Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
I PILET

1. Teadusharud, mis tegelevad müütide uurimisega; raskused müütide  uurimisel

2. Modernistlik luule – (valida 2-3 voolu,  autorit  ja iseloomusta luulet). Sümbolism – A. 
Blokfuturism  – V. Majakovski ; imažism – Th.S. Eliot ; sürrealism – F.G. Lorca
akmeism – A.  Ahmatova ).
Vastused:

Etnograafia - kirjeldab rahvuseid ja nende kultuuri, aga ka kombestikku, tavasid 
jms

Etnoloogia - teadusharu, mis uurib maailma rahvaid, nende kultuurilisi iseärasusi 
ja kultuuriloolisi suhteid, võrdlev  kultuuriteadus

Antropoloogia - teadus inimese rassilistest, soolistest, vanuselistest jt. 
iseärasustest, samuti inimese ning ahvinimeste tekkest ja põlvnemiset
Raskused müütide uurimisel:
Uurija maailmapilt erineb uuritavate maailmas-olemise kogemusest ja uuritavast 
oleluskontekstist; uurija ja uuritava vahel on kultuuriline lõhe. Müüdid on läbi aegade 
edasi kandunud suust - suhu ja selle pärast ka palju muutunud.

2) Akmeism- 20. sajandi  vene  kirjandusvool , mis taotles luule vabastamist 

sümbolistlikust müstikast ja abstraktsusest, pöördudes reaalse elu ja  maiste  asjade poole. 
Akmeistid tähtsustasid täpset sõnakasutust; nende vormimeisterlikul luulel oli teatud 
seoseid estetismiga, võis täheldada individualismi ja elitaarsuse  ilminguid .
tundeid, samuti olid konkreetsed ning uudsete rütmidega. Ahmatova luulet täidab tihti 
kurbus, kus kangelane kannatab armastuse pärast ja unistab eraklikust elust ja surmast. 
Ahmatova luuletused mõjuvad nagu novellid , sest neis on psühholoogilist pinget, 
dialoogi ja tähendusrikkaid detaile.  
Sümbolism-  Sümbolistid pöörasid oma loomingus tähelepanu nii headusele kui ka 
kurjusele, ent  kurjus  huvitas neid isegi rohkem, sest läbi ajastute on saatan olnud kunstis 
põnevam kui jumal. Sümbolistid pidasi oluliseks rõhutada, et kui maailmas on üldse 
midagi püsivat ja absoluutset, siis on see ilu, mida võib näha kõiges - inetuses, kurjuses, 
keelatud armastuses ning surmas.
A.Blok- Vene sümbolistlik poeet, tema esimene  luulekogu  „Värsid kaunist  daamist“ 
( 1904 ), mille ta pühendas oma naisele, oli  kantud  müstilise ja igavese naiselikkuse 
kultusest . Poeet ülistab Naist, seda salapärast olevust, keda ühelgi mehel pole antud 
mõista. Tema loomingut mõjutasid ka Venemaa poliitilised sündmused. Tema 
mitmete luulekogude meelelolu on sünge, oma  unistuste  maailma asemel näeb poeet 
enda ümber rahva kannatusi. Erinevalt paljudest teistest haritlastest tervitas Blok 
vaimustusega monarhia kukutamist 1917. aastal. Sellest meeleolust kantuna kirjutas 
ta artikli „ Intelligents  ja revolutsioon“, poeemi „Kaksteist“, milles revolutsionääride 
rühma eesotsas marsib  Jeesus  Kristus, luuletuse  „Sküüdid“ jm.
 
II PILET
1. Maailmaloomismüüdid erinevates piirkondades – kes loob, millest loob ja kuidas loob 
(3 omal  valikul )

2. Modernistlik proosa – (valida 1 autor ja teos), nt  Hamsun , Joyce, Kafka , Hesse

Bulgakov , „kadunud põlvkond“ - Remarque  v Hemingway
Vastused: 

Egiptus : Loojajumalaks Ra, kes  varjab end ürgkaose Nuni vetes. Ra aevastusest 
tekivad uued jumalad. Lausumisega loob Ra kõik muu + Maati (tõe- ja õiguse 
jumal)
India:  Brahma  loob kõik, (k-a aeg) esialgseks meditatsiooniperioodiks oli öö, 
tekkis uus loomeprotsess (päike ja tähed) 
Hiina: Kaost sisaldav muna, peajumal  Pan Gu lööb katki,  munavalgest taevas, 
rebust maa,  jumala kehaosadest maailm,  jumala kirpudest inimesed,  jumala 
juustest taimed

E.M.Remarque – Õppis katolikus toomkoolis väga hästi ja unistas 
muusikukarjäärist, tal oli 2 õde.  1916 sai ta sõjaväekutse, pärast 4kuulist 
väljaõpet saadi poisid rindele, sõdis samas rindelõigus Hitleriga. Töötas õpetaja, 
ajakirjaniku ja müügiagendina. Kirjanikukarjäär algas romaaniga „Läänerindel 
muutuseta“ mis sai hetkega väga populaarseks. Kuna raamat oli väga vastumeelne 
natsionaalsotsialistidele, põletati osa Remarque raamatuid tuleriidal, sügavalt 
sõjavastane
„Läänerindel muutuseta „ 
Jutustab inimeste läbielamistest sõjas ning sellest, kuidas üks põlvkond jääb ilma oma 
elu ühest kauneimast osast-noorusest. Autor püüab võimalikult lihtsalt näidata seda, 
mida üks sõda endaga kaasa toob ja kuidas see inimest  igaveseks  muuta võib. 
Paul Baumer on 17-aastane koolipoiss, kes läheb klassivendadega vabatahtlikena 
rindele, et kaitsa oma  kodumaad . Nad on kogenematud, kuid õpivad kiiresti. Neil 
kujunevad välja kombed, mis kodus olles oleks teiste jaoks vastuvõetamatud, kuid 
sõjas praktilised. Paul veetis oma aega peamiselt ühes kindlas sõpruskonnas, kellest 
paljud sõja käigus hukkusid või said raskelt  haavata . Iga kaotus, mida sõpruskond 
kandis  muutis meeleolu süngemaks. Kui Paul  vahepeal  puhkusele võis sõita, tundis ta 
et tal ei ole seal enam kohta. Ta ei osanud kuidagi käituda ega olla, tundus, et 
millestki  pole rääkida kodustega. Pärast puhkust oli ta veidi aega treeninglaagris, kus 
hoiti  lähedal ka vene sõjavange. Paulil  hakkab neist hale, sest need inimesed polnud 
ju milleski  süüdi, et nad niimoodi  peaks nüüd kannatama . Kuigi sõda käis juba täies 
hoos , ei olnud ta veel oma inimlikkust kaotanud. Rindele tagasi pöördudes satub ta 
rünnaku ajal kähmlusesse, kuhu satub ka üks mees vaenlaste leerist. Surmahirmus 
pussitab ta tolle  surnuks , kuid kannatab hiljem suurte süümepiinade käes. omade 
juurde tagasijõudes tundub see aga taas kauge mälestusena. Lõpuks on Paul viimane, 
kes nende rühmast veel elus on. Ta üritab veel päästa ka oma sõpra Kaczinsky't, kes 
juhusliku mürsukillu tõttu surma saab. Paul  sureb  päeval, mil loodetakse juba rahu 
ning päev võetakse kokku sõnadega läänerindel muutuseta...
 
III PILET
1. Inimese loomine erinevates piirkondades – kes loob, millest loo, kuidas loob ja miks 
loob (3 omal valikul)
2. Salinger „Kuristik  rukkis “ - probleemistik, teose aegumatus; peategelase olemusjooni, 
väärtuste kriis.
Vastused: 

Egiptus: Ra pisaratest tekivad inimesed
India: Sündis Visnu nabast lootuseõiena, hooletu Brahma pillas oma tütart taga 
ajades seemne maapinnale ja sellest kasvasid esimene mees ja naine, Brahma lõi 
inimesed oma kehaosade kaudu- peast , käsivartest, puusadest ja jalgadest
Hiina: Jumalanna Nuwa tunneb end üksi, voolib savist inimesi, annab 
sigismisvõime

Probleemistik: Raamatus räägitakse suhteliselt aktuaalsetest noorte 
probleemidest. Õpiraskustest ja vanusega kaasnevatest tujutsemistest, 
valetamisest, kuidas noored tahavad juua ja pidutseda, mitte  alluda  sellele 
maailmale, mis paneb neid tegema midagi, mida ise ei soovi. Holdeni probleemid 
olid küll  vist  veidi raskemate killast, aga kindlasti on ka tegelikult selliseid 
inimesi olemas. 
Holden: tasakaalutu, närviline, pikka kasvu, nägi vanem välja kui oli, egoistlik
arg, hoolimatu , hoolivus õe vastu, huumorimeel, jõi, suitsetas, ei viitsinud õppid, 
hea  fantaasia .
 
IV PILET

1. Rändmotiivid kirjanduses – osata nimetada  motiive  (3) ning tuua näiteid 

(maailma)kirjandusest 

2. Camus  kui eksistentsialismi esindaja. Loetud teose „Katk“/“Võõras „ lähivaatlus.

Vastused: 

Verepilastus  – „ Kuningas  Oidipus  „ „ Hamlet “ 
Pikk ja raske  kodutee - „Odüsseia“ „Toomas  Nipernaadi  „ „ Peer   Gynt
Saatuslik eksitus – „Hamlet“ „  Romeo  ja  Julia “ „Pihtimus“ 

Camus’ filosoofia  keskne  mõiste on absurdne. Absurd takistab eesmärke ellu 
viimast, kuid inimene peab selle vastu võitlema. Kuigi teda on tihti  seostatud  
eksistentsialismiga, eelistas ta, et teda tuntaks pigem inimese ja mõtlejana kui 
mingi koolkonna või ideoloogia esindajana.
„Võõras“
Raamat räägib  noorest  mehest nimega Mersault. Ta elab
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #1 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #2 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #3 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #4 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #5 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #6 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #7 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #8 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #9 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #10 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #11 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #12 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #13 Kirjanduse koolieksamipiletid 2013 #14
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-06-05 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 26 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor hhelinar Õppematerjali autor

Lisainfo

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

82
doc
KIRJANDUSE LÕPUEKSAM kevad 2017
53
doc
Kirjanduse eksami piletid
54
docx
Kirjanduse eksamipiletid
62
docx
Kirjanduse lõppueksami materjalid
33
rtf
Kirjanduse eksam erinevad PILETID
58
doc
Kirjanduse eksam
53
doc
Kirjanduse eksam 10 klass
33
docx
Kirjanduse koolieksam 2011 piletid





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !