KOLGATA, PIETA, NOLI ME TANGERE (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kust pärineb see haav ?
  • Miks sa nutad? Keda sa otsid ?
 
Säutsu twitteris
1. CENA – VIIMNE ÕHTUSÖÖMAAEG
 
 Leonardo da Vinci. Cena. Santa Maria delle Grazie klooster . Milano .
    Vanadel roomlastel tähendas cena [loe: tseena] peamist söögikorda. Kunstis kannavad sellist pealkirja taiesed, mis kujutavad Jeesust viimast korda õhtustamas koos oma kaheteistkümne jüngriga.
    Paasapüha, juutide suurim püha, on kevadel ja see on alati pühapäeval. Paasapüha aegu käidi Jeruusalemmas pidustustel ja ka Jeesus käis nii lapsena kui ka hiljem kevaditi Jeruusalemmas. Elu viimastel aastatel tavatses ta peatuda Betaania külas, mis paiknes linna lähedal Õlimäe jalamil, kus teda võõrustas kas pidalitõbine Siimon või hea sõber Laatsarus . Sel kevadel saabus Jeesus Betaaniasse laupäeval. Järgmisel päeval, niisiis pühapäeval, sisenes ta Jeruusalemma. Paljud Jeesuse kodukandi inimesed olid juba mõni päev varem kohale tulnud ja nad läksid õpetajale linnaväravasse vastu, laotades tema ette palmioksi. Selle järgi nimetatakse ka pühapäeva nädal enne ülestõusmispühi palmipuudepühaks.
    Pühakojas tundus Jeesusele, et teda jälgitakse ja tema järele luuratakse. Nii oli ka järgnevatel päevadel. Neljapäeva õhtul tulid kõik kaksteist Jeesuse õpilast Betaaniasse sinna majja, kus Jeesus peatus, et üheskoos õhtustada. Siit ka suur neljapäev ning viimne (püha) õhtusöömaaeg. Lauas ennustas Jeesus oma peatset surma. Veel ütles ta, et üks tema õpilastest on reetur . Kes see küll võis olla? Jeesus armastas kõige enam oma noorimat jüngrit Johannest. Vanim õpilane, neljakümneaastane Peetrus paluski Johannesel õpetaja käest küsida, kes neist on reetur. Jeesus ei nimetanud küll ühtegi nime, kuid vihjest võis aru saada, et reetur on sõpruskonna rahahoidja Juudas . (Jeesus võis näha teda pühakoja läheduses kahtlaste võõrastega vestlemas.)
    Oli juba pilkane öö, kui nad söögikohast lahkusid. Nagu tavaliselt läks Jeesus läbi Kidroni oru ja suundus koos jüngritega Ketsemani aeda Õlimäe jalamil.
    Haritud eurooplane seostab püha õhtusöömaja temaatikat kunstis eelkõige Leonardo da Vinci nimega. Aastatel 1495- 1497 maalis ta Milanos paikneva Santa Maria delle Grazie kloostri söögisaali seinale maali, mis on jätnud kunstiajalukku unustamatu jälje. Tänu oskuslikule perspektiivikasutusele õnnestus tal selles töös eriti kompositsioon – teose ülesehitus, mis on rangelt sümmeetriline. Keskel troonib avatud akna taustal Jeesus, tema juurde suunduvad ruumi perspektiivijooned, mis suurendavad veelgi Jeesuse keskset tähtsust. Õpetaja kõrval istuvad tema jüngrid kolmestes gruppides, mis moodustavad igaüks omaette terviku. Kahjuks on sellest kuulsast freskost1 tänapäeval säilinud vaid riismed. Maali hävingus ei ole süüdi üksnes aeg, vaid ka kunstnik ise. Leonardo teostas selle töö mitte sobivas freskotehnikas, vaid temperas2. 
  vvvv
Ghirlandaio. Cena. San Marco klooster. Firenze .
    Itaalias saame väga paljudes sakraalhoonetes3 imetleda erinevate kunstike loodud sama temaatikaga freskosid. Algaja kunstihuviline paneb ehk imeks, et neil piltidel kujutavad kunstnikud tihti Jeesuse jüngreid vanuritena. Nii on Ghirlandaio [girlan´daio] (1449- 1494 ) freskol Firenzes paikneva San Marco kloostri söögisaalis üks jünger lausa halli habemega vanur. Teame ju, et üksnes Peetrus oli neljakümnene, ülejäänud jüngrid olid kas Jeesuse eakaaslased või temast nooremad, Johannes oli hoopis nelja-viieteistaastane poiss, Toomas ehk kuueteistkümnene. Traditsiooni kohaselt kujutasid kunstnikud Jeesuse jüngreid selles vanuses, mil nad surid. Ometi on kõigil cena piltidel evangelist Johannes väga noor. Huvitav on Ghirlandaio freskol see, et kunstnik on paigutanud Juuda istuma üksinda Jeesuse vastu. Sellega tahab ta ehk esile tõsta ühe jüngri truudusetust oma õpetajale.
 
  Salvador Dalí. Cena. National Gallery . Washington.

     20. saj. sürrealist, katalaan Salvador Dalí ( 1904 -1989) käsitles seda temaatikat üle hulga aja jälle. Tema fotograafilise täpsusega maalitud "Püha õhtusöömaja" originaal on praegu Washingtonis .
 _______________
1fresko – niiskele krohvipinnale maalitud pilt; vastav maalitehnika
2tempera (it. k.) – vees lahustuv värv, mille sideaineks on munakollane, liim , mesi jm.; nende värvidega loodud maal (pr. k. détrempe; ingl. k. tempera )
3sakraalhoone – usukulutusliku otstarbega hoone ( kirik , kabel , klooster jt.); profaanhoone - ilmaliku otstarbega hoone ( raekoda , haigla , eramu )
2. JUUDA SUUDLUS
    Oli juba pilkane öö, kui Jeesus ja tema õpilased söögikohast lahkusid. Nagu tal kombeks oli, läks Jeesus läbi Kidroni oru ja suundus koos jüngritega Ketsemani aeda Õlimäe jalamil. Siis ütles Jeesus neile: "Teie kõik taganete minust täna öösel." Aga Peetrus kostis : "Kui ka kõik taganevad sinust, ei tagane mina eluilmaski!" Nüüd Jeesus lausus Peetrusele: "Tõesti, ma ütlen sulle, täna öösel, enne kui kukk laulab , salgad sina mu kolm korda." Seejärel istus Jeesus maha. Kuna ta oli oma sõpradest vaimselt nii palju kõrgemal, jäi ta valvama ja palvetas. Nemad magasid tema kõrval, kui äkki ilmus tõrvikute valgel nähtavale relvastatud rühm. See oli malakaid kandev templi vahtkond, mis preestrite käsutusse oli jäetud, neid julgestas salk rooma sõdureid oma mõõkadega. Vangistamiskäsu oli andnud sanhedrini1 ülempreester. Juudas, kes tundis Jeesuse kombeid, oli selle paiga neile kätte juhatanud. Varajaste pärimuste üksmeelsel väitel oli Juudas ise koos salkkonnaga, ja mõned kinnitavad koguni, et tal olevat jätkunud jultumust määrata suudlus oma reetmise märgiks. (Siit ka: juudasuudlus - alatu reeturlik käitumine.) 
 Giotto. Juuda suudlus. Fresko . Arena kabel, Padova. Caravaggio . Juuda suudlus. Dublin
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #1 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #2 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #3 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #4 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #5 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #6 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #7 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #8 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #9 KOLGATA-PIETA-NOLI ME TANGERE #10
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 10 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-10-24 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 5 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Peeter Termomeeter Õppematerjali autor

Lisainfo

räägib põhjalikult jeesuse elust, viimasest õhtusöömaajast. maalikunstnikest, kes seda on kujutanud. Juudast, kes reedab Jeesust.
KOLGATA , PIETA , NOLI ME , TANGERE , ajalugu

Mõisted

Sisukord

  • Matthias Grünewaldi
  • Michelangelo
  • Maarja Magdaleena

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

18
doc
KOLGATA-PIETA-NOLI-ME-TANGERE
12
doc
APOSTLID Peetrus ja Paulus
39
doc
Kunstiajalugu 13-18 sajand
32
doc
Kordamine kunstiajaloo eksamiks
41
doc
Kunsti ajaloo lühi kokkuvõtte
14
doc
Jeesus ja Naised
23
doc
Romaani stiilist Flandria kunstini
41
docx
KUNSTIAJALOO KOOLIEKSAMI KONSPEKT





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !