Tallinna Ülikool
KOK6045. Kommunikatsioon ja ühiskond
Kertu Soodla, Rain Uusen (SST-1), Lilian -Kristina Küüts (KOSKB)
Kommunikatsioon ja võim
Kommunikatsioon kui riigivõimu ja
rahva sõber ning vaenlane
ESSEE
Juhendaja : Barbi Pilvre
Tallinn, 12. oktoober 2012
Ideaalses ühiskonnas kasutab riigivõim (ehk valitsus) kommunikatsiooni kõiki vorme,
tehnoloogiaid, meetodeid ja strateegiaid selleks, et hoida rahvast – võimu kõrgeimat kandjat
riigis – informeerituna nii igapäevatoimingutes kui ka suurtes ja strateegilistes visioonides,
tegevuskavades ning kindlasti ka otsustes. John Dewey on öelnud: «Ühiskond mitte ainult ei
püsi kommunikatsiooni najal , vaid on kommunikatsiooni tõttu üldse olemas.» (Palmaru
2003:124) Ilma kommunikatsioonita ei saa olla ühiskonda, ilma ühiskonnata ei saa olla
võimu.
Ideaalses ühiskonnas kasutab riigivõim kommunikatsiooni selleks, et saada rahvalt, nii
üksikisikult, aga kindlasti ka erinevatelt kogukondadelt ja muudelt rahvakooslustelt juhiseid,
soovitusi ning tagasisidet riiki ja rahvast puudutavate strateegiliste visioonide, tegevuskavade,
aga kindlasti ka otsuste osas.
Ideaalses ühiskonnas julgustab võim kommunikatsiooni selle kõikides suundades, ideaalses
ühiskonnas ei indutseeri hästi organiseeritud, ette planeeritud kommunikatsioon võimu ennast.
Ideaalsus ühiskonnas on rahva ja riigi, aga ka indiviidide vaheline kommunikatsioon olulisem
ja vajalikum kui võim.
Paraku ei ela me ideaalses maailmas, paraku ei ole meie ümber ideaalse ühiskonna pehmet
vatti, paraku ei ole ka Eesti ideaalne riik.
Kommunikatsiooni lihtne, kuid keerukas iseloom
Kuigi kommunikatsiooniteooriaid on kümneid ja sadu – mõned enam aktsepteeritud, mõned
seevastu jälle vähem väärtustatud – ning kommunikatsiooni kui interaktsiooni on uuritud
aastakümneid ja -sadu, võib ikka veel käsitleda igaüks kommunikatsiooni veidi erinevalt,
veidi mugavdatult iseenda vajadustest ja eesmärkidest lähtudes.
«Kommunikatsiooni on raske defineerida: see on teineteisega rääkimine, televisioon , soeng,
kirjanduskriitika jne.» (Pilvre 2012: 2) Gerbner on 1967. aastal väitnud, et kommunikatsioon
on sotsiaalne interaktsioon sõnumite kaudu. (Pilvre 2012: 5)
Need kaks väidet võtavadki kokku kommunikatsiooni olemuse, ja seda ka võimu tasandil,
võimu kommunikeerumisel rahvaga ja rahva tahte kommunikeerimisel võimule –
kommunikatsioon on keeruline (nii õigesti, eesmärgipäraselt kommunikeeruda kui ka seda
mõista) ja see on sotsiaalne, sisaldades ohtralt siia-sinna-suunas liikuvaid (või mitteliikuvaid,
justkui liikuma pidavaid) sõnumeid.
Vabariigi Valitsus räägib oma kommunikatsioonistrateegiat õpetades ja selgitades:
«Kahesuunaline kommunikatsioon on dialoogiks, mis nõuab informatsiooni edastajalt palju
enam planeerimist, läbimõtlemist ja info vastuvõtjaga arvestamist. Kahesuunaline
kommunikatsioon kätkeb endas informatsiooni mõistmist, vahetamist, jagamist, suhtlust,
sotsiaalset käitumist ning vastastikust mõjutamist.» ( Siseministeerium 2012)
Nii võib uskuda , et Eesti riigivõim isegi mõtleb sellele, et kõik, mis toimub riigivõimu
teostamise juures, tuleb kommunikeerida ka rahvale, kodanikele ja seejuures kahesuunalisena
– ehk oodata ka tagasisidet, kaja , ettepanekuid või isegi laitusi, mittenõustumist. Samas
kinnitatakse, et ühesuunalist kommunikatsiooni võib nimetada ka informeerimiseks, mille
puhul edastatakse teave sihtgrupile tagasisidet eeldamata. «Niipea, kui informatsiooni saajalt
eeldatakse reageeringut, on põhjust rääkida infovahetuse keerukamast vormist kahe-
suunalisest kommunikatsioonist.» (Siseministeerium 2012:1)
Kahesuunalist kommunikatsiooni vajame aga riigis selleks, et «teadvustada probleeme ja
vaidlusküsimusi; teha mõistetavaks seisukohti, tõsta sihtgrupi teadlikkust, saada tagasisidet,
pakkuda lahendusi, saavutada kompromissi jne.» (Siseministeerium 2012)
Võib hingata kergendatult, sest tunne, et meie enda koduriigi võim on hästi informeeritud, et
kommunikatsioon on alati kahepoolne ning oma tegevuses tuleb arvestada kodanike
seisukohtadega, aegajalt neid informeerides (sest informeerimata jätmine oleks tahtlik ja
teadlik häbitegu), kuid üldjuhul ja enamalt jaolt alati kommunikeerudes selle tegevuse kõige
üldaktsepteeritavamas definitsioonis – luues eeldused mõistmiseks, reageeringuteks,
kaasarääkimisteks, vastastikuseks mõjutamiseks.
Kommunikatsioon katkeb võimuka JOKKiga
Võimu üldkasutatav definitsioon pärineb saksa sotsioloogilt Max Weberilt, kes defineeris
võimu kui eesmärkide realiseerimise tõenäosust teiste tahtes olenemata. Funktsionalistide
hinnangul on aga võim ühiskonna tasandil võime valitseda ja säilitada grupisisest korda.
Konfliktiteoreetikud ütlevad aga jälle, et võim on konkreetse klassi võime saavutada endale
seatud eesmärke. (Käär 2012:3)
Hess, Markson ja Stein on väitnud, et võim on võime suruda teisele poolele peale oma
seisukohti ja ühiskonna võime mobiliseerida ressursse oma eesmärkide saavutamiseks. (Käär
2012:4) Võim jaguneb sunduslikuks (mis pole legitiimseks tunnistatud nende poolt, kel võimu
pole) ja autoriteetseks (võim, mille omajaid tunnustatakse legitiimselt ilma võimuta inimeste
poolt). Võimu alaliigiks on Weber pidanud ka domineerimist ehk võimalust leida kuuletumist,
luua domineerivat sotsiaalset suhet.
Seejuures on legaalne domineerimine Weberi järgi domineerimise kõige ratsionaalsem viis,
kuna põhineb valitseja ja valitsetava vahelistel umbisikulistel sidemetel. Juhi võim on piiratud
seadustega, mis kehtivad kõigi võimukandjate suhtes olenemata isiklikest omadustest või
sotsiaalsest staatusest . Legaalse domineerimise puhtaimaks näiteks on bürokraatia. (Käär
2012:9)
Mõeldes veelkord kommunikatsiooni olemusele ja -teooriatele, ja kaaludes veelkord sinna
kõrvale võimu erisuguseid käsitlusi – aga olgem ausad, võim jääb võimuks, kellegi või
millegi üle –, siis käsib mõte vägisi leppida asjaoluga, et kommunikatsioon ja võim üheskoos
on konflikte abielu, salakaval sõprussuhe, enese ja teiste oskusliku petmise kunst .
Eestis on võimu (ja loeme siinjuures – seaduste) tasandil ju juba aastaid käibel legaalset
domineerimist selgitav termin – JOKK . Seal, kus lõppeb kommunikatsioon ja algab võim, on
meil JOKK – kaunis, suuretäheline ja eesti keeles punkti panevalt, otsustavalt kõlav JOKK.
Peale JOKKi ei taha keegi enam planeerida , läbi mõelda ega info vastuvõtjaga arvestada.
Peale JOKKi ei oodata enam tagasisidet, kaja, ettepanekuid, veel vähem laitusi,
mittenõustumist. Kuivõrd võib seda arusaama aga Eesti võimuladvikule omistada laiemalt?
Liitlased või üksteise käepikendused?
Kommunikatsioon on võimu lahutamatu osa. Kahjuks kasutavad juhid ja professionaalsed
kommunikatsiooniasjatundjad seda sageli kurjasti ära, et saavutada võimu. Tänu sellele
nurjub sageli kommunikatsiooni põhimõte, mille abil avalikkust mõjutada nii, et sellest kõige
enam kasu oleks. «Nii et efektiivne kommunikatsioon on raske. See nõuan distsipliini . See
nõuab soovitud reaktsiooni mõistmist nende gruppide hulgas, kellega kommunikeerume, mis
omakorda nõuab seda, et selle grupi kohta tuleb mõista kõike, mis võimalik. Ja seejärel on
vajalik öelda ja teha kõike, mis vajalik – ja vaid seda, mis on vajalik – et provotseerida
ihaldatud reaktsiooni. Ja samuti on tarvis mõista absoluutselt etteaimatavaid tagajärgi – nii
ette planeerituid kui ka planeerimatuid – mida toovad kaasa meie sõnad, vaikus , tegevusetus,
ja tegevus ise.» (Carcia 2012:28)
On arusaadav, et kommunikatsioon võib võimu võimendada, seda vahel nii teadliku kui ka
iseenesliku protsessi tulemusena. Samavõrd mõistetav on ka see, et kommunikatsiooni
oskuslikult ära kasutades saab võimu kunstlikult luua – tekitada tunde võimu kohalolust,
võimukusest. Lasswell on 1958. aastal väitnud: «Poliitika uurimine on mõjukuse ja mõjukate
rolli mõtesamine.. mõjukad on need, kes saavad suurema osa sellest, mida on saada.
Tähtsamad väärtused on lugupidamine, sissetulek ja turvalisus. Need, kes saavad nimetatud
hüvedest suurema jao, on eliit , ülejäänud aga mass.» (Palmaru 2003:42)
Demograatlikus, eriti aga bürokaatlikus ühiskonnas – sõltumata riigikorra täpsest
nüansirikkusest ja võimunurkade teravusastmest – räägitakse tavavõimu, riigivõimu,
võimutsejate valguses ka neljandast võimust ehk meediavõimust. Liites kommunikatsiooni ja
võimu teistpidi kokku, on mõistetav, et planeeritud, hästi organiseeritud, ette kavatsetud ja
taustauuringutega teadlikuks muudetud kommunikatsioon võib teist pidi ka võimu nõrgestada,
kõigutada või lausa kukutada .
See on delikaatne suhe – nii kommunikatsiooni kui võimu suhe. See on kommunikatsiooni ja
võimu endavaheline delikaatne suhe. Kumbki ei ole ju tegelikult võimukam, ei
kommunikatsioon oma sadade lähenemiste ja uskumuste või praktikatega, ega ka võim,
demokraatlik või autoritaarne.
«Kodanike osalemine avaliku võimu otsuste tegemises on vajalik selleks, et sünniksid
paremad otsused,» ütleb Eesti vabariigi riigikantselei valitsuskommunikatsiooni käsiraamat
ausalt ja otsekoheselt välja. «Kaasamine aitab riigil hoiduda vigadest ja vältida arusaamatusi,
hinnata paremini otsuste võimalikke mõjusid ning saavutada nende tõhus rakendumine .»
(Eesti Vabariigi Valitsus 2012)
Igal valitsuse teol on tulemused, mis mõjutavad kodanikke, ettevõtteid ja organisatsioone,
ühiskonda, rahvusvahelist üldsust. Sellepärast peab suhtlemine kuuluma valitsuse igasuguse
tegevuse juurde planeerimisest kuni lõpliku elluviimiseni, kinnitab valitsus juba viidatud
leheküljel. «Kommunikatsioon on alati kahepoolne – valitsus suhtleb avalikkusega ning
arvestab oma tegevuses kodanike seisukohtadega.» (Eesti Vabariigi Valitsus 2012)
Tegelikult on ju meie valitsus olnud kommunikatsiooni suhtes isegi et aus, on ju lausa loodud
arusaam, et kõigil ongi võimalik kommunikatsioonis ja seeläbi ka otsustamises osaleda, et
kõigil ongi reaalselt võimalik jõuda võimu teostamiseni. Kunagisest TOMist (Täna Otsustan
Mina) on nüüdseks saanud e-riigile iseloomulik osalusportaal osale.ee, kus esitada valitsusele
ideid ja ettepanekuid, koguda allkirju oma riiki ja valitsemist puudutavate ideede toetuseks ,
avaldada arvamust eelnõude teemal ja otsida õigusakte, et olla kursis, mis on JOKK ja mis
mitte.
Võim peab läbi kommunikatsiooni võimu välja teenima
Valitsus on avatud organisatsioon , väidab valitsus ise oma põhiväärtustes (Eesti Vabariigi
Valitsus 2012[2]). Igasugune teave, millele pole seatud seadusest tulenevalt
juurdepääsupiirangut, on Eestis avalik. Olles avatud, püüdleb valitsus võimu teostamises
kodanike võimalikult laia osavõtu poole, püüdleb nendega kommunikeerumise poole.
Kuigi riik püüab toimida vastavalt demokraatlikule riigikorrale, on Eestis siiski probleemiks
valitsuse liigne omakasupüüdlikkus, poliitikute rahanälg, valitsuse ja riigikogu segase võitu
suhestatus ja mõju ning liigselt silma torkavad ja kõrva kriipivad korruptsioonijuhud.
Olenemata kodanike ja riigi vahelisest kommunikatsioonist, selle ideaalsusest või puudustest,
toimivad riigijuhid siiski pigem nii, nagu nende arvates kasulik on. «Kandke hõbepaberist
mütse,» ei lähe meil ju kunagi enam meelest.
«Seni kuni kriitiline mass meist riigi loomises ei osale, ei lähe see ka paremaks,» ütleb
kommunikatsioonikonsultant Daniel Vaarik . «Riik on kallis ja see eeldab inimestelt ühist
osalust.» (Eesti Vabariigi Valitsus 2012)
Kohati tundub, nagu oleks vaja riigijuhtidele aeg-ajalt meelde tuletada, et riigi juhtimine
peaks ühilduma ka kodanike soovidega, nagu demokraatlikule vabariigile kohane. Nagu
kommunikatsioonile kohane. Nagu võimule kohane. Võimu liigne tunnetamine , võimu
ärakasutamine (ka iseenda hüvanguks) ja lihtsalt võimutsemine on Eestis probleemiks.
Nagu ütles Foucault 1976. aastal: «Võimu sallitakse (tolereeritakse) ainult tingimusel, et ta
maskeerib olulise osa endast. Tema edu on proportsionaalne tema võimega peita oma
toimemehhanismi.» (Palmaru 2011:14) Kui võim meile üleolevalt kommunikeerudes lagipähe
võimutseb, siis me rahvana ja indiviididena ühel hetkel võimu enam ei tolereeri, sellele eelneb
mittemõistmine, ükskõiksus, või liikumine mõne teise, tolereeritavama võimu alla.
Kommunikeeruda nii, et võim iseendale liiga ei teeks , ja nii, et rahvas teaks, näeks, usuks ja
usaldaks, ongi keeruline. Aga need vähesed, kes võimul enamuse üle on, peaks seda enam
tahtma ja suutma tasakaalu saavutada – et võim tunduks ja näiks võimelisena riiki juhtima ,
samas oma kodanikest lugu pidades ja neid kuulates. Pidades lugu dialoogist.
Kasutatud kirjanduse nimestik
Carcia, H. F. 2012. The Power of Communication – United States of America: FT Press
Eesti Vabariigi Valitsus 2012. Valitsuskommunikatsioon toetab osalusdemokraatiat
-www.valitsus.ee/et/riigikantselei/valitsuskommunikatsioon/kasiraamat/kaasamine
Eesti Vabariigi Valitsus 2012[2]. Valitsuskommunikatsiooni põhiväärtused -
www.valitsus.ee/et/riigikantselei/valitsuskommunikatsioon/kasiraamat/valitsuskommunikatsi
ooni-pohivaartused
Käär, L. 2012. Esitlus: «Võim ja legitiimsus» - Sütevaka Humanitaargümnaasium
Palmaru, R. 2003. Juhatus kommunikatsiooniteooriasse – Tallinn: Akadeemia Nord
valdkonnad Kes on inimene? - ühiskondlik olend - on sotsiaalne olend - on kogukondlik olend Mis on riik? - kas vabatahtlik või vägivaldne vorm nõrkade üle - ühiskondlik lepingu idee (18. saj J. J. Rousseau) (loomulikust vabadusest loobumine) - igas riigis peab olema kodanikuvabadused ja õigus osaleda riigivõimus Ühiselukorraldus on läinud keeruliseks Näiteks: Indiviidide, inimgruppide ja ühiskonna valdkondade vaheline tihe seos ning nendevaheline sõltumine Veelkord ühiskonnast Ühiskond on ... - kui süsteem, sest elutegevuse valdkonnad on omavahel seotud ja moodustavad üheskoos terviku - ühiskonna kõige olulisem valdkond on majandus - ühiskond koosneb sektoritest avalik, era- ja mittetulundussektor ÜHISKONNA sektorid AVALIK SEKTOR EHK I SEKTOR ERASEKTOR EHK TULUNDUSSEKTOR EHK II SEKTOR MITTETULUNDUSEKTOR EHK III SEKTOR ehk KODANIKUÜHISKOND (kodaniku algatusega seotud sektor)
Avalikud suhted Suhtekorralduse kujunemislugu Mis on suhtekorraldus? · Suhtekorraldus on kogu organisatsiooni suhtlemisprotsessi organiseerimine ja juhtimine eesmärgiga saavutada hea arusaamine ning side organisatsiooni ja kindlate sihtgruppide vahel; see on kindel planeeritud ja pidev jõupingutus rajada ning säilitada head tahet ja vastastikust mõistmist organisatsiooni ning tema sihtgruppide vahel (F. Seitel, 1996) · 1923.a. oli suhtekorralduse isa E.Bernays (1891-1995) defineeritud suhtekorraldust kui avalikkusele antavat veenmiseks suunatud informatsiooni, et korrigeerida suhtumist ja tegusid ning jõupingutusi, et vastastikku integreerida organisatsiooni suhtumisi ja tegevusi organisatsiooni avalikkuse omadega. E. Bernay hakkas terminit kõige aktiivsemalt kasutama ja nimetas end esimesena suhtekorraldusnõustajaks.
meediumitega. Peamise erinevuse põhjuseks on viimaste suur personaalsus, mitmekesisus ja interaktiivsus peamine uue meediumi esindaja on Internet. Traditsiooniline massimeedia ei ole aga kusagile kadumas, pigem toimub edasi kiire arenguprotsess, seda laiendatakse ja täiendatakse pidevalt. (lk 3) 2. Kommunikatsiooni püramiid Massikommunikatsiooni määramiseks kommunikatsiooniuurimise kontekstis, lähtudes ühiskondliku korralduse tasanditest, millel kommunikatsioon aset leiab. Püramiidi igal madalamal tasandil kasvab üksikjuhtumite arv, igal tasandil on oma uuritavate probleemide ja teoreetiliste käsitluste spetsiifika. Kui massikommunikatsiooni vaadelda kommunikatsiooniuurimise kontekstis, siis ta asuks teiste samadele kriteeriumitele vastavate protsesside püramiidi tipus. Kaasaegses ühiskonnas on sageli olemas üks suur, tavaliselt massimeedial põhinev avaliku
maksta. Ametiühing mingi kutseala tööliste/teenistujate organisatsioon, mille eesmärk on töötajate sotsiaal-majanduslike nõudmiste kaitsmine ja esindamine Apellatsioon kohtualuse edasikaebus kõrgema astme kohtusse madalama astme kohtu otsuse peale Astmeline maksusüsteem ehk progresseeruv maksusüsteem maksustamise põhimõte, mille kohaselt suurematelt tuludelt tuleb maksta rohkem (suurem protsent) makse Autoritaarne riik ehk autokraatia valitsemisvorm, mille puhul riigivõim on ühe isiku käes, puuduvad tema võimu piiravad riigiorganid Avalik arvamus ehk ühiskondlik arvamus inimeste suhtumine ühiskondlikku tegelikkusesse Avalik elu ehk ühiskondlik elu ühiskonna osa, kus suhteid reguleerivad õigusnormid ja õigusaktid; ühiskondliku elu vastand on eraelu Avalik sektor ühiskonna osa, mille moodustavad riigi- ja omavalitsusasutused, ressursid ja tegevus; avaliku sektori tegevuse põhieesmärgiks on tagada riigi tõhus toimimine.
ÜHISKOND INIMESTE KOOSELU VORM . Ühiskonna sektorid ja valdkonnad. Ühiskond on tervik, mille valdkonnad on omavahel seotud ja mõjutavad üksteist. Tootmine ning kauplemine moodustavad valdkonna mida nim . majanduseks. Ühiskonna areng nõuab üldist koordineerimist ja juhtimist, nende ülesanne. Tegelevat valdkonda nimetatakse poliitikaks. Poliitika hõlmab riigi toimimist korraldavat tegevust mis on seotud võimu ja õigussuhetega . Kodanikuühiskond on avaliku elu sektor mille raames tegutsevad mittepoliitilised kodanikuorganisatsioonid ja ühendused . nende eesmärk on edendada ja tugevdada kohalikku elu ja ühtekuuluvustunnet.
SOTSIAALSUS.. ..ehk ühiskondlikkus on inimesele iseloomulik omadus kuuluda ühiskonda. Sotsiaalne sidusus : - Ühiskonna suutlikkus kindlustada oma ühtsus ning liikmete võrdsus ja heaolu. - Kirjeldab sidemeid või ,,liimi" mis toob inimesi ühiskonnas kokku ja hoiab neid ühes. Seda eriti seoses kultuurilise mitmekesisusega. Sidususe saavutamiseks on kaks peamist eesmärki: - Ühiskondliku kihistumise, ebavõrdsuse ja tõrjutuse vähendamine - Sotsiaalsete suhete sidemete ja suhtlemise tugevdamine Euroopa nõukogu näiteks aga kasutab järgnevat mõistet: ,,Sotsiaalse sidususe all mõistame
n Ei ole homogeenne omadusteklass, vaid varieerub ühiskonniti, aga ka ühiskonna siseselt. Viimase puhul olulised mõjutegurid nt haridus, vanus, sissetulek, sugu n Pärineb sotsiaalpsühholoogiast. Kultuuri mõju inimese sotsiaalsele toimimisele tõusis huvikesk-messe 1950.-tel seoses küsimustega nagu miks on demokraatlikud riigid paremal majanduslikul järjel kui mittedemokraatlikud ning mis põhjustab erineva-te ühiskondade demokraatlikkuse või autoritaarsuse Poliitilise kultuuri koostisosad § kognitiivne hoiak faktiteadmised ja teave poliitilist elu puudutavate uskumuste kohta § afektiivne hoiak poliitikat puudutavad tunded § väärtushinnanguline hoiak kahest eelnevast lähtudes kujundatakse isiklikud väärtused ning võetakse vastu otsused, kuidas käituda.
ÜHISKONNA VALITSEMINE Demokraatlik süsteem Põhimõtted: 1) kõrgeima võimu kandja ning allikas on rahvas; 2) rahvas teostab võimu kaudselt oma esindajate valimise teel; 3) võimulolev valitsus tugineb valijate enamusele; 4) rahvaesindajad pole seotud konkreetsete valijatega, vaid tegutsevad oma ametialal iseseisvalt; 5) demokraatia tähendab huvide, seisukohtade ja vaadete paljusust; 6) vähemusse jäänul on õigus oma seisukohtadele kindlaks jääda; 7) mitmesuguste jõudude, huvide ja seisukohtade vaba konkurentsi ning vähemus
Kõik kommentaarid