Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like


Emakeele õpimapp (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Millal on vaja abi otsida ?
  • Kuidas soodustada kõne arengut ?
  • Kuidas ära tunda ?
 
Säutsu twitteris
Minu õpimapp sisaldab:
  • Kõiki loengu materjale (mis on loetud ja märgistatud)
  • Eneseanalüüs „ Mina lugejana“
  • Videoanalüüs : õpetaja roll kõnelejana, meetodid, vahendid, aktiivõppe meetodid, lõimimine.
  • Kirjutamis -ja lugemisoskuse perioodid Frithi ja Ehri mudeli järgi. Lugemistegevuste kirjeldused.
  • Lugemispesa pilt ja kirjeldus.
  • Kolme erialase raamatute kokkuvõte.
  • Kõike Lugemispesa teematiliste saatede lühikonspekt .
  • Eneseanalüüs ja märkmeid külalisseminaride kohta.
  • Enda loodud mängu analüüs ja mängu reeglid.
    Lisaks:
    • Näpumängude kasutamine koolieelseseas
    • Väikelapse kõne areng ja selle toetamine
    • „Peitusmäng“
    • Tähesõnastik 3-D (SABLOONID)
    • Erinevaid mänge

    VIDEOANALÜÜS
    Õpetaja roll kõnelejana: õpetaja suunab lapsi küsimuste abil, kordab järgi laste öeldud sõnad oma sõnadega, mis aitab lastele öeldud jut paremini aru saada.
    Meetodid: õpetaja loeb ette, näitab pilte esitab lastele küsimused, arutleb lastega koos juttu järgi.
    Vahendid: raamat, pulga nukud , käpiknukud, liikuvtabel, loomade kujud.
    Aktiivõppe meetodid: draamatisatsioon, läpsed läbi mängu teevad kaasa, liikuvatahvli abil, lapsed ise teevad ettendust, lapsed improviseerivad, mõtlevad välja uus lõpp.
    Lõimimine: tegevus on lõimitud koos muusikaga, lapsed kasutavad erinevaid pille muusika ja hääli tegemiseks.
    NÄPUMÄNGUDE KASUTAMINE KOOLIEESES EAS
    NÄPUD ON KÕIGE UNIVERSAALSEMAD MÄNGUASJAD
    KOOSTAJAD: ANNE RAAM, KARIN KISS
    Tartu Ülikooli haridusteaduskonna
    õpetajate täienduskoolitus- ja kutseaasta keskus
    2009
    Sissejuhatus
    Õpiobjekt mida hetkel külastad soovib innustada Sind koos lastega mängima.
    Näpumängud on väga lihtsad mängud. Need aitavad lapsega kontakti saada ja pakuvad turvatunnet.
    Näppude liigutamine, ringitamine ja „ kõndimine “ on abiks lapse peenmotoorika ja kõne arendamisel. Näpumägud arendavad käe- ja sõrmelihaseid ning käe-, silma-, kõrva- ja keha koostööd. Koordinatsiooni ja tähelepanu arengu toetamisel on eriline koht sõrmede osavust ja sõrmeotste tundlikkust arendavatel mängudel. Kindlasti aitab näpumängude mängimine vabaneda pingest ja luua rõõmsa tuju.
    Kindlasti on igal näpumängul kunagi olnud kindel autor, kuid mängude kirjeldusi on antud edasi lapselt-lapsele, täiskasvanult täiskasvanule nagu rahvalaule ja nõnda ei teagi me enamuse mängude puhul, kes on nende autor. Mängijate seas liikudes on tihtilugu ühest mängust aja jooksul saanud mitu eri mängu.
    Vaheldusrikkuse saavutamiseks võid Sinagi tekstides ja ka liigutustes teha muudatusi. Mängud ühe konkreetse rühma või lapse jaoks kujunevad töö käigus, koos lastega mängides ja nende vanust ja võimekust arvestades.
    Kõigi mängude puhul on tähtsaim protsess kui mängu tulemus.
    Jälendamist eeldatavate mängude puhul on oluline, et mängu õpetaja ise täielikult mängu valdab ja suudab seda eksimatult mängijatele esitada. Seejärel hakkavad lapsed seda matkides kordama. Oluline on mängude alguses valida piisavalt aeglane tempo, et laps tunneks rõõmu oma sõrmede valitsemisest.
    Logopeedid kinnitavad, et sõrmemassaaž, peenmotoorika lihvimine ning silma ja käe koostöö harjutamine annavad väikelaste kõne arendamisel väga häid tulemusi.
    Lühike ülevaade lapse sõnavara arengust
    Sõnavara arengu hindamisel ja kujundamisel tuleb pöörata tähelepanu järgmistele aspektidele:
    • Sõnavara maht ja selle kasv: arenguerinevused on koolieelses eas väga suured, sõltudes lapse arengukeskkonnast ja –iseärasustest. Seepärast ei ole otstarbekas hinnata lapse kõne arengut (eriti 2.-3. Eluaastal ) sõnavara mahu järgi.
    • Sõnavara koostis ( sõnaliigid ja nende proportsioonid): muutused on seotud lause ja suhtlemisoskuse arenguga. Kui lapse sõnavaras napib tegusõnu, ei arene lause. Kui puudu jääb määr-, ase- ja sidesõnadest, ei arene jutustamisoskus. Seos on ka vastupidine : jutustamisoskuse areng tingib sõnavara koostise muutuse.
    • Sõnade tähenduse mõistmise ja sõnade kasutamise vahekord : sõna tähenduse mõistmine eelneb arengus selle aktiivsele kasutamisele, laps kasutab oma kõnes umbes kolmandikku sõnadest, mille tähendust ta mõistab. Arendada tuleks nii sõnade mõistmise oskust, so passiivset sõnavara (täpsustada ja laiendada sõnade tähendusi) kui ka sõnade kasutamise oskust ehk aktiivset sõnavara.
    • Sõnade tähenduse arengu seos lapse arenguga: sõnaga saab laps väljendada vaid selliseid kujutlusi, mille omandamiseks ta on võimeline.

    Allikas: M.Hallap & M.Padrik Lapse kõne arendamine. 2008. TÜ Kirjastus
    2-aastased
    2-aastase lapse sõnavaras on minimaalselt umbes 50 sõna. Tähtis ei ole niivõrd sõnade koguhulk, vaid oskus olemasolevaid sõnu kombineerida (moodustada lausungit). Sõnu, mille tähendust laps mõistab, on oluliselt rohkem. Selles vanuses toimub väga kiire sõnavara kasv: alates 3. Eluaastast suureneb lapse sõnavara keskmiselt 5-10 sõna päevas.
    2-4 aastase lapse sõnavarast umbes poole moodustavad nimisõnad , millele järgnevad tegusõnad (umbes 1/5), määr, ase- ja omadussõnad . Kasutussageduselt on aga ülekaalus hoopis tegusõnad, sest neid on vaja lausete moodustamiseks. Laps kasutab ka palju ase- ja määrsõnu, sest tema kõne on situatiivne (nt ta on seal, pane siia, tahan seda).
    Kujuneb esmane sõnatähenduse üldistus: kassiks võib nimetada nii vöödilist kui ühevärvilist, nii kollast kui ka musta kassi. Kiiresti areneb nn baassõnavara – laps omandab eelkõige sageli kasutatavaid sõnu, mille aluseks on meeleorganitega (nägemise, kuulmise, kompimise , maitsmise teel) tajutavad tunnused, objektid, tegevused (nt koer, kass , lind, pall, auto; sööb, magab; soe, külm).
    Areneb sõnade kasutamine muutevormides.
    3-aastased
    3-aastase lapse sõnavara kasv on pidev, kuid mitte enam nii kiire kui eelmisel poolaastal, sest põhirõhk on nüüd grammatika omandamisel. Areneb edasi baassõnavara: laps kasutab nimisõnu, mis väljendavad tajutavaid objekte, nähtusi; tegusõnu, mis väljendavad tegevusi, millega on ise kokku puutunud; värvust, suurust jt hästi tajutavaid tunnuseid tähistavaid omadussõnu. Kujuneb 2-astmeline sõna tähenduse üldistus: kasutusele tulevad üldnimetused , mille aluseks on rühmade ühendamine (koerad+kassid+hiired= loomad). Laps suudab leida mõningaid vastandsõnu (suur – väike; all – üleval ), kasutada tegusõnu ruumisuhete tähistamiseks (all, peal, sees, taga). Hakkab kujunema oskus analoogia alusel ise sõnu liita ja tuletada, millest annavad tunnistust uudissõnad (nt lõpmine pro viimane uks, marjatädi pro tädi, kes müüb marju).
    4-aastased
    4-aastase lapse sõnavaras jätkub kaheastmelise üldistusekujunemine: laps hakkab kasutama nii üld- kui liiginimetusi (taks, puudel – koerad; banaan , leib, juust – toit; banaan, õun, pirn – puuviljad). Oluline on seejuures jällegi tähenduste kahesuunaline areng – üldistamine ja konkretiseerimine. Areneb edasi sõnaloomeoskus: laps kasutab ja moodustab lisaks liitsõnadele ka tuletisi (mahlane, jooneline ). Laps märkab
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Emakeele õpimapp #1 Emakeele õpimapp #2 Emakeele õpimapp #3 Emakeele õpimapp #4 Emakeele õpimapp #5 Emakeele õpimapp #6 Emakeele õpimapp #7 Emakeele õpimapp #8 Emakeele õpimapp #9 Emakeele õpimapp #10 Emakeele õpimapp #11 Emakeele õpimapp #12 Emakeele õpimapp #13 Emakeele õpimapp #14 Emakeele õpimapp #15 Emakeele õpimapp #16 Emakeele õpimapp #17 Emakeele õpimapp #18
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 18 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-03-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 11 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Anika Õppematerjali autor

    Mõisted


    Meedia

    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


    Sarnased materjalid

    291
    doc
    Tõde ja Õigus II Terve tekst
    88
    docx
    Eesti keele reeglid
    106
    pdf
    PSÜHHOLOOGIA ALUSED
    120
    pdf
    Õpetajaraamat
    937
    pdf
    Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat
    414
    pdf
    Tiit Lauk humanitaar
    59
    doc
    Kordamine eesti keele eksamiks
    0
    docx
    V-Hugo Jumalaema kirik Pariisis terve raamat





    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima

    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun