valideeritud. Teooria areng toimub kahte pidi: 1) ajugümnastikast ärisse 2) praktika uurimisest teooriaks Juhtimine on sama vana kui inimene: Platon-liidrist, Aristoteles-rääkimise jõust, Sparta- distsipliin ja efektiivsus, Vana-Rooma-süsteemsus ja tööjaotus, Machiavelli-riigi juhtimisest, Adam Smith- tööjaotus ja organisatsioonistruktuur Teooriate tüpoloogia: Klassikalised teooriad: - Teadusliku juhtimise koolkond - Taylor - Administratiivne koolkond - Fayol - Bürokraatlik koolkond - Weber Neoklassikalised teooriad: - Inimsuhete koolkond - Mayo - Inimressursi koolkond Maslow ja McGregor Moodsad, kaasaegsed teooriad: - Kvantitatiivsed teooriad- tehniline, materiaalne, infol põhinev - Süsteemiteooriad - Olukorralised teooriad - Uued suunad Klassikaline-teaduslik koolkond: Põhines praktikal ja selle uurimisel. Eesmärgid: Sunnimeetoditelt teaduslikele meetoditele
Ta on kronometraazimeetodi esmarakendaja. Meetod põhineb tööoperatsiooni korduvate elementide uurimises ja tööaja kulu mõõtmises kellaga, kaameraga või muude tehniliste vahenditega. Taylori eestvedamisel töötati välja tükitööl, sh valmistoodangul põhinevad töötasustamise süsteemid.) 6. Mille poolest erineb administratiivse juhtimise koolkond teadusliku juhtimise koolkonnast? Administratiivse koolkonna looja ja põhiseisukohad- · Henri Fayol juhtimise põhifunktsioonide ja juhtimispõhimõtete väljatöötamine. (Esitas juhi tegevuse viis põhifunktsiooni: planeerimine, organiseerimine, valitsemine, koordineerimine ja kontrollimine. Fayoli üldiste tegevuste jaotus, kus eristatakse kuus tegevuste rühma: tehnilised, kommerts-, finants-, turvalisuse-, arvestuse-, ja juhtimisalased tegevused.) Fayoli 14 juhtimispõhimõtet: 1. Otstarbekas tööjaotus 2. Võim ja vastutus 3. Distsipliin 4
Tulemuseks on ogranisatsiooni struktuur. · Eestvedamine- kujutab endast töötajate motiveerimist koostöös pingutama organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks. See on midagi enamat kui korralduste jagamine. Juhid kasutavad eestvedamisel erinevaid juhtimisstiile. · Kontrollimine- on standardite kehtestamine, tulemuste hindamine kehtestatud standarditele vastavalt ja organisatsiooni eesmärkidele mittevastavate tegevuste korrigeerimine. Prantsuse tööstur ja kirjanik Henri Fayol määratles 1916 aastal viis põhilist juhtimisfunktsiooni, millised on üldiselt nimetajad ükskõik, millise organisatsiooni puhul. Fayoli viis juhtimisfunktsiooni on: plaanimine, organiseerimine, valitsemine, koordineerimine ja kontrollimine. Aastate jooksul on juhtimisõpetlased laiendanud Fayoli juhtimisfunktsioonide loetelu ning tänapäeval tuntakse kümmet juhtimisfunktsiooni. 1) Plaanimine. Eesmärkide püstitamise poliitika ja tuleviku tegevuste formuleerimine
dünaamilisust, gruppidevaheliste seoste mõju organisatsioonile. Tööstuspsühholoogiast hakkas eristuma organisatsioonipsühholoogia, sest tunnetati paljude distsipliinide ühendamise vajadust. (Vadi, 2000: 22) 1.3 Administratiivse juhtimise koolkond Organisatsioonikäitumise arengu ülevaadetes käsitletakse alati 50 aasta pikkuse praktilise juhtimistöö kogemustega prantslase Henry Fayoli juhtimisanalüüsi. Henry Fayol juhtis suurt kaevandust Prantsusmaal, see kujundas ka tema mõtteid juhtimisest. Esmase üldistuse esitas ta 1916. aastal. Fayol kirjeldas juhtimisprotsessi viie funtksiooni ehk peamise ülesande kaudu. Tema arvates on juhi ülesanneteks planeerimine, organiseerimine, valitsemine, koordineerimine ja kontrollimine. Organisatsioonikäitumises on Henry Fayoli õpetus säilitanud oma aktuaalsuse mitmel põhjusel. Ta sõnastas esimesena juhi peamised
praegugi. 2.2 ADMINISTRATIIVNE KOOLKOND Selle teooria peamine eesmärk oli luua ideaalselt töötava organisatsiooni mudel. Erinevalt teadusliku juhtimise teooriast ei keskendunud administratiivne koolkond mitte niivõrd üksikutele töökohtadele, kuivõrd just organisatsiooni kui terviku funktsioneerimisele. Teoreetikud pidasid eriti oluliseks töötajate kompetentsust, kirjalikku dokumentatsiooni ja kontrolli. 2.2.1 HENRI FAYOL Ta pani kirja järgmised ratsionaalselt ülesehitatud ja tegutseva organisatsiooni põhimõtted: Organisatsiooni töö peab olema jaotatud üksikuteks spetsiifilisteks osadeks või alltöödeks; Juhtidel peab olema nii võim kui ka vastutus oma alalõigu osas; Igal töötajal peab olema üks ülemus ja üks konkreetne tegevusplaan; Töötaja huve ja organisatsiooni huve tuleb kohelda võrdse lugupidamisega; Palk peab vastama tööle;
palka, siis töötajad panustavad ettevõttesse rohkem ja kokkuvõttes saab ettevõte rohkem tagasi kui palgatõusu kulutused ning tõuseb töö kvaliteet. Gantt arvas, et paljud töötajad ühinesid ametiühingutega, sest neile maksti äärmiselt madalat palka ning leidlikkus ja efektiivsus ei leidnud tunnustamist juhtide poolt. Ad m i n i s t r a t i i v n e ko o l ko n d Administratiivne koolkond keskendus organisatsioonide juhtimisele ja juhtimise efektiivsetele praktikatele. HENRI FAYOL (18411925) Fayoli juhtimise viis elementi planeerimine, organiseerimine, käsutamine, koordineerimine ja kontroll on väga sarnased kaasajal kasutatavate juhtimisfunktsioonidega. Fayol rõhutas esimesena, et juhtimisprintsiibid on universaalsed need põhimõtted on rakendatavad erinevates organisatsiooni tüüpides suurtes , väikestes, eraettevõtetes või avalikõiguslikes asutustes. 1. Planeerimine, millega juht määrab tegevuskäigu ja otsused. 2
Bürokraatia koolkonna seisukoht on, et organisatsioon peaks töötama nagu õlitatud masinavärk. Selleks on vaja, et organisatsioonis oleksid: · selge tööjaotus; · selge hierarhia; · formaalsed reeglid ja protseduurid; · reeglite sõltumatus isikust, kes sellel ametikohal töötab; · tulemuste hindamise alusel toimiv edutamissüsteem. Administratiivse juhtimise koolkond Prantsuse tööstur Henry Fayol koostas 14 punktist koosnevad juhtimispõhimõtted: · tööjaotuspõhimõte: tõhus on kõrge spetsialiseeritus; · võimupõhimõte: jaotada õigused inimeste vahel nii täpselt kui võimalik, kusjuures õigused ja vastutus olgu vastavuses; · distsipliin (reeglite järgmine); · käskude ühtsus: igal alluval olgu ainult üks ülemus; 2
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Sotsiaalteaduskond Ragnar Nurkse innovatsiooni ja valitsemise instituut Aleks Joa 154937HAAB Organisatsioon ja juhtimine I kodutöö Juhendaja: Tiina Randma-Liiv Tallinn 2016 Sisukord Sissejuhatus.................................................................................................................................3 1. Mõiste organisatsioon.............................................................................................................4 2. Agora DC OÜ..........................................................................................................................5 3.Organisatsiooni struktuuriline ülesehitus.................................................................................6 4.Väliste faktorite mõju organisatsioonile...........................................................
Kõik kommentaarid