Taebla Gümnaasium
9a
Klass
Reonalt
Kozlovski
JAZZReferaat
Taebla
2007
Sisukord Sissejuhatus 3
Jazzi arengulugu 4
1.1 Jazz liigid 4
1.2 Tänapäeva jazzi 4
Eesti jazzi kujunemine 5
2.1 Uno
Naissoo osa Eesti
jazzis sünnis 5
Kuulsamad Eesti jazzi esindajad läbiaegade 6
New
Orleansi jazzi kujunemine 7
Peamised
pillid jazz muusikas 8
Kokkuvõte 9
Kasutatud kirjandus 10
Sissejuhatus
Jazz
on esitajate kunst -see sõltub
rohkem improvisatsioonist kui kompositsioonist. Seega on tegelik
looja mängija.
Jazzi
esitamine nõuab suurt musikaalsust ja head pillimänguoskust.
Jazzi
ei saa täpselt noodistada- oleme
harjunud, et tavaliselt esitatakse helid muusikateoses
nii,
nagu noodis märgitud. Vastupidiselt sellele kõlab jazzis iga heli
nii, nagu mängija seda sel
hetkel
tajub- kord pikaksvenitatult, kord vajudes, kord tõustes. Nii, nagu
iga inimene on
omanäoline,
nii ka jazz– muusiku
helikõne on erinev. Iga ettekanne on ainukordne, ta sünnib
antud
hetkel.
Improvisatsioonita
ei oleks jazzi-jazz–
pala aluseks on
tavaliselt teema, millel põhinebki
improvisatsioon.
Koos improviseerides ei tea üks
muusik , mida teine kavatseb. Kuid
mängijaid ühendab harmoonia- ja rütmi taust ning sellele loovad
nad erinevad meloodiaid
(improvisatsioone),
justkui omavahel vesteldes.
Jazz- muusika toetub bluesi
heliastmikule-milleks
on tavalise duuri teisend, kus kasutatakse ainult III ja VII
astme madaldusi. Madaldatud astmeid nimetatakse blue
notes ,
mida võib tõlkida kui
“kurvad noodid”. Püütakse tabada ka veerandtooni, m is asub m
adaldam ata ja
madaldatud astme vahel. Selliseid
helisid saab mängida puhk- ja
keelpillidel ning
laulda . Aafrika
rahvamuusikas on see tavaline nähtus, kuid m eie kõrvale tundub
Kõik kommentaarid