Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend (1)

5 VÄGA HEA
 
1.1 Konfliktiga toimetulekuoskused
Konflikti on defineeritud kui võitlust; kokkupõrget; võistlust; vaimset võitlust; arvamuste
ja eesmärkide vastuolu teravnemise piirjuhtumit; lahkheli, mis ajendab partnereid
üksteise vastu tegutsema (Lacey 2002:25).
Inimesed on erinevad ja niikaua kui eksisteerivad erinevused, tekivad ka konfliktid.
Konflikt ei ole iseenesest hea ega halb, see on lihtsalt elu tõsiasi. Ilma vastandlike
arvamusteta ei toimuks muutusi, arengut ega edasiliikumist.
Konflikti puhul takistab ühe osapoole tegutsemine teisel osapoolel eesmärgi saavutamist.
Eriarvamusi on võimalik väljendada nii positiivsel kui negatiivsel moel. Konflikti
lahendamine ei tähenda selle vältimist ja allasurumist, vaid ärakasutamist, et ise kasu
saada ja edasi liikuda. Konflikti lahendamise filosoofia põhineb usul, et enda eest
vastutust võttes saadakse üheskoos asjaga hakkama (Lacey 2002:7-8, 26).
Konflikt ei avaldu alati ilmselgelt avalikes lahkarvamustes, sõimamises või karjumises.
Konfliktist annavad tunnistust ka liialdatud viisakus, halvustavad kommentaarid, iroonia,
pidev norimine ja alavääristamine, samuti ignoreerimine, mitte kohale ilmumine jne
(Lacey 2002:30).
1.1.1 Konflikti tasandid
Eristatakse nelja tasandi konflikte (Lewicki, Saunders, Minton 1999:31-32).
1. Isiksusesisene konflikt. Sisekonflikt ehk tunnetuslik ebakõla (kognitiivne dissonants)
tähendab seda, et meil on ühe ja sama idee, mõtte, soovi, tunde, väärtuse, eelarvamuse,
nähtuse või inimese kohta korraga mitu vastuolulist teadmist. Näiteks ülemus käib
närvidele, aga vallandamishirmust ei julge seda välja näidata. Tohutult maitseb sokolaad,
aga see teeb paksuks.
Sisekonflikti saab leevendada. Näiteks ütleb üldiselt kena inimene mulle või kellelegi
teisele midagi halvasti. Ma imestan, kuidas nii kena ja tark inimene niimoodi küll räägib.
Leevendamiseks võib:
· Informatsiooni ignoreerida. Ma ei tee jutust välja, nagu poleks seda olnudki. Võin
mõelda, et see pole selle inimese puhul lihtsalt võimalik ning ma sain valesti aru.
· Uut infot hankida. Võin uurida välja, mis tingis sellise käitumise - kas tal oli kehv
päev või ajas ta mind kellegagi segi vms.
· Muuta enese käitumist.
· Seletada/ põhjendada nähtuse või teise inimese käitumise enda jaoks sobivaks.
Ühest küljest võib see olla enesepettus, teisalt aga teise inimese mustamine
(Vihma 2006:47-48).
2. Isikutevaheline konflikt kujuneb siis, kui kaks või enam inimest tunnetavad
omavahelist vastasseisu. Põhjuseks võivad olla hoiakud, väärtused, huvide ja vajaduste
vastandlikkus või käitumine tervikuna. Isikutevahelised konfliktid on mehe ja naise,
ülemuse ja alluva vahel jne.
Selle tasandi konflikt on kõige levinum. Arusaamatuste põhjused on sageli
emotsionaalsed ning nende konfliktide lahendamine nõuab suurt paindlikkust (Vadi
1995:128).
3. Grupisisene konflikt tekib väikeses grupis (meeskond, perekond, töörühm, klass,
selts) kahe või enama grupiliikme kokkupõrke tagajärjel. Sageli on põhjuseks ülesande
ebaselgus, eesmärkide erinev tõlgendamine või infoleviga seotud probleemid.
Grupisisesed konfliktid võivad halvasti mõjuda grupi suutlikkusele lahendada vaidlusi ja
eesmärkide saavutamisele (Vadi 1995:128; Lewicki jt 1999:31).
4. Gruppidevaheline konflikt võib olla ühingute, allüksuste, sõdivate rahvaste,
vaenutsevate perekondade või riigivõimu ja teda ähvardava kogukonna vahel. Konflikt
89% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #1 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #2 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #3 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #4 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #5 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #6 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #7 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #8 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #9 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #10 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #11 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #12 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #13 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #14 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #15 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #16 Konflikt-probleem-läbirääkimine-lahend #17
50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
~ 17 lehte Lehekülgede arv dokumendis
2010-04-05 Kuupäev, millal dokument üles laeti
172 laadimist Kokku alla laetud
1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Maria18 Õppematerjali autor

Mõisted

Teemad

  • Konfliktiga toimetulekuoskused
  • Konflikti tasandid
  • Isiksusesisene konflikt
  • Isikutevaheline konflikt
  • Grupisisene konflikt
  • Gruppidevaheline konflikt
  • Konflikti liigid
  • Huvide konflikte
  • Instrumentaalsed (vahendite) ja strukturaalsed (võimu) konfliktid
  • Vajaduskonflikti
  • Väärtuskonfliktid
  • Suhtluskonfliktid
  • Faktikonfliktid
  • Realistlikud ja mitterealistlikud konfliktid
  • võit-kaotus
  • Konflikti käsitlemine
  • Konflikti ennetamine
  • Konflikti lahendamine
  • Konfliktiga toimetulek ehk konflikti juhtimine, kontrollimine
  • võitja
  • võitja
  • võitja-kaotaja
  • Konflikti juhtimise stiilid e strateegiad
  • Vältimine
  • Kohandumine, kohanemine oludega
  • Kompromiss
  • osaline-kaotus
  • minikaotus-minikaotus
  • Koostöö
  • võitja-võitja
  • Konfliktis käitumise üldised põhimõtted
  • Kokkuvõte
  • Probleemilahendamisoskused
  • lahendamine
  • Probleemi määratlemine ja sõnastamine
  • lahendust
  • sina
  • Võimalike lahendusvariantide väljapakkumine
  • A. Osborni neli ajurünnaku reeglit
  • Kriitika on keelatud
  • Vabakäik” on teretulnud
  • Kvantiteet on hinnas
  • Oodatud on ideede kombineerimine ja täiustamine
  • Lahendusvariantide hindamine
  • Otsustamine
  • Otsuse elluviimine
  • Hilisem lahenduse hindamine
  • Probleemi lahendamisel tuleb kasuks
  • Peamised komistuskivid probleemi lahendamisel
  • Emotsioonidega ei tegelda
  • Probleemi ei sõnastata õigesti
  • Ajurünnaku ajal antakse hinnanguid või selgitusi
  • Üksikasjalikud detailid jäävad välja töötamata
  • Tegevuskava elluviimist ei jälgita
  • Läbirääkimisoskused
  • Läbirääkimiste tunnused
  • Läbirääkimiste faasid
  • Ettevalmistus
  • Arutelu
  • Ettepanek ja vastuettepanek
  • Kokkulepe ja lahkarvamus
  • Läbirääkimiste strateegiad
  • Pehme
  • Jäiga
  • Põhimõtteline e põhimõttekindel läbirääkimine
  • Põhimõttelise läbirääkimise reeglid

Kommentaarid (1)


belladonnakillz: asjalik töö
13:22 17-10-2011


Sarnased materjalid

161
pdf
113
doc
88
doc
133
pdf
96
rtf
83
doc
82
docx
106
pdf





30 päevane VIP +50% ROHKEM

Telli VIP ja ole 30+14 päeva mureta

5.85€

3.9€

Oled juba kasutaja? Logi sisse

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto