Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Keskaja kultuurist (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

KESKAJA KULTUURIST
Alates 4.saj. m.a.j. hakkas Rooma impeerium lagunema a) naabruses asuvate germaani hõimude (läänegoodid, vandaalid , hunnid, anglosaksid) kallaletugidele b) orjade ülestõusud c) impeerumi tohutute mõõtmete tõttu, nii suurt ala ei suudetud enam valitseda .
Järgnev ajastu Euroopas oli väga raske-palju vaenutsevaid hõime, kes sõdisid, rahvaste rändamise ajajärk. Mingil määral suutis järjest tugevnev kirik erinevaid hõime ühendada.
Frangi kuningriik (7.-8.saj) sai Euroopa selginemise ajastuk, oluline isik kuningas Pippin Lühike, kelle valitsemise ajal lõid õitsele kunst , kirjandus, muusika . Tänapäeva ajaloolased näevad selles ajastus renessansi algeid.
Makedoonia keisri Karl Suure valitsemisega algab feodalismiajastu. Aastatuhandi vahetusel kujunes välja uue Euroopa pale -arenesid rahvuslikud monarhiad Prantsusmaal, Inglismaal, Hispaanias. 11.saj Euroopas majanduslik ja kultuuriline tõusuperiood, linnade kasv. 12.saj rajatakse mitmed tänapäevalgi olulised Euroopa ülikoolid. Rikkuste kasv-uhked ehitised, milledest olulisemad kirikud.
Euroopa territoorium suurenes 13.saj-1204.a vallutasid ristisõdijad Bütsantsi pealinna Konstantinoopoli.
13.saj tekib uue keskklassina kodanlus. Käsitööliste (ka muusikute) gildid , esimesed manufaktuurid . Euroopas tõusevad esirinda Itaalia ja Madalmaad, kuna Inglismaa ja Prantsusmaa on haaratud 100-aastasesse sõtta ( 1337 -1453), mis avaldab nende maade majandusele ja seega kogu kultuurile laastavat mõju. Inglismaa kaotas sõja ja jäi paljudest valdustest ilma, Prantsusmaa muutus aga Itaalia kõrval Euroopa tähtsaimaks riigiks ning sellest ajast alates on Prantsusmaa olnud üks juhtivaid riike, sealt tuleb ka moekultus.
Kultuurilooliselt võid keskaega periodiseerida järgmiselt:
I periood u 700a üleminekuaega (u 450-1150)
II periood u 1150.a alates
KESKAJA KIRJANDUSES täheldatavad kolm peasuunda:
I kiriklik kirjasõna – piibli ja religiooniga seotud tekstid
II rahvaeeposed/ kangelaslaulud hispaania eeposed „Laul minu Cidist “ ja hilisem „Rodrigo“; germaani eepos „Niebelungide laul“; skandinaavia eepos „ Edda laul“, kirjanduslikult kõige huvitavam ja täiuslikum on aga prantsuse eepos „ Rolandi laul“, mis põhineb tõestisündinud faktidel ja tegelastel . Teos jutustab Karl Suure vallutusretkest Hispaaniasse. Prantsuse vägesid juhib väejuht Ronald , Karl Suure õepoeg. Roland on sõjasangar, aga ka kristliku õpetuse eest võitleja. Poeem päädib küll Rolandi hukkumisega, kuid selle eest ootab kättemaks ning kristlik usk võidab.
III rahvaluule – areneb erinevate maade lõikes küllaltki omanäoliseks. Eriti huvitav on Hispaania rahvaluule romanss .
IV rüütlikirjandus – see on üleminekuperioodiks renessansiajastule. Kõige olulisemaks maaks saab kultuuriliselt Prantsusmaa lõunaosa Provance, kus tekib ladina keele baasil ornaprovaansi keel. Trubaduuride ajastu – nad töötasid välja hilisemad luulevormid, neid kasutavad hiljem Petrarca ja Shakespeare oma loomingus. Tekib ka rüütliromaan – seda kirjutatakse algselt eepostega paralleelselt ja isegi eposte tegelased võisid esineda nendes romaanides. Esimesed sellised romaanid olid ajalookroonikute kirjutatud ja käsitlesid ajaloolisi sündmusi. 12.saj hakati romaane kirjutama värsivormis. 13.saj juba proosana.
V draamateosed – muusikaajaloost tuntud liturgiline draama ja müsteerium (otseselt ooperi eelkäijad).
KESKAJA KUJUTAV KUNST jaguneb nelja suurde epohhi:
I varakristlik kunst – arenes jätkuna rooma kunstile. Rooma riigi alades säilinud muistsed katakombidmatmispaigad , kuhu varjusid usulisteks talitusteks ristiusulised orjad ( ristiusk oli algselt Rooma impeeriumis keelatud). Nendes katakombides seina-ja laemaalingud , millistes kasutatud palju kristlikku sümboolikat. Ei tehtud skulptuure. Hiljem, kui ristiusk riigistati, hakati ehitama kirikuid, mis meenutasid rooma basiilikaid (äri-ja kohtuhooned). Need olid algselt lihtsad kirikud, kus ainsateks kaunistusteks olid seinamaalingud ja mosaiigid .
II Bütsantsi kunst – seotud Rooma kiriku hargnemisega 1) Lääne-Rooma kirik 2) Ida-Rooma kirik – Bütsants, pealinnaks Kontsantinoopol. Tekkis toretsev kirikustiil, millest on tulnud hiljem väljend „bütsantslik toredus“. Kirikud külluslikult kaunistatud – uhked värvilised mosaiigid, ristkuppelkirik (põhiplaan meenutas võrdsete harudega Kreeka risti). Hiljem, kui türklased vallutasid Bütsantsi, ehitati neile kirikutele juurde minaretid.
III romaani kunst – alates 10.saj – 12.saj kujunes keskus kesk-Euroopasse. Varakristliku kiriku ehitusstiilis sai määravaks basiilika. ARHITEKTUUR kujuneb peamiseks kunstiliigiks (kirikud, kindlused ). Kirikud võimsad, massiivsete paksude müüridega ( kirikutel oli Euroopas sõdade ajajärgul ka kindluse funktsioon). Kui Bütsantsi kirik oli Kreeka risti kujuline, siis romaani kirik kujuneb välja basiilikast ja on ladina risti kujuline. SKULPTUUR on ehituskunsti kohustuslik osa. Reljeefid kujutavad piibliga seotud sündmustikke. On teada, et romaani kirikutes kasutati ka seinamaalinguid , kuid need ei ole säilinud.
IV gooti kunst – võrreldav melismaatilise stiiliga muusikas (kaunistatud) ning luules keerulise sonetivormiga. See kunstistiil kehastab keskaja lõppu – sündis Põhja-Prantsusmaal 12.saj ning valitses erinevates kultuurivaldkondades u 16.sajandini (Itaalias sündis uus, renessansikunst hoopis varem, 14.saj). Gooti ehituskunst on palju õhulisem kui varasemad. Pürgimine kõrgustesse, teravkaarsed värvilisest klaasist aknad, sammaskäigud, ohtralt skulptuure. Inseneritehnika kiire areng (kirikud ehitati kindlate mõõtmetega ning nende ehitamine võis kesta sajandeid). Nii kirikute välisilme kui sisemine kaunistus tähtis – tahvelmaali. Gooti stiil lõi õitsele Prantsusmaal ja Saksamaal (viimases eriti stiilipuhta näitena Kölni katedraal ). Itaalias seda stiili eriti ei kasutatud.
KESKAJA KULTUURI ISELOOMULIKKE JOONI:
  • Seos kirikuga . Teoloogia on keskaegse maailmanägemuse kõrgeim ilming, see ka kõlblusnormide loojana.
  • Keskajal inimene tunnetas samuti nagu ürgajal maailma dualistlikult (vastandlikult). Kogu inimese mõttemaailm oli seotud vastandamisega. Muide, elu ja surm – need ei olnud vastandid, sest keha oli surelik, hing selle sees surematu.
  • Keskaja kultuur on tihedalt seotud juba arhailiste kultuuride poolt loodud sümbolite süsteemiga, need vaid teisenevad. Sümbolitena saavad tähtsaks arvud (iga arv tähistas midagi) ja geomeetrilised kujundid , aga ka sõna.
  • Antiikkultuuri pärandi säilitamine – sellele rajati oma kultuur. Vana-Kreeka klassikalise filosoofia alustele sünnib keeruline filosoofilis -religioosne mõttesüsteem – skolastika, mis ühendab endas antiikfilosoofia ja kristliku maailmavaate. 14.sajandiks kujuneb välja juba lääne-euroopalik mõttelaad!
  • Kujuneb välja ka isiksuse mõiste. Antiikajal oli isiksus oma õiguste ja kohustustega vaid ühiskonna vaba kodanik, ori ei olnud isiksus. Kristlus kuulutab iga inimese jumalast põlvnevaks, seega ka jumala ees võrdseks (kas aga ka jumala orjaks, keda ta peab kartma ja kelle ees viimse kohtupäeva hirmus värisema?).
  • Koolisüsteemi väljakujunemine – see jagunes seitsmeks vabakunstiks, mis liigitusid triviumi ja quadriviumi ning filosoofiaks ja teoloogiaks. Euroopa vanimate ülikoolide teke.
  • Kunstide areng – käsikäes ajastu ja mõttemaailma arenguga ja seda maailma juhib kirik. Kloostrite roll keskaegses kultuuris. Antiikaja teaduse saavutuste säilitamine ja edasiarendamine.
  • Keskaja kultuur on suuremas osas anonüümne.
  • Keskaja kultuurist #1 Keskaja kultuurist #2 Keskaja kultuurist #3
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2013-05-28 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 7 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor krissuolen Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    8
    doc

    Keskaja kunstiajalugu

    käsikirjadele reljeefsed kuld ja hõbekaaned, sätendasid vääriskivid ja pärlid. Reljeefkaunistused ka tarbeesemetel. Valitsejad kantsid purpurset mantlit, teised ei tohtinud mitte midagi sarnast kanda. aadlikud- kuub romaani ja germaani stiilis kirikuid pole. Itaalias on Romaani kirikuid Romaani kunst 10-12 sajand Keskaja kunt lääne euroopas moodustab kaks suurt stiiliperioodi. 1 neist on ROMAANI teine GOOTI kunst. Romaani stiil oli keskaja esimen ühtne kunstistiil Lääne- Euroopas. Valitses eelkõige Itaalias, Prantsusmaal , Saksamaal ja Inglismaal. Romaani kunstis juhtiv osa arhitektuuril. Kõik esemed tehti kiriku jaoks. Ehituskeskusteks olid romaani stiili ajal kloostrid. Mungad määrasid ehitise põhiplaani ja välisilme. Detailide mõõtmed ja raiusid välja skulptuurkaunistused.seega olid mungad ehitusmeistrid, raskema töö ja transporditöö tegi lihtrahvas. 19.saj hakkasid tekkima linnad,

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    19
    rtf

    Keskaja kunst

    o Tänu looduslähedasele suunale kerkib esile PORTREEKUNST Valitsejad aj nende perekonnaliikmed Hauamonumendid o Metallplastika Harrastati enamasti Kirde-Prantsusmaal, nagu romaani metallplastikatki o Claus Sluter Suur mõju · Monumentaalskulptuuris esmakordselt realistliku suuna tendentsid · Maalikunst o Klaasimaal Prantsuse keskaja kunsti suurepärasemaid saavutusi on värvilised klaasaknad Mosaiigisarnaselt kokku asetatud klaasitükid, mida hoiab koos tinaraam XIV saj · Lihtsustumise tendentsid o Värviline aken asendub halli mustrilise klaasiga Pääseb valitsema elegants Rõhutatakse arhitektoonilist elementi

    Keskaja kunst
    thumbnail
    22
    doc

    Kunstiajaloo konspekt 10.klassile

    linnuseid ümbritseda loodust järgivad eeslinnused ja vallikraavide süsteemid. 14.sajandil sai valitsevaks korrapärane linnusetüüp ­ konvendihoone, mis oli pärit Preisimaalt. Võimas ordulinnus oli Viljandis. Ainsana on oma põhiliselt keskaegsed vormid säilitanud konvendihoone Kuressaares. Eesti linnakindlustused on tänapäeval vaadeldavad eelkõige Tallinnas. Kivist linnamüüri ehitamine hoogustus 14.sajandi alguses ning jätkus kogu keskaja vältel. Tallinna kaitsesüsteemis omandasid erilise tähtsuse võimsad suurtükitornid Kiek in de Kök ja Paks Margareeta. KESKAEGSED ELAMUD JA ÜHISKONDLIKUD HOONED. Tallinna vanalinnas on rikkalikult säilinud ka keskaegset rahumeelset ja ilmalikku ehituskunsti. Vanalinnas on säilinud ka mitu keskaegset ühiskondlikku hoonet ning nende hulgas on kauneim raekoda. 15.sajandi alguses ehitati ka suurkaupmeeste ühingu Suurgildi hoone. § 35

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    52
    pdf

    Kunstiajalugu: varakristlik ajastu

    VARAKRISTLIK AJASTU Ristiusu mõju kunstile Ristiuks tekkis Vahemere idarannikul Palestiinas 1. saj. levis Rooma ja sattus võimudega vastuollu., sest erines põhimõtteliselt teistest usunditest:  Nõudis usu ja igapäevase elu ühendamist (10 käsu täitmine)  Sõnade ja tegude ühtsus  Eeskujuks Jeesuse kannatusrohke elu.  Usk „messianistlik“ st. usuti Lunastaja (Messia) tulemisse, mistõttu igapäevast elu peeti ajutiseks ja tühiseks  Kristlasi kiusti taga, kuna uus usk õõnestas antiikühiskonda. Neid heideti kiskjate ette amfiteatrites, piinati ja löödi risti.  313. a kuulutas keiser Constantinus ristiusu lubatuks, kuna loootis uue usu abil riiki koos hoida. Katakombid  Usukommete täitmiseks oli kristlastel tarvis kohti, kus tagakiusamise olukorras kohtuda

    Kunsti ajalugu
    thumbnail
    27
    docx

    Kunstiajaloo konspekt 10. klass

    Ei tule ka unustada, et barbaririikide naabruses asus tugev kunstimaa Bütsants, kellega barbaritel oli peale sõjaliste suhete ilmselt ka muid kokkupuuteid. Erilisel kohal oli raamatumaal. Kloostrites tegelesid mungad piibli ja teiste usulise sisuga raamatute ümberkirjutamisega. Need kirjutati pärgamendile ­ Romaani stiil eriliselt töödeldud loomanahale. Ühe raamatu peale võis Romaani stiil on esimene keskaja Lääne-Euroopa kuluda isegi terve kirjutaja eluaeg. Selliseid raamatuid - kunstistiil. See oli valdav 10. sajandist kuni 13. sajandini. manuskripte peeti suureks varanduseks, neid hoiti hoolega Romaani stiil tekkis pärast karolingide kunsti umbes 10. kloostrite varakambrites ning tänu sellele on neid meie ajani sajandi lõpus ja püsis kuni gooti stiili tekkimiseni. Eeskätt küllalt palju säilinud. Raamatute pilte nimetatakse neis avaldub romaani stiil arhitektuuris.

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    20
    docx

    Kunstiajalugu (kogu 10.klassi materjal)

    1. Kunstiliigid. Kirjeldus. Näited. o ARHITEKTUUR (Kõige vastupidavam) Sakraalarhitektuur ­ kirikud, kabelid, kloosrtid, moseed, templid(vaimulik) Profaanarhitektuur ­ lossid, linnused, paleed, raekojad, elamud(ilmalik) o SKULPTUUR Reljeefid ­ kõrgreljeef, madalreljeef, süvendreljeef Ümarplastika ­ 3D Skulptuur jaguneb ka: Vabaplastika; monumentaalplastika; ehitusplastika o MAALIKUNST Seina- e. Monumentaalmaal (fresko ja sekotehnikas) Tahvelmaal ­ algselt kokkulöödud laudadele Raamatu- e. Miniatuurmaal ­ ilmestavad pildid teksti juures Mosaiikmaal (kuigi pole loodus pintsli ja värvide abil) klaasi või kivitükkidest Klaasimaal e. Vitraazikunst ­ klaasitükkidest, seotakse tinaridvaga, väiksed detailid joonistatakse pintsliga o GRAAFIKA Kõrgtrükk ­ nagu tempel Sügavtrükk ­ paberile jääb lakitud, söövitatud ja uuesti lakitud

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    23
    docx

    Kunstiajalugu 10.klass kokkuvõte

    iseloomustamine. Kõik figuurid rikkalikult rõivastatud. Tegelasi on võimalik ära tunda tingmärkide põhjal. Kiriku idaosa ja eriti altari ümbrus kõige rikkalikumalt kaunistatud. Bütsantsi arhitektuur Al 6. saj eKr Kreeka koloonia, paiknes Väike-Aasias Türgi läänerannikul 395 a Ida-Rooma riigi pealinn Konstantinoopol- Constantinuse järgi, hõlmas enda alla Kreeka ja Väike-Aasia. Kultuurilised mõjutused: Kreeka, Rooma, Väike-Aasia kultuurist, valitsejaks piiramatu võimuga keiser- nii ilmalik kui ka usuline võim, riigi keeleks kujunes kreeka keel Bütsanti patriarhide ja Rooma paavstide vaheline usulõhe: Ida poole Konstantinoopolit jääb õigeusk, lane poole katoliiklus. Eesmärgiks ehitada II Rooma. · Arhitektuur: Peamiseks sai kirikute ehitamine. Kirikutüübiks oli tsentraalehitis- kiriku keskpunktik on täpselt keskel kiriku äärmistest ühekaugusel (võis olla ka 5 kuplit). 6

    Kunst
    thumbnail
    19
    docx

    Kunstiajalugu 10. klass

    poodiumile. · Kunstis on palju mõjutusi kreeklastelt. · Kunstiteostel kujutatud inimestel torkab silma suur nina, raskete laugudega veidi viltused mandli silmad ja lopsakad huuled. · Hauakambrite seinamaalid olid elurõõmsate stseenidega, kuna usuti hauatagusesse ellu ja püüti seda meeldivaks teha. · Sarkofaagid olid kunstipäraselt kujutatud ­ neil külitavad patjadele toetuvad abielupaarid. · Varakristlik ja varase keskaja kunst Ees-Aasias tekkinud ristiusk hakkas Rooma riigi aladel levima peagi pärast Jeesus Kristuse surma. Rooma linnas levitasid ristiusku Jeesuse vanim õpilane Peetrus ja tema sõber Paulus. Et ristiusk oli algul keelatud, siis ei saanud usklikud kirikuid ega muid hooneid ehitada. Vahel kogunesid nad katakombidesse, maa-alustesse matmispaikadesse(1-4 saj). 4.sajandil kuulutati ristiusk Roomas ametlikuks usundiks, hakati mõtlema Jumala teenistuseks vajalike hoonete rajamisele.

    Kunstiajalugu




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun