Kogu hoid , hooldus , kaitse
Hoid, hooldus, kaitse
• kogude hoid (kogu säilitamine, hoid; col ection
maintenance ) – kogude pikaajalist säilitamist ja
kasutamist kindlustavad meetmed: ratsionaalne
paigutus , optimaalsete füüsikaliste, keemiliste ja
bioloogiliste tingimuste loomine, kasutamiseeskirjade
järgimine jne
• kogude hooldus – teavikute kaitse kahjulike mõjude
(ni skus, tolm, kahjurid jm) eest nende säilivuse
tagamiseks
• kogu kaitse – kogu terviklikkuse kindlustamine;
meetmed teavikute varguse, rikkumise, kaotamise jms
vastu
Säilitamine
•
Säilitamine – kõik tegevused, mis aeglustavad
teavikute vananemist , takistavad nende lagunemist
ja pikendavad seeläbi kogude kasutusiga.
•
Konserveerimine – materjalide püsistamine
originaalsel kujul nende keemilise ja füüsikalise
töötlemisega
•
Restaureerimine – tegevus, mille eesmärgiks on
taastada objekti oletatav varasem olek
•
Säilitamise korraldus – põhimõtted, tegevused ja
viisid, mis võimaldava suurendada teavikutele
juurdepääsu ja tagada nende säilitamist vastavalt
ettenähtud ajale
Säilitamine
Säilitamine haarab järgmisi põhivaldkondi:
• Teavikute hoid ja kasutamine
• Kogude hooldus
• Informatsiooni uuendamine
• Konserveerimine
• Ohuplaneering
Säilitamine
Säilituskava – kirjalikult fikseeritud juhtdokument, mis
on säilitamise korralduse aluseks ja mil es sisaldub:
•
Säilituspoli tika
•
Kogud Mõisted · Kui puudub kogu, siis pole ka raamatukogu! · Traditsiooniliselt on raamatukogu kogu tähendanud eelkõige info organiseerimist ja selle kättesaadavuse hõlbustamist kasutaja jaoks. Mis on raamatukogu kogu? · kogu süstemaatiliselt korraldatud teavikute kogum · kogu eesmärgipäraselt kogutud, süstematiseeritud ja korrastatud ning kasutajale orienteeritud inforessursside kogum (vana nimetus - raamatukogu fond) · kogu nende teavikute arv laadide (nt raamatud ja jadaväljaanded, mikrovormid, elektroonilised jadaväljaanded) kaupa, mida hoitakse kohapeal või kasutatakse kaugressursina, millele on vähemalt teatud ajavahemikuks omandatud kasutusõigus (EVS-EN ISO 2789:2003) aga... · Kollektsioon mingite valikuprintsiipide järgi kogutud raamatud, esemed vm. kogude süsteem · kogude süsteem ühe või mitme raamatukogu omavahel seotud ja üksteist
Füüsiline kontekst sisaldab kõiki teisi objekte, millega artefakt on seotud valmistamisprotsessis ning edasise kasutamise käigus. Kontseptuaalse süsteemina võib konteksti mõista kui kultuurilist ja sotsiaalset keskkonda, millega artefakt on seotud. Võimalik on eristada nn primaarset ja sekundaarset konteksti. Primaarses kontekstis on objektil praktiline väärtus. Primaarse konteksti määratlevad järgmised funktsioonid: valmistamine; kasutamine; hooldus. Sekundaarses kontekstis omandab artefakt dokumentaalse väärtuse. Senini valdavalt utilitaarset väärtust omavat objekti hakatakse käsitlema infoallikana. Ennekõike tähendab see seda, et dokument muutub arhivaaliks või ese museaaliks. 5) artefakti infostruktuuri muutumine ajas Objektide infosisaldus muutub pidevalt, kuna kogu aeg toimub nii teabe kadu kui ka juurdetulek. Artefaktide infosisaldust mõjutab terve rida nii füüsikalis-keemilisi kui ka
Teksti kustutamiseks kattekiht silendati. Üksikud tahvlid ühendati raamatuks. Puulehed - 1 sajand eKr , Puulehtede kasutamine kirjutusmaterjalina on tuntud paljude rahvaste juures. Sürakuusa kohtud kirjutasid oliivipuu lehtedele nende kodanike nimed, kes saadeti karistuseks maapakku. Puulehtedele kirjutamine oli kuni viimase ajani laialt levinud Indias ja Sri Lankal. Puude koor - Puude koort on ühel või teisel moel kasutanud kirjutusmaterjalina paljud kultuurid üle kogu maakera. Põhja-Ameerika indiaanlased kasutasid kasetohtu, nagu ka keskaegse Novgorodi asukad. Novgorodi tohuürikud pärinevad ajavahemikust 11-15. sajandini. Riisipaber - saadakse kung-shu puu säsist spiraalse lõikamise teel. Kasvab looduslikult Lõuna-Hiinas ja Taivani põhjaosas. Kultiveeritakse laialdaselt Hiinas ja Jaapanis. Tegemist ei ole paberiga. Kasutati ennekõike Hiinas vesivärvidega maalimiseks. Kuna sarnaneb paberiga, hakatigi seda 19
Puulehtedele kirjutamine oli kuni viimase ajani laialt levinud Indias ja Sri Lankal. Sri Lankal kasutati kirjutusmaterjalina talipoti puu lehti, Assamis kasutati aaloe lehti, teistes India osades palmüürapalmi. Pärast kirjutise valmimist tehti palmilehtedesse kaks auku ja seoti nööriga lehed raamatuks kokku ja varustati puukaantega Puude koor - Puude koort on ühel või teisel moel kasutanud kirjutusmaterjalina paljud kultuurid üle kogu maakera. Põhja-Ameerika indiaanlased kasutasid kasetohtu, nagu ka keskaegse Novgorodi asukad. Novgorodi tohuürikud pärinevad ajavahemikust 11-15. sajandini. nt. Onfimi (7 aastane) joonistused kasetohul, Novgorod, 12. sajandi lõpp 13. sajandi algus. Maiad, Dresdeni koodeks, 900 1100 Kr. Puukoorest materjal huun. Riisipaber - saadakse kung-shu puu säsist spiraalse lõikamise teel. Kasvab looduslikult Lõuna-Hiinas ja Taivani põhjaosas
Need väljakutsed on seda teravamad ja eripärasemad, mida tihedam on asustatus, arenenum infrastruktuur ja kõrgem elatustase (maailmastumine). Üheks uuemaks väljakutseks, millele kriisireguleerijad peavad vastu astuma, võib pidada terrorismi, sh küberterrorismi. Riigi kohus on võtta kasutusele meetmed tagamaks kodanike elu, tervise ja vara kaitse võimaliku kriisi puhul. Sellest tulenevalt on kriisireguleerimise teema tänapäeval kogu maailmas väga aktuaalne. Paljud riigid ja rahvusvahelised organisatsioonid teevad suuri jõupingutusi, et luua paindlikum ja tugevam ühiskond, mis suudaks vastu seista hädaolukordadele. Hädaolukorda ei saa ennustada ega tihti ka ära hoida. Vaatamata sellele peab riigil olema meetmete süsteem, mille valmistavad ette asjaomased pädevad riigiasutused koostöös teiste osapooltega, et tagada hädaolukorra turvaline lahendamine.
- nägemuse saamise juhtimise ja juhtide tegevuse eripärast, millised ootavad meid 21. sajandil; - mitmesuguste juhtimisdokumentide koostamise ja analüüsimise vilumuste omandamise. ,,Juhtimise aluste" õpetamisel püütakse lähtuda põhimõttest kõigepealt anda algteadmisi juhtimisest, edaspidi aga käsitleda detailsemalt käsitleda alusteadmistel tuginevaid süvaprobleeme. Käesolev konspekt ei sisalda üldjuhul kommentaare teooria ja praktika seoste kohta, sest kogu õppetegevus on üles ehitatud põhimõttele: põhiline osa õppeaine teoreetilisest osast sisaldub konspektis, praktilise juhtimistegevuse võrdlus teaduslike ja teoreetiliste seisukohtadega püüan ma välja tuua oma loengutes, samuti sisaldavad loengud paljusid kommentaare konkreetsetes juhtimissituatsioonides vastuvõetud otsuste põhjendamatuse või põhjendatuse kohta. Oma lähenemises olen käesoleva õppeaine konspekti ja loengud üles ehitanud eelkõige kui juhtimisõpetuse
KESKKONNAKAITSE JA KORRALDUS 1. loodus- ja keskkonnakaitse üldküsimused Keskkonnakaitse: atmosfääri, maavarade, hüdrosfääri ratsionaalse kasutamise ja kaitse, jäätmete taaskasutamise või ladustamise, kaitse müra, ioniseeriva kiirguse ja elektriväljade eest. Keskkonnakaitse on looduskaitse olulisim valdkond. Looduskaitse : looduse kaitsmist (mitmekesisuse säilitamist, looduslike elupaikade ning loodusliku loomastiku, taimestiku ja seenestiku liikide soodsa seisundi tagamine), kultuurilooliselt ja esteetiliselt väärtusliku looduskeskkonna või selle elementide säilitamine, loodusvarade kasutamise säästlikkusele kaasaaitamine
aidata kaasa kiirabi kättesaadavuse ja kvaliteedi parandamisele. Erakorralise meditsiini tehnik osutab kiirabi igale inimesele, arvestades seejuures inimese väärikust, tegemata vahet patsientide rahvusel, rassil, usutunnistusel ega sotsiaalsel staatusel. Erakorralise meditsiini tehnik ei kasuta omandatud professionaalseid oskusi kunagi üheski ettevõtmises, mis võiks kahjustada üksikisiku ega ühiskonna heaolu. Erakorralise meditsiini tehnik hoiab saladuses kogu erialase tööga teatavaks saanud konfidentsiaalse sisuga informatsiooni, kui seadus ei kohusta seda avaldama. Kodanikuna austab erakorralise meditsiini tehnik seadusi ja hoiab kõrgel kodanikuväärikust, professionaalina tegutseb ta koos kolleegide ja kaaskodanikega kõigile inimestele tervishoiu parema kättesaadavuse nimel. Erakorralise meditsiini tehnik peab tõstma oma professionaalset taset ja üles näitama hoolt oma kolleegide erialase taseme hoidmise eest.
Kõik kommentaarid