Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Füüsika I 1. KT (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Ül 1 Sirgjooneliselt liikuva keha asukoha sõltuvus ajast
on antud võrrandiga: . Leida: 1) Kiiruse & kiirenduse sõltuvust ajast (v & a). 2) Joonestada tee pikkuse, kiiruse & kiirenduse graafikud . 3) Määrata graafiliselt keha kiirendus & kiirendus ajamomendil t=4,5s. 4) Arvuta 7 s jooksul läbitud tee pikkus. 1)
2)
t
x
v
a
1
7
0
-12
2
2
-9
-6
3
-9
-12
0
4
-20
-9
6
5
-25
0
12
6
-18
15
18
7
7
36
24
3) v= -5,2 m/a (pidurdus) a=9 m/s2. 4) Läbikäidud teepikkus mööda x koordinaati võrdub S= 7+5+11+11+5+7+25=71 m
Ül 2 Tornist , mille h=25 m visatakse horisontaalselt kivi kiirusega v0=15 m/s ( algkiirus ). Leida: 1) kivi langemise aeg (t). 2) kaugele langes kivi torni jalast (s)? 3) kiirus maapinnale jõudes (v). 4) kivi tangensiaal- & normaalkiirendused (aτ & an)
1)
a- kiirendus
2) teepikkus
3)
4) esimesel sekundil mõõtmisel seega (3. punkti lahendi põhimõttel).
ja vastavalt kolmnurkade sarnasusele saame
Ül5 Hooratas tegi 5 pööret sekundis. 1000Nm suuruse konstantse pidurdava momendi mõjul peatus hooratas 20 sekundiga . Leida hooratta inertsmoment . Sagedus f= 5 Hz Impulssmoment M= 1000 Nm Aeg t= 20s Lahendus: ω=ω0 + εt ; ω=0 (sest peatub)! ; ω0=2πf ; ε= - (-)M=I(-ε) (-) märgid, kuna negatiivne kiirendus. Pöördliikumise dünaamika ja põhivõrrandist (-)M=I(-ε), saame I=; I=637 kgm2
ε- nurkkiirendus
ω- nurkkiirus
-algnurkkiirus
M- impulss
Ül 3 Punkti liikumine ringjoonel, mille raadius on 4m, on antud võrrandiga x=10-2t+ Leida: Kui suur on punkti liikumise kogukiirendus ajamomendil t=2s . r = 4m (rad/m), t = 2s
Leian kiiruse ajas muutumise võrrandi.
1. v = x=10-2t+= -2+3 t=2
v = -2+3*4=-2+12=10 (m/s)
v- kiirus (m/s)
2. = (-2+3) = 6t =6*2=12
tuletis v`st (kiirendusest)
3. Leian normaal kiirenduse = = = 25(m/)
norm.kiirendus
4. Leian kiirenduse
a= = = = 27,7 m/)
Ül 8 Võru , mille diameeter on 80 cm, ripub seina löödud naela otsas ja võngub väikese amplituudiga vertikaalasendis. Leida võnkumise periood. Lahendus: tegemist on füüsikalise pendliga, selle pendli võnkumise perioodi valem . T=2π , kus r on raskuskeskme ja kinnitus punkti vaheline kaugus. I on inertsmoment telje suhtes, mis ei
läbi võru raskuskeset, saame Steineri valemiga I=I0+mr2, kus I0(võru)=mr2 ja seega I=2mr2
T=2π =1,79s
Ül 7 Punkt võngub harmooniliselt .Periood (T) on 2s , amplituud (A0) 50mm ja algfaas ρ=0 .Leida punkti kiirus momendil , millal punkti nihe tasakaalu asendist (hälve) x=25mm. Lahendus: x=A0sinωt
Põhivõrrand ja vastus; Võnkuva punkti kiirus v=dx/dt = A0ω cosωt , kus x=A0sinωt(võnkumise võrrand) ; nurkkiirus ω = 2π/T ning saame kiiruse leidmiseks valemi v=dx/dt = d/dt (A0sinωt) = A0ωcosωt = A0 * = 0,136(m/s)
cosωt = ; ωt=
Ül 4 Kui suure kiirusega liigub horisontaalsel pinnal kaldpinnalt allaveerenud kera? Kaldpinna kõrgus on h=0,5m. g= 9,81 (m/) (g - vaba langemise kiirendus ehk gravitats.ikiirendus on kokkulepitud suurus)
mgh = +
– potensiaalne energia - mgh
– kulgliikumise valem -
– pöörlevaliikumise (ringliikumise) valem -
nurkiirus (rad/s)
I= m*
I – inertsmoment (kera puhul on I= m*)
mgh = +
g – raskuskiirendus (g=9,81 m/)
g*h= +
Laiendan, e. korrutan ühte poolt 5 ja teist 2, ühine nimetaja on 10
g*h =
g*h =
g*h = :
gh = | *
v =
v = = 2,65 (m/s)
6 Ül Plokk , mida võib lugeda ühtlaseks kettaks, on kinnitatud horisontaalsele teljele (joon). Üle ploki pandud nööri otstes ripuvad raskused, mille massid on = 325g ja = 225g.
Nöör plokil ei libise.
Leida raskuste liikumise kiirendus (a) ja tõmbejõud (; ) nöörides, kui ploki mass m=200g.
Lahendus
- =
T – tõmbejõud
a –raskuste liikumise kiirendus
- g = a
- ) * r = I
I =
I – ketta inertsmoment
tangensiaalkiirendus siin
a= = 1,51(m/)
= (g+ a) = 2,55 (N)
Suurusi , mille määramiseks piisab ainult arvväärtusest, nimetatakse skalaarideks. Suurusi , mida iseloomustab arvväärtus ( moodul ) ja suund , nimetatakse vektoriks.
Kine-
maatika:
v= const
a-kiirendus m/s2
t- aeg s
s- teepikkus m
m = mass
Ühtlane
pöörd-
liikumine:
- nurkkiirus rad/s
f- sagedus Hz, täisringide arv
–pöördenurk kraadi
T- periood, s, täisringi soorit. aeg
r- raadius m
N- ringide arv
=const
=const
Vaba langemise kiirenduse tähis on g ja see on suunatud alati alla, Maa keskpunkti poole.
Lained-ruumis liikuvad nähtused(ei ole ühe kohapeal)
Ühtlaselt
muutuv
pöördlii-
kumine:
Kuna ω= const, siis
||=const
tangensiaalkiirendus
Sumaarkiirendus
Normaalkiirendus
Võnkumine-nähtus toimub ruumis ühe koha peal
Gaasilises keskkonnas on alati pikilained
Tahkes keskkonnas on alati ristilained
Interferents-lainete liitumine
Difraktsioon - lainete moondumine tõkete taha
Kuni 20Hz on infraheli; üle 20kHz on ultraheli
Valulävi 130dB, kuuldelävi 0dB
Valulävi I=10W/m2
Newtoni
3
seadust:
Kui siis &
Kui & siis
F- jõud N
p- impulss s
m- mass kg
Mehaani -
line töö
A- töö
Cosα- nihe
Energia
Ep- potents . energia
Jõumo-
ment
Impulss-
Moment
Inerts-
moment
Sirgjj.
Pöörd.
l- kahe telje vaheline kaugus
Iz- inertsmoment
Pöörleva
keha
energia
Gravitat-
siooni sea-
dus
F = γ
G
F - mõlemale kehale (punktmassile) võrdselt mõjuv gravitatsioonijõud
ja – kummagi keha mass
G – gravitatsioonikonstant
γ – gravitatsioonikonstant
gravitatsioonikonstant
Raskus-
jõud
F = γ
M = Maa mass
R = Maa raadius
γ =
P = mg = g = γ
Lained
f-sagedus
λ-lainepikkus
s- tee pikkus
τ-hilinemisaeg
A-töö
Lainete levimise kiirus (elastses keskkonnas)
ρ-keskkonna tihedus
E-elestsusmoodul
Lainete levimise kiirus
(gaasilises keskkonnas)
-kilomooli mass
X-moolsioojuse suhe
T-temperatuur 0K
R-universaalne gaasi konst.
Heli akustiline
võimsus
N=I*S
S=4πR2
I-heli intensiivsus
S-Sfääri pindala
Kaja
L=1/2 vt
Füüsika I 1-KT #1 Füüsika I 1-KT #2
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 2 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-04-17 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 133 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor DRNight Õppematerjali autor
Valemileht I ülesannete töö jaoks.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
45
docx

TTK füüsika I kordamisküsimused - vastused

ÜLDMÕISTED 1. Vektor ja skalaar– mis need on, mis on nende erinevused. Näited nende kohta füüsikaliste suuruste seast. Skalaar- Suurused, mille määramiseks piisab ainult arvväärtustes, näiteks: aeg, mass, intertsmoment. Vektor- suurused, mille iseloomustab arvväärtus (moodul) ja suund, näiteks: kiirus, jõud, moment jne. 2. Tehted vektoritega (sh vektorkorrutis õppematerjalide lõpust). r = a + b liit. lahut. skalaar vektorkorrutis 3. SI ühikud- Ühiku tähis Suurus nimetus Pikkus meeter m Mass kilogram kg

Füüsika
thumbnail
69
docx

FÜÜSIKA 1 eksami vastused

Üldmõisted 1 Vektor ­ suurus, mis omavad arvväärtust ja suunda. Mudeliks on geomeetriline vektor, mis on esitatav suunatud lõiguna. Vektoril on algus- ehk rakenduspunkt ja lõpp-punkt. Näiteks jõud, kiirus ja nihe. Skalaarid ­ suurus, mis omab arvväärust aga mitte suunda. Mudeliks on reaalarv! Näiteks temperatuur, rõhk ja mass. 2 Tehted vektoritega ­vektoreid a ja b saab liita geomeetriliselt, kui esimese vektori lõpp-punkt ja teise vektori alguspunkt asuvad samas kohas. Liidetavate järjekord ei ole oluline. Kahe vektori lahutamise tehte saab asendada lahutatava vektori vastandvektori liitmisega, ehk b asemel tuleb -b. Vektori a komponendid ax ja ay same leida valemitega Vektori pikkuse ehk mooduli saab Pikkuse-nurga saab avaldada tead

Füüsika
thumbnail
10
doc

Füüsika eksamiks

I.1.Mehhaanika 1.1.Kinemaatika 1.1.1.Inertsiaalne taustsüsteem Liikumise kirjeldamine peab toimuma ajas ja ruumis.Ruumis määratakse keha asukoht taustsüsteemi suhtes.Taustsüsteemis kehtib Newtoni 1 seadus.Iga taustsüsteemi,mis liigub inertsiaalse suhtes ühtlaselt ja sirgjooneliselt,nimetatakse samuti inertsiaalseks. Üleminek ühest inertsiaalsest süsteemist teisesse: Galillei teisendus: keha koordinaate arvestades,et aeg külgeb mõlemas süsteemis ühtemoodi. x=x'+V0*t x-I süsteem y=y' x'-II süsteem z=z' t=t' Keha kiirus on esimeses süsteemis: V=V'+V0 Dünaamika võrrandid ei muutu üleminekul Ist inertsiaalsest taustsüsteemist teisesse,see tähendab,et nad on invariantsed koordinaatide teisenduste suhtes. 1.1.2.Ühtlane sirgliikumine Keha liikumise tegelik tee on trajektoor. Nihkvektoriks s¯ nimetame keha liikumise trajektoori alg-ja lõpppunkti ühendavat vektorit.Olgu nihe S¯ ajavahemikku t jooksul,s

Füüsika
thumbnail
12
docx

Kogu keskkooli füüsikat valdav konspekt

I.1.Mehhaanika 1.1.Kinemaatika 1.1.1.Inertsiaalne taustsüsteem Liikumise kirjeldamine peab toimuma ajas ja ruumis.Ruumis määratakse keha asukoht taustsüsteemi suhtes.Taustsüsteemis kehtib Newtoni 1 seadus.Iga taustsüsteemi,mis liigub inertsiaalse suhtes ühtlaselt ja sirgjooneliselt,nimetatakse samuti inertsiaalseks. Üleminek ühest inertsiaalsest süsteemist teisesse: Galillei teisendus: keha koordinaate arvestades,et aeg külgeb mõlemas süsteemis ühtemoodi. x=x'+V0*t xI süsteem y=y' x'II süsteem z=z' t=t' Keha kiirus on esimeses süsteemis: V=V'+V0 Dünaamika võrrandid ei muutu üleminekul Ist inertsiaalsest taustsüsteemist teisesse,see tähendab,et nad on invariantsed koordinaatide teisenduste suhtes. 1.1.2.Ühtlane sirgliikumine Keha liikumise tegelik tee on trajektoor. Nihkvektoriks s nimetame keha liikumise trajektoori algja lõpppunkti ühendav

Füüsika
thumbnail
14
docx

Füüsika I kordamisküsimuste vastused

1. Kuidas leida kahe vektori liitmisel tekkiva vektori pikkust kui on teada liidetavate vektorite pikkused. Liidetavad vektorid on: a) samasuunalised; b) vastassuunalised; c) üksteisega risti ? a) Kui vektorid on samasuunalised, siis liitmiseks tuleb nad üksteise otsa panna. b) Kui vektorid on vastassuunalised, siis liitmiseks tuleb nad lahutada. c) Kui vektorid on risti, tuleb liitmiseks kasutada rööpküliku reeglit ( vektorite alguspunktid paigutatakse nii, et alguspunktid ühtivad. Kui soovitakse rohkem kui kahte vektorit kokku liita, tuleb kasutada kolmnurga reeglit; uue vektori algupunkt pannakse eelmise vektori lõpp-punkti. Tuleb arvestada suundasid, saab kuitahes palju vektoreid kokku liita) 2. Kuidas peavad olema vektorid suunatud, et nende: a) skalaarkorrutis oleks 0; b) vektorkorrutis oleks 0 ? a) Selleks et skalaarkorrutis oleks null peavad vektorid risti olema. b) Selleks et vektorkorrutis oleks null peab vektorid olema samasihilised. 3. Mis on kohavektor? Mis on nihke

Füüsika
thumbnail
10
docx

KINEMAATIKA ALUSED

KINEMAATIKA ALUSED Kulgliikumise kinemaatika- Kulgliikumisel jääb iga kehaga jäigalt ühendatud sirge paralleelseks iseendaga. Sirgjooneline liikumine - Keha liikumise tegelik tee on trajektoor. Nihkvektoriks s¯ nimetame keha liikumise trajektoori alg-ja lõpppunkti ühendavat vektorit.Olgu nihe ∆S¯ ajavahemikku ∆t jooksul,siis kiirusvektor: V¯=lim ∆S¯/∆t=dS¯/dt Kui kiirus ajas ei muutu,siis diferentsiaale ei kasutata ning vektorseosed kattuvad skalaarseostega,sest on tegemist sirgjoonelise liikumisega.Järelikult on ajaühikus läbitud teepikkus võrdne kiirusega ühtlasel sirgliikumisel: V=S/t Ja aja t jooksul läbitud teepikkus on siis vastavalt S=Vt. SI süsteemis on kiiruse mõõtühikuks m/s. Ühtlane ringliikumine - Ühtlase ringliikumise korral on nii joonkiirus kui nurkkiirus konstantsed.ω-nurkkiirus ω=φ’ ω=φ/t f-sagedus T-periood f=l/T=ω/2Π V=Rω an=v2/R an- normaalkiirendus. Ühtlaselt muutuv ringliikumine - Nurkkiirus pole konstantne sellepärast et

Füüsika
thumbnail
1
doc

Füüskia 1 spikker

1.Skalaarid ja vektorid:Suurusi mille määramiseks piisab ainult arvväärtustest,nimetatakse skalaarideks. 18.Harmooniliste võnkumiste liitmine: -Kahe (aeg,mass,inertsimoment jne) Suurusi ,mida ühesuguse sagedusega(),samasihiliste,kuid erinevate iseloomustab arvväärtus(moodul) ja suund, nimetatakse amplituudidega ja algfaasidega võnkumise liitmisel on 31.Molekulaarkineetilise teoooria põhivõrrand: all vektoriks.1.Vektori korrutamine skalaariga: summaks jäle sama sagedusega harmooniline mõistetakse avaldist,mis seob gaasi molekulide 2.Vektorite liitmine: võnkumine.-Kahe samasihilise,kuid erineva sagedusega kineetilise energia gaasi rõhu ja ruumalaga.Molekulide 3.Vektorite skalaarne korrutamine: kahe vektori harmoonilise võnkumise liitmisel on tulemuseks keskmise kinetilise energia saame leida valemiga skalaarkorruti

Füüsika
thumbnail
66
docx

Füüsika I konspekt

valgustugevus. Nende ühikud on vastavalt: meeter, sekund, kilogramm, mool, kelvin, amper ja kandela. Skalaarne suurus on esitatav vaid ühe mõõtarvuga, millele lisandub mõõtühik. Skalaarsed suurused on ilma suunata (näit. aeg, pikkus, rõhk, ruumala, energia, temperatuur). Vektoriaalne suurus on üldjuhul esitatav kolme arvuga (+ mõõtühik). Need on vektori koordinaadid. Vektoriaalsetel suurustel on suund olemas (näit. kiirus, kiirendus, jõud). Mehaanika on füüsika osa, mis uurib liikumist. Kinemaatika on mehaanika osa, mis kirjeldab liikumist, tundmata huvi selle põhjuste vastu. Kinemaatika püüab vastata vaid küsimusele Kuidas keha liigub? Liikumine on keha asukoha muutumine teise keha suhtes. Teist keha nimetatakse sel juhul taustkehaks. Avaldist, mis suvalisel ajahetkel määrab vaadeldava keha kauguse taustkehast (koordinaadi x), nimetatakse liikumisvõrrandiks x = x(t). Taustsüsteem = taustkeha + koordinaadistik + ajamõõtja.

Füüsika




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun