Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like


ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas see tuleb ?
  • Millised erinevused on siis omadused ?
  • Miks hirmud ?
  • Mis nendega toimub ?
 
Säutsu twitteris
ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA
  • Kiiresti arenev psühholoogiaharu.
Isiksus:
  • Mis on kordumatu ja teistest erinev
  • Korduv ja püsiv osa inimloomuses- eri olukordades sarnane käitumine.
    Algas psühholoogias 20. saj alguses IMS-st. (Uuriti, kas on võimalik enne sõtta saatmist uurida inimese vaimset taluvust; tehti teste) See leidis palju järgijaid, ent ei teatud, mis on olulisimad iseloomuomadused.
    Valdavalt uuriti keele kaudu (lingvistiline lähenemine). Kui keeles on sõna, mis tähendab iseloomu, siis sõna on tulenenud iseloomust, peab olema selline omadus, sõna ei teki iseenesest.
    60ndatel arvati, et isiksuseomadusi pole olemas. Käitumist ei saa ennustada, kuna käitutakse vastavalt olukorrale. On aga käitumismudeleid, mis tulenevad isiksusest. Statistika- mida rohkem, seda tõenäolisem. Aga on olukorra erandeid.
    Isiksusepsühholoogia sai Esimese Maailmasõja ajal alguse, sest oli praktiline vajadus inimeste stressitaluvust mõõta.
    Erinevuste kaudu on raskem kirjeldada, kui läbi sarnasuste. Kui leiti iseloomu sarnasuse, arenes edasi psühholoogia . Nagu korrelatsiooniuuringud- uuriti, kas iseärasused on sarnased, mõjutavad üksteist. Laiem taust- tõsisem tulemus.
    Peamised suunad:
  • Psühhodünaamiline e psühhoanalüütiline (vanim)
  • Humanistlik
  • Isiksusejoonte teooria
  • Kognitiivne käitumine
    CARL GUSTAV JUNG
    Suuresti tuntud. Palju naisi, põgeneb eksootilistele reisidele nt Alžeeriasse.
    2) Jungi sarnasusõpetus.
    Mille poolest kõik inimesed on üksteisega sarnased.
  • Esiteks inimmõistuse erinevad kihid . (ühine kõigil)
  • Pindmised kihid on seotud grupiga, perekond, rahvus, rassid. Sügavamal need kihid, mis ühised loomariigiga.
  • Õpetus arhetüüpidest – teatud ettevalmistamise süsteemid, mis on ühteaegu nii sümbolilised arusaamise ja käitumise skeemid . (~psüühhika kristallvõre, mis paneb meie mõistuse korrapärasesse süsteemi) ( Arhetüüp – justkui anum, mida inimene täidab enda mõtete ja omadustega.
    Pindmistes kihtides arhetüübid - persoona, vari, paar Anima ja Animus , self (mina ise arhetüüp) (on veel neid)
    Persoona- algne tähendus on mask . Tähendab inimeses seda, mida ta näitab teistele, käitub nii, nagu teised temalt nõuavad, kuidas ta arvab , mis on kasulikum ja milleks on ta kohustatud. Vajalik arhetüüp, aitab saavutada sihte ja eesmärke. Igal rollil on oma mask, ent samas on see alati tõelise mina moonutus. Eelkõige vajalik selleks, et täita keskkonna nõudeid. Et jätta soovitud mulje. Kui see mask saab inimese üle võimust , saab inimesest vaid tungide realiseerija ja rolli täitja. Ei ütle, et see on alati halb, ent oht algab siis, kui see „näo külge kinni kasvab“- käitub nii nagu roll ette näeb, 24/7.
    Vari- mitte kõik asjad inimesed ei saa eluõigust- osa inimene surub maha ja ei luba endale. See moodustabki nö inimese varju. Varju soovid ja tahtmised on vastupidised inimese teadlikule minale. Vari on justkui madalam olen inimeses, tahab teha, mida me ei luba enesele. Pole tingimata negatiivne v halb. Pole kindlat pos/neg määratlust. Võib olla hävitav v purustav instinkt- inimene muutub loomalikuks ja ei kontrolli end. Samas vb ka tervendav. Mida vähem inimene varjust teadlikum on, seda tugevam see on. Igal tervel inimesel on vari. Selle vastu pole mõtet võidelda. Loomulik ja kasulik isiksuse ose. Seotud emotsioonidega. Tihti selle küljed v aspektid projektseeruvad. Inimene näeb maailma asemel iseend ja arvab, et see ongi maailm. Inimene on varju vang. Tüüpiline et inimene projektseerib oma hädad kaasinimestele. Vastandid ego ja vari. Vastandite võitlusest saab inimene energiat. Selleks et varju ära tunda- hädavajalikud on suhted teiste kaasinimestega. Selle tundmine algab paljuski projektsioonide maha võtmisest. Valuline protsess. Teadvus tõrgub varjupool vastu võtmast. Nt teraapias jõuab kriitilise hetkeni- peab teadvustama endast seda, mida vb ei tahaks.
    Anima ja Animus- anima – hing ja animus- vaim. Jungil – anima- naiselik alge mehes. Naiseideeal, naiselikud omadused. Animus- mehelik alge naise. ~ igas naises elab mees ja vastupidi. Esmalt projetseerub naiselik ideaal poisil emasse. Ajas liiguvad paralleelselt. Noorel mehel vanemasse naisesse, vanemal noorde naisesse. Mehel ilmub tundmatu naisena anima. Tal võib olla korraga eri kujusid . (vastandlikud- noor/vana; püha/nõid jms). Aga samas naiseideeal mehele on terviklik. Valitseb mehe üle, tujukas, kapriisne . Meheideaal naisele võib olla osadest kokkupandud. Samuti ei pruugita alati mõista, kuna pole kindlapiiriline. Kui valitseb animus, on naine jäik, valitsemishimuline, paindumatu. Jung kohtles enda animat kui reaalset- suhtles, kirjutas kirju jne.
    Self- isesuse arhetüüp. (mitte mina!). Inimene kardab varju ja animust ja animat. Ei lase neil ego üle valitseda. Ego on justkui saareke. Võitleb sellega, mis tuleneb alateadvusest. Self on keskne arhetüüp, selleni jõudmiseks on hädavajalik teadvustada oma varju ja anima/animust. Isiksuse keskpunkt, tasakaalukese. Annab inimese elule tasakaalu, eesmärgi, ühtsuse. Et jõuda, tuleb ületada vari, teada saada animus ja anima. Inimene hakkab tajuma oma ainulaadsust ja ainukordsust, - individuatsiooniprotsess. Inimene peaks jõudma oma eripära e selfini. Oma tõelisi mina leidmine. Arvab, et seda ei saa enne teha kui keskeas ; vajalik teatud elukogemused jne.
    Ego- isiksuse teadvuse kese . Ainus täielikult teadlik arhetüüp. Annab elus järjepidevuse ja suunduse. Seisab vastu sellele, mis ähvardab teadust. Üritab meid veenda, et kõike peab ette planeerima ja analüüsima. Püüab olla hingeelus keskne element.
    WILHELM REICH
    (1897-1957)
    Ukraina territooriumilt . Isa farmer ja saksa natsionalist. Nõudis lastelt koduse keelena saksa keelt, seega isoleeris lapsed ümbritsevatelt kes rääkisid nt ukraine keelt. Range isa. Ema aga oli leebe ja kunstniku hingega. Emal tekkis laste koduõpetajaga romaan, lapsed said teada ja rääkisid isale . Ema sooritas enesetapu. See jäi eriti Wilhemit elu lõpuni saatma. Ka isa suri paar a hiljem, seega jäi üksi maja juhtima.
    Esimese maailmasõda hävitas tema valdused ja jäi majanduslikult ilma kõigest. Läheb laia maailma rändama. Läheb sõjaväkke ja pärast seda Viini ülikooli arstiks õppima. asub psühhoanalüüsi õppima. 1922 asutab Feud psühhoanalüütilise kliiniku. Reich on tema parem käsi.
    Väga suur poliitikahuvi. Saab üsna palju kannatada selletõttu, sest ei võeta seda temalt tõsiselt. Nt psühhoanalüütikud ei armasta poliitikat ja vastupidi.
    Läks seksuaalteooria rõhutamises veelgi kaugemale kui Freud . Freud keeldus talle psühhoanalüüsi tegemast, seetõttu läheb Reich Saksamaale, Berliini.. Astub kommunistlikusse parteisse. Lõi seksuaalse hügieeni kliinikuid töölisklassile. Nt õpetati, kuidas rasedusest hoiduda jne.
    Oli juudirahvusest. Tekkisid probleemid. Visati välja kommunistlikust parteist ja psühhoanalüütilsielt seltsist, sest mässas liialt vastaspoolega.
    Läks Taani. Saadeti välja (liiga julged ideed) ja sama kordus ka Rootsis. Vaid Norrasse jäi pidama . Seal lõi oma instituudi ja oli mitmeid aastaid. Lõpuks lahkus siiski skandaaliga. Edasi emigreerus Ameerikasse. Ka seal lõi oma instituudi.
    • Väitis, et on bioloogiline energia (orgooni). Lõi Orgooniinstituudi. Elusolendite energia. Lõi tehnilisi riistapuid, et seda energiat vabastada. Vastased Ameerikas olid peamiselt ravimifirmad, aga Reich ütles, et kohus pole pädev tegema otsust, kas on sobiv, sest too ei oma teadmisi selles valdkonnas. Sai 2 a vanglas , sest ei kuulanud otsust. Tema teoseid põletati, et väär ja vale.
    Suri Ameerika vanglas üksildase ja unustatuna. See väljasaatmine riikidest mõjutas tema psüühikat ka. (Peeti natuke ka hulluks vanameheks)
    Ütles et inimese tervis sõltub sellest, kui palju inimene suudab oma seks. energiat maha laadida. Ühiskonna parandamiseks tuleks korraldada ümber sots. suhted ning teha seks. revolutsioon .
    Peetakse kehale suunatud psühhoteraapia algatajaks. Et keha mõjutamise kaudu saadaks väga häid tulemusi ka psüühiliselt. Keha soomus/raudrüü- blokeeringuelemendid. Eri keha piirkondadesse tekivad lihaspinged. (nt tekib tugev peavalu. Mingid mässavad klassid nt ja tunnid kogu aeg ja peavalu kordub). Terava lihaspinge korral keha muutub tuimemaks. Kaitsefunktsioon (kaitseb ebameeldiva aistingu eest) ja teisena muudab tuimaks – energia ei liigu, võivad tekkida kroonilised haigused. Tema teraapia mõte ongi selles, et neid pingeid maandada. Füüsilised ja spets harjutused. Kõige sagedamini tekivad pinged näo ülaosa (silmad-kulmud-laup), näo alaosa (suu- lõug ), kael- kurk -õlgade ülaosa, rindmikuosa, diafragma (ringkere alumine osa), kõhupiirkond, vaagnapiirkond.
    Isiksusekäsitlus
    Isiksus koosneb kolmest kihist , mis üksteisest sõltumatud. Esimene- pealispinnakiht- vale, väärastunud ja silmakirjanik. Inimese tegelik nägu on varjatud hea ja meeldiva maskiga. 2.- vahepealne e vahe kiht. Antisotsiaalne, asuvad alateadlikud tungid , nt jõhkrad, sadistlikud impulsid . Kolmas- sügav kiht e isiksuse tuum. Koosneb looduslikest ja loomulikest impulssidest, mida järgides inimene on võimeline siiraks inimlikuks armastuseks. Tuum ei saa välja tulla ja areneda, sest ühiskond on keelav ja pidurdav , et inimene peab enda tungid ja vajadused ohvriks tooma ühiskonna pealesunnitud vajadustele. Võivad tekkida neuroosid. Ideealiks oli viia kokku Marxi ühiskonna ja Freudi isiksuse käsitlus , viies ühist teooriat. Freudomarxistid.
    (arvestusel- isiksusekäsitlus, soomusrüü idee, segmendid ja põhjused)
    Alfred ADLER
    Sündis 1870 Viinis . Rahvuselt juut. Isa kaupmees . Musikaalne pere- õde sai pianistiks, vennast viiuliõpetaja . Ise oli lauluhäälega- kas laulja v meditsiiniõpe. Haige laps. Põdes raskeid haigusi. Õppimine ja lugemine edeneski tänu sellele, et oli pidevalt haige.
    Alaväärsustunne lapsena; hoidis teistest lastest eemale pigem. Lähtus sellest ka oma psühholoogias. Peeti omal ajal üheks parimaks lektoriks. Rahvusvahelise tasmega, hea suulise eneseväljendusoskusega.
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #1 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #2 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #3 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #4 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #5 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #6 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #7 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #8 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #9 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #10 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #11 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #12 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #13 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #14 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #15 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #16 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #17 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #18 ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA #19
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 19 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-01-09 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 3 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Mmeelii Õppematerjali autor

    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


    Sarnased materjalid

    178
    docx
    ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA
    30
    docx
    PSÜHHOLOOGIA ARVESTUS
    50
    doc
    Psühholoogia eksami materjal
    34
    doc
    Psühholoogia - isikud
    106
    pdf
    PSÜHHOLOOGIA ALUSED
    18
    doc
    Psuhholoogia
    34
    rtf
    ISIKSUSE- ja SOTSIAALPSÜHHOLOOGIA
    8
    doc
    Isiksusepsühholoogia





    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima

    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun