Juhtimine (1)

1 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Millisest tegevusest saavad juhid suurema osa oma teadmistest ?
  • Mis on juhtimine ?
  • Mis on missioon ?
  • Miks on organisatsiooni struktuur organisatsioonile vajalik ?
  • Mida tuleb silmas pidada organisatsiooni struktuuri loomisel ?
  • Mis iseloomustab staabi-liiniorganisatiooni ?
  • Mis iseloomustab divisjoniorganisatsiooni ?
  • Mis iseloomustab maatriksorganisatsiooni ?
  • Milliste projekti puhul tuleks eelistada meeskonnaorganisatsiooni ?
  • Milline erinevus on juhil ja liidril ?
 
Säutsu twitteris
Juhtimise alused (2. loeng)
Liina Puusepp
Sissejuhatus juhtimisse
Tehnoloogia ja eriti infotehnoloogia arengu tõttu on töö muutunud väga keeruliseks ja spetsiifiliseks. Juhtidel on üha raskem kõigi alluvate tööd detailselt tundma õppida. Lahendus on leitud selles, et juhtidele õpetatakse, kuidas inimestega ümber käia. Seega on suhtlemisel juhtimises väga suur osa.

Juhtimise mõiste ja funktsioonid


Honeywelli uuringute käigus küsitleti 3600 juhilt, kuidas nad juhiks said. Küsitletud juhtide arvates omandasid nad:
1) poole oma teadmistest tööülesandeid täites ja oma eksimustest õppides;
2) 30% teadmistest juhtide, juhendajate ja kaastöötajatega suheldes;
3) 20% andis erialane haridus ja täiendkoolitus (Zemke, 1985).
Nagu näha osutusid kõige vajalikumaks valusad õppetunnid. Uuringu põhjal olid nendeks valusateks õppetundideks kõige sagedamini suurte vigade tegemine, raskete ülesannetega ülekoormatus, enda ohustatuna tundmine , raske valiku või väljapääsmatuna tunduva olukorra ees seismine ja ebaõigluse all kannatamine.
Juhiks võib pidada iga inimest, kellel on vähemalt üks alluv. Juhtimist kui tegevust on eri autorid väga mitmeti defineerinud. Järgnevalt mõned valikud :
  • Juhtimine on protsess, mis võimaldab saavutada organisatsiooni eesmärke oma ressursside planeerimise, organiseerimise ja kontrollimise kaudu.
  • Juhtimine kujutab endast inimeste tegevuse ja käitumise sihipärast suunamist ning ühtseks hästi talitlevaks tervikuks sulatamist selleks, et saavutada organisatsiooni eesmärgid ja rahuldada tema liikmete vajadusi.
  • Juhtimine on teiste inimeste tegevuse kaudu organisatsiooni eesmärkide saavutamise protsess, mis toimub muutuvas keskkonnas. Protsessi keskmes on efektiivsuse ja säästlikkuse tasakaal organisatsiooni käsutuses olevate piiratud ressursside kasutamisel (Kreitner 1998: 5).

Arusaadavalt eelistab iga omanik, et tulemusteni jõutaks ressursse kõige otstarbekamalt kasutades. Ressursid on tööjõud, raha, tehnoloogiavahendid ja oskusteave.
Juhtimise ülesannetena on kõige sagedamini välja toodud neli tegevust:
  • planeerimine (eesmärkide püstitamine ja nende saavutamise teede kindlaks-määramine);
  • organiseerimine (kohustuste, õiguste ja vastutuse kindlaksmääramine);
  • eestvedamine (inimeste motiveerimine organisatsioonile vajalike tööde tegemiseks);
  • kontrollimine (saadud tulemuste võrdlemine püstitatud eesmärkidega).

Juhtide liigid, rollid ja oskused


Juhtimistasandite järgi jagunevad juhid kolme kategooriasse:

Tippjuhi ülesandeks on firma tegevuse üldine suunamine ja kooskõlastamine.
Keskastme juhtide ülesandeks on tegeleda strateegiast lähtuvate kindlate tegevuskavade väljatöötamise ja allpool saavutatud tulemuste kokkuvõtmisega.
Esmatasandi juhtide ülesandeks on juhendada üksiktoimingute elluviimist ja neid kontrollida.
Rolliks nimetatakse käitumist, mida oodatakse isikult, kes on organisatsioonis teatud positsioonil. Rolliootused võivad olla täpselt formuleeritud või mitteformaalsed , sageli ka teadvustamata .
Henry Mintzberg avaldas 1973. aastal juhi rollide kirjelduse, mis on muutunud populaarseks mudeliks, selgitamaks, mida juht peaks tegema. Mintzberg eristab kolme suurt rollide gruppi. Mõned rolliga seotud ülesanded täidab juht ise, teised delegeerib alluvatele (Mintzberg, 1986: 19).
Suhtlusrollid on järgmised:
  • esindaja roll on seotud organisatsiooni esindamisega väljaspool ja ametlike tähelepanuavaldustega töötajate suhtes;
  • eestvedaja roll seisneb alluvate motiveerimises ning organisatsiooni ja alluvate vajaduste ühitamises;
  • sidepidaja roll hõlmab ühistegevust organisatsiooni muude juhtidega ja firmale vajalike organisatsiooniväliste isikutega.
    Informatsiooniga seotud rollid on järgmised:
  • info vastuvõtja rolli täidab juht alluvatega suheldes, aruandeid ja ettekandeid uurides ja mitmesuguseid isiklikke kontakte kasutades;
  • infojagaja rollis korraldab juht sobiva teabeedastussüsteemi;
  • kõneleja rollis annab juht infot ka neile, kes organisatsiooni ei kuulu.
    Otsustamisega seotud rollid on järgmised:
  • uuendajana püüab juht organisatsiooni ette kerkinud probleemidele leida uusi ja paremaid lahendusi;
  • ressursside jagajana teeb ta strateegilisi otsuseid;
  • arusaamatuste lahendaja;
  • läbirääkijana püüab juht lepingute sõlmimisel saada organisatsioonile paremaid tingimusi.
    Suur- ja väikeettevõtetes on eri rollide täitmise vajadus erinev. Suurettevõttes tuleb juhil kõige sagedamini täita kõneleja rolli, seejärel uuendaja rolli. Kõige harvem tuleb tal olla infojagaja rollis. Väikeettevõttes seevastu tuleb juhil kõige sagedamini täita ressursside jagaja rolli, seejärel sidepidaja, info vastuvõtja ning arusaamatuste lahendaja rolli. Kõige harvem tuleb täita uuendaja rolli.
    Juhile vajalikeks oskusteks on traditsiooniliselt peetud järgmisi oskusi (Daft, 1995: 18):
    • tehnilised oskused – ärikirjade koostamine, arvuti kasutamine, koosolekute korraldamine, organisatsiooni põhitegevusega seonduvate erialateadmiste valdamine;
    • suhtlusoskus – oskus motiveerida inimesi, lahendada konflikte, korraldada
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Juhtimine #1 Juhtimine #2 Juhtimine #3 Juhtimine #4 Juhtimine #5 Juhtimine #6 Juhtimine #7 Juhtimine #8 Juhtimine #9 Juhtimine #10 Juhtimine #11 Juhtimine #12 Juhtimine #13 Juhtimine #14 Juhtimine #15
    Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
    Leheküljed ~ 15 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2013-06-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 56 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor kairipp Õppematerjali autor

    Lisainfo

    Mõisted

    Sisukord

    • Sissejuhatus juhtimisse
    • Juhtimise mõiste ja funktsioonid
    • Juhiks
    • Juhtimise ülesannetena
    • Juhtide liigid, rollid ja oskused
    • Tippjuhi
    • Keskastme juhtide
    • Esmatasandi juhtide
    • Rolliks
    • Henry Mintzberg
    • Suhtlusrollid
    • Informatsiooniga seotud rollid
    • Otsustamisega seotud rollid
    • Juhile vajalikeks oskusteks
    • E-juhile vajalikud oskused
    • Juhtimisteooria areng
    • Planeerimine
    • Planeerimise tasandid
    • Strateegiline planeerimine
    • Missioon
    • Taktikaline planeerimine
    • Operatiivne planeerimine
    • Organiseerimine
    • Organisatsiooni struktuuri loomine
    • Organisatsiooni struktuur
    • Organisatsiooni struktuuritüübid
    • Staabi-liiniorganisatsioon
    • Eelised
    • Puudused
    • Divisjoniorganisatsioon
    • Puudused
    • Maatriksorganisatsioon
    • Meeskonnaorganisatsioon
    • Eestvedamine ja motiveerimine
    • Kontroll
    • Kontrolli liigid
    • Kasutatud kirjandus
    • Kordamisküsimused

    Teemad

    • Juhtimise alused (2. loeng)
    • Liina Puusepp
    • tehnilised oskused
    • suhtlusoskus
    • kontseptuaalsed oskused
    • töötajate avatuse uuendustele
    • võime uuendustega kohaneda
    • enesejuhtimisest
    • juhi eeskuju, oskus eraldada olulist ebaolulisest
    • The Economist
    • Planeerimise tasandid
    • põhimõtted
    • eelised
    • omadused
    • eelised
    • puudused
    • omadused
    • füüsiliste vahendite kontroll
    • inimressursside kontroll
    • ressursi kontroll
    • finantsressursside kontroll
    • strateegilist kontrolli
    • taktikalist kontrolli
    • operatsioonide kontrolli

    Kommentaarid (1)

    irisviisileht profiilipilt
    irisviisileht: Antud tööd võiks ilmestada näidetega, jäi liiga monotoonseks
    14:30 28-05-2014


    Sarnased materjalid

    161
    pdf
    Juhtimise alused
    59
    pdf
    Juhtimine
    15
    doc
    Juhtimine
    46
    docx
    Juhtimine vastused
    16
    docx
    Juhtimise alused
    4
    doc
    Juhtimine
    40
    docx
    Ehituse juhtimine
    30
    docx
    Juhtimise alused





    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !