Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Keskmes individuaalne patt ­ kuidas sõdida patuta ?
  • Kes päris Rooma keisririigi ?
 
Säutsu twitteris
Kordamisküsimused
FLAJ.07.198 Euroopa ideede ajalugu
 
 
Metodoloogilised küsimused
 
Tekstuaalne ja kontekstuaalne meetod ideedeajaloo uurimisel
-Tekstuaalne (Lovejoy):
1)     Ideed on tsüklilised
2)     Progress puudub
3)     Universaalsed probleemid
4)     Autorit pole vaja uurida, oluline on tekstis peituv tarkus
-Kontekstuaalne (Skinner( Cambridge ))
1)     Tähtis on ka autori kavatsus
2)     Tähtis on ka ajalooline kontekst
3)     Tähtis on ka see, millele autor oma kirjutisega reageerib
4)     Tähtsad on ka konventsioonid, mille raames kirjutatakse
 
 
Õnn
 
Platon ja Aristoteles õnne olemusest
   -Õnn on aktiivne tegutsemisvõime
-Platon
   -õnne jaoks on keskne vooruslik elu, mis tuleneb hinge harmooniast
   -õnn peegeldub ka meie subjektiivses naudingutundes
-Aristoteles
   -õnn on hinge toimevõime vastavalt loomutäiusele tervikuna
   -õnn on oskus mõistuspäraselt toimida
 
Aristoteles, Platon ja stoikud õnne ja väliste hüvede suhtest
-Aristoteles
   -täiusliku õnne jaoks on vaja ka väliseid hüvesid, mis on vajalikud hinge pärast
-Platon
   - varase Platoni arvates on vaja ka väliseid hüvesid
   -hilise Platoni arvates piisab õnneks vaid voorusest
-Stoikud
   -õnn on kindlus hüve omamises, kuid kindel saab olla ainult tõelise hüve – seesmiselt, loomu poolest hea – omamises
 
Aristoteles õnneliku elu eri vormidest ning õnne ja poliitika vahekorrast
 -õnneliku elu vormid
1)     Riigimehe elu
Pol. juht, rakendab julguse , õigluse ja eneseväärikuse voorusi kogukonna hüvanguks Ei suuda rakendada tarkuse voorust Rakendab voorusi ebatäiuslikes tingimustes 2)     Filosoofi elu
Praktiseerib täiuslikult tarkuse voorust Tarkuse saavutanu, mõtiskleb maailma üle Jumala-sarnane elu -õnn ja poliitika
   -poliitika eesmärgiks on õnn
   -poliitika peab tagama õnneliku elu võimalikkuse
   -parim riigivorm tagab inimestele õnnelikema elu
1)     kõik kodanikud osalevad poliitikas, toimivad vastavalt loomutäiusele
2)     suur keskklass
 
Epikuurlased õnnest
   -õnn on eriline naudingutunne – ataraxia – mis seisneb valu ja vaimse rahutuse puudumises
   -õnn saavutatakse läbi vooruse, eeldab
1)     Häid sõpru
2)     Ihade ja ootuste piiramist
 
Augustinus õnnest ja poliitikast.
-surelik inimene ei saa kunagi tunda rõõmu suurimast hüvest – õnnest
-surelik inimene saab oodata oma tulevast õnne teises elus ja olla “õnnelik lootuses”
-tõeline õndsus seisneb igaveses elus ja rahus
-riik on:
1)     Pattulangemise tulemus
2)     Hädavajalik korra ja rahu tagamiseks
3)     Osa jumala plaanist
4)     Teostab õiglust kõrgeimal võimalikul määral
-kristlik valitseja saab oma eeskujuga propageerida vagadust ja alandlikkust
 
Aquino Thomas õnnest ja poliitikast
-õndsust ei ole võimalik maa peal saavutada
-peab hoolitsema oma ihu ja hinge eest
-hea elu on pol. küsimus
-valitseja ülesandeks on seaduste kaudu harjutada inimesi vooruslikult käituma
-kirik on ülem riigist
-valitseja vooruslikkuse tasuks on igavene elu
 
Thomas Hobbesi subjektiivne õnnekäsitus
-inimese panevad liikuma ihad
-hea ja kuri on seotud inimese ihadega
-õnn on pidev õnnestumine nende asjade saavutamisel, mida inimene erinevatel aegadel ihaldab
 
Shaftesbury subjektiivsest õnnest
-õnnelik elu on elu ühiskonna teenistuses
-väliste asjade roll õnnes on lahtine
-õnnelik elu tuleneb vooruslikust tegutsemisest ja ühiskondlikust harmooniast, mis tulenevad omakorda tunnete harmooniast hinges
 
Rousseau moodsa (ühiskondliku) inimese hingehaigusest
-ühiskondlik inimene
1)     Mure oma staatuse pärast
2)     Sõltuv asjadest, tunnustusest ja teistest inimeste tööjõust
3)     Valmis teisi hävitama oma eesmärkide saavutamiseks
4)     Õnnetu, sest:
Ei suuda rahuldada oma muutuvaid soove Sõltub võrdlusest teistega Ei tunne iseennast -lahendused
1)     Ühiskondlik: inimest peab õpetama samastuma riigiga, seega kandub eneseimetlus üle riigile
2)     Individuaalne: inimene kasvab üles kogukonnast isoleerituna, on eneseküllane ja piiratud soovidega, võimeline tõeliseks inimlikuks sõpruseks
 
 
Au
 
Aristoteles aust ja eneseväärikusest
-austama peaks ainult head inimest
-au on loomutäiuse tasu ja see omistatakse headele inimestele
Ratsionaalsed valikud Loomupärased inimlikud kalduvused -loomutäius – oskus õigesti tegutseda
Õiged seadumused – kindlad, mõõdukad käitumisviisid Seadumused = loomulikud eeldused + harjutamine -eneseväärikus – täielik loomutäius enese suhtes
-õiglus – täielik loomutäius teiste suhtes
-eneseväärikas on see, kes peab end suurte asjade vääriliseks ja ongi nende vääriline
-suure eneseväärikusega inimesed on auga seotud
 
f vabariiklase aust
- riigimees peab valima aktiivse pol. elu
-au põhineb voorusel
-aust endast ei tohi hoolida
- tegusid tuleb teha tegude endi, mitte au pärast
 
Kristlus ja au, Aquino Thomas pühakute aust
-esimene kristlik voorus on enesealandamine
-pühakud peavad end väärituks kõiges, v.a. jumala arm
-jumala au ja ligimeste hüve nimel suured, ennastunustavad teod
-kui pühakule osutatakse au, võtab ta selle vastu, viidates jumalale, muus osas ta sellest ei hooli
 
Feodaalne au 
-au on vabade meeste atribuut
-au legitimeerib nende kõrgemat staatust
-saab alguse vallutustega
-algselt au aluseks füüs. suurus ja tugevus, hiljem välised hüved(feodaalvaldus)
 
Rüütliau (chivarly) koodeks kõrgkeskajal
-õigluse, mitte oma isiku või isanda kaitse
1)     Kohustused oma kaaskodanike ja kaaskristlaste suhtes
2)     Kohustused jumala ees
3)     Kohustused naiste ees
 
Mandeville uhkusest ja au eri vormidest
-antiikaegne au – ülemklasside enesesalgamine
-germaani au – elumõnude nautimine, iseenda glorifitseerimine
-kindlates asjades peab vastama au nõuetele
-enesepiiramine tasutakse aust tuleneva naudinguga
-uusajal enesepiiramine ebavajalik
-uuelaadiline au – käitumise asemel omand ja riietus
-rikkus on staatuse näitamiseks
-uhkus, au ja kadedus on töövõime käivitajad
 
Montesquieu aust monarhiates
-au monarhiates on vale au, mis põhineb ülendatud arusaamal iseendast
-au iseloomustab esmajoones aadlit
-aadliau tähtsaim nõue on julgus
-au tähtsus monarhiates:
Pol – tagab seaduste valitsemise Monarh sõltub aadlist, kuid au nõuete tõttu pole aadel kõigeks valmis Maj – tagab üldise konkurentsi, mis elavdab majandust  
18. sajandi meritokraatlik aumõiste
-aadliau alternatiiv – meritokraatlik kodaniku-au
-silmapaistvate inimeste tunnustamine/ premeerimine
-lootus asendada edevusel ja kadedusel põhinev ühiskondlik konkurents ausa võitlusega, mis toitub positiivse eeskuju innustusest ning on ühilduv inimarmastuse ideaaliga
 
Romantilise au paradoksid
-au uus dimensioon – eneseväljenduse ja enesetruuduse ideal
-romantilise kunstniku (boheemlase) „ aukoodeks “ – vastandumine ühiskonna konventsioonidele, materialistliku, konventsionaalse
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #1 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #2 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #3 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #4 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #5 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #6 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #7 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #8 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #9 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #10 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #11 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #12 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #13 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #14 Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused #15
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 15 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-01-26 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 34 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor annechan Õppematerjali autor

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

72
docx
Euroopa ideede ajalugu
28
doc
Euroopa ideede ajalugu
15
doc
Euroopa ideede ajalugu
14
doc
Euroopa ideede ajaloo eksam
15
doc
Euroopa ideede ajaloo eksamikonspekt
43
docx
Euroopa ideede ajalugu
22
odt
Euroopa ideede ajalugu
27
doc
Euroopa ideede ajaloo eksam 2012



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun