Keily Türnpu 11b Uurimustöö plaan Kas saiade hallitamise kiirus sõltub temperatuurist? Uurimusobjekt: saiad Muutuja: temperatuur Taustinfo: Sai on puhtast nisujahust valmistatud ja pärmi abil kergitatud taignast küpsetatud, reeglina pätsikujuline pagaritoode. Kuidas reageerib sai temperatuurile, niiskusele ja päikesevalgusele? On tõestatud ka see, et sai hallitab suvel kiiremini kui talvel. Näiteks: Kui Tallinna peenleib jätta 25º kuumuse kätte, hakkab sellel hallitus tekkima 5 päeval. Hüpotees: Saiad hakkavad kiiremini hallitama soojemas kohas kui külmas kohas
Stendil võiksid olla laste luuletused leivast (omalooming), pildid rukkist ja rukkilillest või laste joonistused. Huvitavaid kilde vilja ja leiva kohta leiab Aleksei Vladimirovi raamatust 3 "Maailm püsib viljateral". Tervisliku toitumise kohta sobib toidupüramiid või toiduring, leivatoitude retsepte jpm. Enne leivanädala algust võiks lasta lastel tuua kooli erinevate leibade kilepakendeid, kust saaks uurida koos leiva koostist jm. olulisi andmeid, neid analüüsida. Siinjuures tuleks tutvustada leival olevate märkide tähendust. Märkide kohta võib lugeda Internetist aadressil www.epkk.ee. Kui õppeprogramm võimaldab, siis võiks õpetaja kutsuda tervislikust toitumisest ja rukkileiva tervislikkusest rääkima asjatundja, kes oskab seda teemat paremini avada. Korraldada võiks leivatoitude retseptivõistluse. Kõikidest kogutud retseptidest saaks
Samuti aitab mee ja sidruni ning mee ja kardemooni vesi vähendada kaalu. kehaliste võimete arendaja uuringud on näidanud, et mesi on suurepärane abimees sportlike võimete parandamises. Mesi aitab hoida keha veresuhkru taset, taastada lihaste energiat ja glükogeeni taset peale trenni. Enne trenni soovitatakse süüa üks lusikatäis mett, et jaksaksid natukene rohkem trenni teha. vitamiinide ja mineraalide allikas mesi sisaldab endas erinevaid vitamiine ja mineraale. Nende koostis sõltub õitest, kust mesi on korjatud. anti-bakteriaalsed omadused - mett võib kasutada loodusliku antiseptikuna, kuna ta omab anti-bakteriaalseid omadusi. antioksüdant mesi sisaldab nutraceuticals, mis on efektiivsed vabade radikaalide eemaldajad meie kehas. Selle tulemusena paraneb meie keha immuunsüsteem. Lisaks on mee hea omadus haavade parandamine: - meel on antimikroobsed omadused; - -mesi parandab halvasti lõhnavate haavade lõhna;
22 halb enesetunne, näljatunne ja magusaisu, mao- ja soolestikuvaevused, rahutus, suurenenud vajadus kohvi ja tubakatoodete järele, unetus. Pikemaajaline vale toitumise tagajärgedeks on: üle- ja alakaal, vererõhu tõus, pidev väsimus ja ükskõiksus, keskendumisvõime puudumine, haigestumised jne. Inimese energiavajadus sõltub eelkõige vanusest, soost, füüsilisest aktiivsusest. KORDAMISEKS 1. Miks vajab inimene toitu? 2. Miks te sööte? 3. Mida tähendab teie jaoks TOIT? 4. Mida tähendab teie jaoks mõiste TOITUMINE? 5. Selgitage ütlusi: „Kas sööd selleks, et elada või elad selleks, et süüa?“ „Ütle, mida sa sööd ja ma ütlen, missugune sa oled.“ 23 2.2. Toidupüramiid ja toiduainering
tarvitada pigem pruuni suhkrut. Suhkrut ei tuleks valida siiski mitte värvi, vaid hoopis töötlemisaste järgi - siirupi või melassiga saab pruuniks värvida ka nn. valge suhkru - see aga ei muuda rafineeritud valget suhkrut veel tervislikuks. Kuidas aga erinevatel suhkrutel vahet teha ning neist see õige välja valida? Suhkru päritolu Suhkrut saadakse suhkruroost (umbes 2/3 suhkrutoodangust) ja suhkrupeedist (1/3 suhkrutoodangust). Töötlemisastmest sõltub, milline on suhkru maitse ning välimus. Kõige vähem on töödeldud täistoor-roosuhkrut ning kõige rohkem nn. valget suhkrut. Valgest suhkrust on rafineerimise käigus eemaldatud kõik vitamiinid, mineraalid ja kiudained, need kasulikud ained on aga säilinud täistoor- roosuhkrus. Kuna valge suhkur on "toitainevaba", peab keha suhkru metaboliseerimiseks "laenama" puuduvad vitamiinid, mineraalid ja teised toitained oma kudedest. Seetõttu on tervise seisukohast oluline vahe, millist suhkrut
energia? Kas see energia kauguse suurenedes kasvab või kahaneb? Joonis. 17. Molekulidevaheline kaugus jääs on suurem kui vees. Seetõttu on jää veest kergem. Kui jää oleks veest raskem ja vajuks põhja, külmuksid veekogud põhjani ja talvine vee-elu oleks võimatu või vähemalt nõuaks veelgi radikaalsemaid kohastumisi. 18. Mis vahe on välja potentsiaalil ja potentsiaalide vahel? Ühikud? Potentsiaalse välja korral keha potentsiaalse energia muutus sõltub ainult keha alg- ja lõppasendist, mitte aga vahepealse liikumise trajektoorist, mõõdetakse. Potentsiaalide vahe on töö, mida peab tegema aine/laengu liigutamiseks ruumi ühest punktist teise. Mõõdetakse voltides V. 19. Mis on osmoos? Osmootse rõhu arvutamisel kasutatakse? millistel tingimustel on selle valemi rakendamine õigustatud? Osmoos on nähtus, mis on seotud membraani erineva läbitavusega lahusti ja lahustunud aine molekulide jaoks.
Liigne vitamiinide tarvitamine võib tekitada hüpervitaminoosi. Vitamiinid jagatakse lahustuvuse jargi: · vesilahustuvad: B -grupp, H, C, P, PP; · rasvlahustuvad: A, E, D, K. 2. Mikroorganismide tegevust mõjutavad tegurid. · mikroorganismide algarv ja paljunemise aeg - mida suurem on algarv ja mida kauem nad paljunevad, seda rohkem on neid lõpptootes · toidu keemiline koostis - toitainete olemasolu · temperatuur - optimaalsest temperatuurist madalamad temperatuurid pidurdavad mikroorganismide paljunemist, kõrgemad temperatuurid hävitavad mikroorganisme · niiskus mikroobid kasutavad vaba vett · lahustunud ainete kontsentratsioon soola ja suhkru kasutamine töötlemisel ja säilitamisel · õhu juurdepääs vajavad paljunemiseks hapnikku, vaakumpakendid, reguleeritud atmosfäär · toidu happesus mrineerimine, hapendamine · kiirgusenergia toidu säilimisaja pikendamine
Inimeseõpetuse tööraamat VI klassile 2. osa ISBN 978-9949-487-95-0 ISBN 978-9949-487-95-0 9 7 9 7889 9994 499 4 4887 7995 500 Maret Lill Evelyn Ojaperv Katri Pern Krista Saadoja INIMESEÕPETUSE TÖÖRAAMAT VI klassile 2. osa Minu nimi on . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ................................................ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ................................................ Õpin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ................................................ . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mind aitas.
Kõik kommentaarid