Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like


Kes on õigusnõustaja? (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kes on õigusnõustaja ?
  • Kes ei ole advokaat ega notar ?
  • Mida see vastus aga sisuliselt tähendab ?
  • Miks riik sekkub ?
  • Kes on õigusnõustaja ?
  • Kes on õigusnõustaja ?
  • Mida tuleks üldse mõista kvaliteetse õigusabi all ?
  • Kes on õigusnõustaja ?
  • Kes on õigusnõustaja ?
  • Mida sellega aga saavutataks ?
  • Kui kogu nende tegevuse regulatsioon on identne ?
 
Säutsu twitteris
Virgo  Saarmets
Kes on õigusnõustaja?
Kujutleme hetkeks võimalikku küsimust populaarses televiktoriinis „Kuldvillak“: „Tegemist on
kutselise õigusteenuse osutajaga, kes ei ole  advokaat  ega  notar ?“ Selle telemängu formaati täpselt
arvestav vastus võiks tulevikus suure tõenäosusega kõlada: „Kes on õigusnõustaja.“ Õige! Suure-
pärane! Te saite 100, 200, 300 või veelgi enam punkti! Mida see vastus aga sisuliselt tähendab? Kes
on õigusnõustaja?
Täna peaksime sellele küsimusele vastates  viitama  nii advokaatidele, notaritele kui ka  juristi - või
õigusbüroode kaudu õigusteenust pakkuvatele isikutele. Ei julge öelda, et juristidele, sest hetkel
puuduvad igasugused nõuded väljaspool Eesti Advokatuuri ja Notarite Koda õigusteenuse osutami-
sega tegelevate isikute kvalifikatsioonile ja seetõttu võime sattuda ka õigusteenuse osutajate peale,
kes pole tegelikult läbinud kõrgkooli õigusteaduse  õppekava . Heal juhul on see õppekava neil
läbimisel, halvemal juhul mõttes ja päris viletsal juhul pole kavaski. Ometi on funktsionaalses mõttes
tegemist siiski õigusnõustajatega, isikutega, kes osutavad õigusteenust. Lähitulevikus peaks õigus-
nõustaja  termin saama aga uue,  senisest  kindlama sisu.
Praegu on Riigikogu menetluses õigusteenuse seaduse eelnõu (928 SE). Tegu on juba üsna mitmenda
sama nime kandva eelnõuga, mis on eelmistest siiski märksa erinev. Võrreldes varasematega, ei püüa
uus eelnõu enam olla kõikehõlmav. Selleks puudub ka vajadus, sest Riigikogu võttis 2001. aasta 21.
märtsil vastu uue advokatuuriseaduse*1, mis lahendas ühe õigusteenuse kutseliste osutajate kategoo-
riaga seonduvad küsimused. Notarite osas kehtestab põhiregulatsiooni  hiljuti  koos tõestamisseadu-
sega*2 kehtima hakanud uus notariaadiseadus.*3 Õigusteenuse seadus näeb omakorda ette nõuded
tulevaste õigusnõustajate kutsealasele tegutsemisele, kuigi sisaldab lisaks üldisi põhimõtteid õigus-
teenusele ja reguleerib riigi  õigusabi  osutamist advokaatide ja õigusnõustajate poolt. Selles mõttes
võib pidada õigeks üsna mitmetel puhkudel väljaöeldud mõtet, et eelnõu koondab endasse tegelikult
kolme seaduse sätted.
Käesolev  artikkel keskendub esmajoones õigusnõustajate tegevuse reguleerimisele õigusteenuse
seaduse eelnõus, kuid tahes- tahtmata  tuleb pisut  juttu  teha ka eelnõu üldsätetest. Eesmärgiks ei ole
eelnõu seletuskirja kordamine, vaid pigem arutlus seaduse vajalikkusest ja eelnõu valikutest, soov
anda vastused küsimustele, miks üldse ja miks just nii. Objektiivsest paratamatusest  tingituna  ei ole
muidugi tegemist  kõrvalseisja  arvamusega, puudub distantsi võlu, kuid seda enam on oodatud
kõikvõimalik tagasiside. Samas tuleb rõhutada, et järgnevalt esitatavat ei saa vaadelda õigusteenuse
seaduse eelnõu koostamises osalenute ühispositsioonina, vaid see peegeldab siiski üksnes artikli
autori isiklikke arusaamu ja eelnõu ettevalmistamisel kogetut.
Miks riik sekkub?
Pidades silmas varasemaid õigusteenuse seaduse nime kandvaid eelnõusid, võib tõdeda, et õigustee-
nuste turgu on püütud Eestis korrastada juba üsna pikka aega. Mõnikord on küll arvatud, et ilmselt
pole riigisektoril lihtsalt midagi targemat enam teha, kui  asuda  põhjuseta reguleerima väljakujunenud
majandusreeglite toel korralikult tegutsevat turusegmenti, selle toimimist tegelikult hoopis takista-
des. Riik oleks justkui heitnud kõrvale ühiskondlike suhete korrastamise alusmaksiimi: reguleerida
tuleb nii palju kui vajalik ja nii vähe kui võimalik. Nii see aga kindlasti ei ole. Eelnõu 928 SE on
Vabariigi Valitsuselt tellinud Riigikogu, tehes oma 16. mai 2001. aasta otsusega*4 valitsusele
1
RT I 2001, 36, 201; 102, 676.
2
RT I 2001, 93, 564.
3
RT I 2000, 104, 684; 2001, 93, 565.
4
RT I 2001, 49, 270.
JURIDICA  II/2002
121
Kes on õigusnõustaja?
Virgo Saarmets
ettepaneku algatada seaduseelnõu, mis sätestaks „riigipoolse õigusabi kõik liigid, tingimused ja
ulatuse , õigusabi kvaliteedi parandamise ja kvaliteetse õigusabi osutamise standardid, samuti  kvali -
fitseeritud, usaldusväärse õigusabi ja õigusteenuse kättesaadavuse“. Sellise seaduse vajalikkusele
viitas advokatuuriseaduse väljakuulutamata jätmise otsuses*5 ka Vabariigi  President . Järelikult on
leitud, et ühiskonnas eksisteerib reaalne vajadus  muuhulgas  sellise regulatsiooni järele, mis  võima -
likult efektiivselt tagaks kvalifitseeritud ja usaldusväärse õigusabi pakkumise õigusteenuse osutajate
poolt.
Täna on õigusteenuse kvaliteetsus tagatud advokaadi poole pöördumisel. Õigus- ja juristibüroode
osas sarnane  kindlus  puudub. Advokaatide puhul peab nende pakutava õigusteenuse kvaliteetsuse
tagama advokatuuris selle tegevust korraldava seaduse alusel sisseseatud eksamite, pideva enese-
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Kes on õigusnõustaja #1 Kes on õigusnõustaja #2 Kes on õigusnõustaja #3 Kes on õigusnõustaja #4 Kes on õigusnõustaja #5
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-01-08 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 5 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor assyk Õppematerjali autor

Lisainfo

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

18
pdf
Eesti Advokatuur – kutseorganisatsioon ja avaliku halduse kandja
125
pdf
Konspekt 2
105
doc
Õigussüsteemide võrdlev ajalugu
125
docx
Kriminaalmenetluse loengud ja seminarid
26
pdf
Eesti prokuratuurisüsteem rahvusvaheliste standardite valguses
20
pdf
Teenistuslik järelevalve kohtunike üle
161
pdf
Juhtimise alused
269
docx
Õiguse alused eksami kordamisküsimused





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima

Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun