Rakvere Reaalgümnaasium
Risto
Toming 10.R klass
INTELLIGENTSUS JA SELLE
MÕÕTMINEpsühhloogia referaat
Juhendaja: Eda Peinar
Rakvere 2008
SISUKORD
SISUKORD 2
SISSEJUHATUS 3
1 INTELLIGENTSUSE
DEFINITSIOONID 4
2 INTELLIGENTSUSE TEOORIAD 5
2.1 Fluiidne ja
kristalliseerunud intelligentsus 5
2.2 Mitmese intelligentsuse teooria 5
2.3 Kolmekomponendilise intelligentsuse teooria 6
3 INTELLIGENTSUSE MÕÕTMINE 7
3.1 Testide usaldusväärsus 7
3.2 Testide eetiline pool 7
3.3 Binet'-
Simoni test 8
3.4
Raveni progresseeruvad
maatriksid 8
3.5 Wechsleri intelligentsusskaalad 9
3.6 Intelligentsuskvoot 10
3.7
Enamlevinud testid 10
4 EMOTSIONAALNE INTELLIGENTSUS 11
5 PÄRILIKKUS JA KESKKOND INTELLIGENTSUSE KUJUNDAJATENA 12
KOKKUVÕTE 14
KASUTATUD ALLIKAD 15
SISSEJUHATUS
Mina valisin selle teema, kuna ma ei
tea sellest valdkonnast eriti midagi ning oleks huvitav teada saada,
kes siis on intelligentne inimene. Olen
kuulnud nii IQ-
testidest kui
ka teistest intelligentsuse mõõtmise vahenditest, kuid ma tahaks
neist rohkem saada. Huvitav oleks ka teada saada erinevatest
teooriatest ning kes sellise mõiste nagu intelligentsus, välja
mõtles!?
INTELLIGENTSUSE DEFINITSIOONID
- Intelligentsus on üldine vaimne võimekus, mis hõlmab loogiliste järelduste tegemise võime, planeerimisvõime, ülesannete lahendamise võime, abstraktse mõtlemise võime, mõistetest ja keelest arusaamise võime ja õppimisvõime.[2]
- David Wechsler on defineerinud intelligentsust kui indiviidi üldist võimekust käituda eesmärgipäraselt, mõelda ratsionaalselt ja tulla keskkonnas edukalt toime.[1;116]
- Intelligentsus kujutab endast kohanemisvõimet.[2]
- Edward Thorndike jaoks tähendab intelligentsus vaimset kvaliteeti.[4]
- Esimese intelligentsustesti autor Alfred Binet on kirja pannud : intelligentsus on üldine tunnetuslik võimekus.[4]
INTELLIGENTSUSE TEOORIAD
Lisaks üsna suurele definitsioonide
valikule on ka terve hulk intelligentsuse teooriaid .[4]
Fluiidne ja kristalliseerunud intelligentsus
USA psühholoog Raymond Cattell (1905-1998) nägi erisusi just
üldvõimekuses. Ta leidis, et on kaks teineteisest põhimõtteliselt
erinevat intelligentsuse vormi – fluiidne ja kristalliseerunud intelligents .[1;116]
Fluiidne ehk voolav intelligentsus peegeldab inimese võimet arutleda
ja infot kasutada, tajuda suhteid, tulla toime võõrastes
situatsioonides ja koguda uusi teadmisi.
Kristalliseerunud intelligentsus
sisaldab omandatud oskusi ja teadmisi ja nende rakendamist
spetsiifilistes asjades. Fluiidse intelligentsuse haripunkt saabub
inimesel 20. eluaasta paiku, hiljem järgneb mõningane langus,
kristalliseerunud intelligentsus aga kasvab kogu elu jooksul, kuni
inimene on terve ja aktiivne. Näiteks võib 20-aastane edukamalt kui
65-aastane lahendada mõlemale tundmatud olukorda, ent 65-aastane
tuleb paremini toime nende ülesannetega, mis eeldavad asjatundmist
ja kogemusi.[1;116]
Osa teadlaste meelest saab intelligentsust käsitleda ainult paljude
eri võimete kogumina. Mõne autori arvates võiks intelligentsuse
tegureid olla koguni 150 ümber, ehkki neid ei ole praktikas suudetud
eristada.[1;116]
Mitmese intelligentsuse teooria
Ameerika psühholoog Howard Gardner (1943)
kirjeldab oma mitmese intelligentsuse teoorias kuut võrdse
osatähtsusega intellektuaalset võimet, millel on igaühel oma
seaduspärasused ja loogika . Esimest kolme võimet mõõdetakse
tavaliselt ka mitmesugustes intelligentsustestides.[1;117]
Keeleline e lingvistiline – seondub keelekasutusega (kirjanikel, kõne- ja keelemeestel hästi arenenud).[1;117]
Loogilis-matemaatiline – eriti oluline mitmesuguste abstraktsete probleemide ning Matemaatika - ja loogikaülesannete lahendamisel (matemaatikud,
Kõik kommentaarid