Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

Eesti vanausu konspekt - sarnased materjalid

hinged, haldja, liba, söömine, veri, animism, toonela, tall, teispoolsus, kalm, madu, vile, käo, jänes, murd, näkk, näki, tegija, luud, laip, lepa, toss, needus, ähi, suremise, lehmad, kured, petmine, tedre, kägu, kari, film, kade, sipelgad, liiguta, metsale, tuld, küttimine, pask, maagia, viin, ended, nõel, rähn, seletamatu, majas, rõõm
thumbnail
19
pdf

Eesti vana usk konspekt

-luud ->hambad->säilivus -küüned (kurat kogub inimese küüsi et teha kübarat) Preamanism - väekas laip, elava surnu teooria. Tekitab inimestes hirmu, mis omakorda põhjustab nn. surnutõrje (pea mahalöömine, vai läbi südame , koopasse sulgemine jne.) Hauda maeti inimene koos tema väega. Animatistlikud riitused: 1. Lihasöömine- liha kas toores või keedetud, mitte küpsetatud, ei mingeid maitseaineid. (hiljem, väelooma söömine, vein ja leib ­ vein kui veri, leib kui liha) 2. Raviriitused- väge on kas liiga palju või liiga palju. Väge palju: palavik, punetised, krambid. Vähendamiseks nt aadri laskmine, mitte söötmine, jahutamine. Väge vähe: kahvatus, loidus, nõrkus, jõuetus. Suurendamiseks: sööta, soojendada jne. 3. Ajutine püha- objektiks ükskõik mis. Indjaanlastel nt koer keda nuumati ja hiljem söödi. 4. Väeotsimisriitus- esemed (kivid, kristallid, väekad kehaosad, küüned juuksed. 5

Eesti vana usk
178 allalaadimist
thumbnail
20
doc

Ülevaade erinevatest usunditest ja eesti vana usu määratlus nende taustal

Suhe surnutesse on kartev ja seepärast luustik põletatakse. Et surnu üles ei tõuseks – seoti laip kinni, murti jäsemed või selgroog, suleti koobas, surnu torgati vaiaga läbi, maeti sügavamale.. Looma luusid süües ei murta, need viiakse metsa tagasi, kus neist uued loomad tekivad. Animism = esivanemate kultusaeg. usk hingedesse, haldajad, eestlastel emad-isad. Oruvaim, kivivaim. Tekivad iskustatud vaimolevused. Toimus mina-teadvuse moodustumine. Usuti, et inimesel on erinevad hinged: 1) kehahing – keha juures: hingushing, leil, toss 2) vabahing – võivad liikuda: irdhing, siirdhing. 3) Vahepealsed – vari, minahing – väljendab personaalsust, ise (võib suguvõsa piires kuju vahetada). Teisik – kõike on vähemalt 2 ja temast saab aimu ärkvelunes – väljendas end kivi, vihma või muu kaudu.., peeti oluliseks sidet mitteinimliku maailmaga. Kõik on seotud Emakese Maaga ning taevaga (Ilm). Usuti, et haigustel on omad põhjustajad (koeranaelad koerast jne..)

Usuõpetus
21 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Kordamisküsimused Eesti vanas usus

Arutle. 5. Väe eristamiskriteeriumid animatismis Väe välised märgid: 1) Geograafiline eristumine 2) Suurus 3) Viljakus 4) Sarved 5) Värv – anomaaliad(kollase-musta värvikombinatsioon, sinine-ürgne surmavärv) 6) Hääl (vibreerivad helid, kõmisevad helid) 7) Liikuvus 8) Lõhn 9) Maitse 10) Elundid – elusus, haavatavus, süda 11) Juuksed/habe 12) Silmad – pilk 13) Hambad 14) Küüned 15) Suguelundid 16) Keel 17) Veri – asendusained ehk ooker, eestlastel lepp 18) Luud/säilivus Subjektiivne taju: - Sisemised märgid - Muutused emotsioonides - Muutused kehaaistingutes 6. Animatistlikud surma kujutelmad Kujutlus elavast laibast – laip põhjustab hirmu → tõrje 7. Animistlikud surma kujutelmad Elu=sünd surm 8. Erinevad hinged inimesel animismis - Hingushing - Elundite hinged - Vari - Ise - Mina - Nimi } ise, mina, nimi - vabahing

Eesti vana usk
87 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Kordamisküsimuste vastused

vanavanemate nimesid) 5) rituaalsed suhtlemised elavate ja surnute vahel ­ 2.nov. hingedepäeval kojukutsumine, surnute haual söömine 6) loodeti esivanemate abile kriitilistes olukordades 4. Suhted esivanematega ­ ajalooline dünaamika 1) animatism ­ kujutlus elavast laibast. Surnuid kardeti, sellest tulenes ka soov neid tõrjuda, et takistada neid elavate juurde tagasi tulemast (näiteks luude murdmine laibal, laiba kinnisidumine). Surnut ei peeta enam inimeseks, ta on keegi teine, võõras. 2) animism ­ ühelt poolt hirm, teiselt poolt tekkis kujutlus sellest, et elavad ja surnud moodustavad sümbioosi. Positiivne suhtumine surnutesse (hoolitsus surnute eest, sõbralik suhe surnutesse). Ühelt poolt usutakse surnut edasi elavat hauas, teisalt usutakse surnu viibimist vabahingena kas elavatega samas ilmas, Toonelas või Manalas. Viljakus on seotud surnutega (nii inimese, looma kui ka põllukultuuride oma)

Maasotsioloogia
300 allalaadimist
thumbnail
23
pdf

Sotsioloogia eksami konspekt

• Hõimu-/sugukonnasisesed o Ürgdemokraatia – võimuinstitutsioonid puuduvad, kõik ei ole võrdsed (saaki ei jagata võrdselt) o Kärajad – tähtis probleem, mida peab arutama, otsust ei võeta enne vastu, kui kõik on nõus. • Hõimudevahel o Veritasu o Eksogaamia – naine võetakse teisest hõimust eesmärgiga häid suhteid hoida Pronksiaeg • Vanem 1800-1100 e.m.a o Animism – maailm ei toimu iseenesest o Kaali – oluline pühakoht, kivimüüriks 1600 hobuvankritäis kive • Noorem 1100-500 e.m.a o Soome-Ugri hõimud o Majandus: ▪ Põlispõllud ▪ Kahevälja süsteem (viljakasvatus ja loomakasvatusalasid vahetati) o Hajaasustus ▪ Esimesed väikesed kindlused (mittetootev töö ja ülejäägid) ▪ Territoriaalne printsiip

Maasotsioloogia
98 allalaadimist
thumbnail
40
docx

Sissejuhatus Eesti ja Seto rahvausundisse

Väe avaldumine Esimene avaldumiskontekst on kindlasti inimesed. Inimesed on väekandjad, vägi avaldub ka inimeste kaudu. Vägi elavas organismis on jaotunud ebaühtlaselt (rahvausundist tulenevalt), teatud kehaosad on väekamad, neil on rohkem jõudu ja energiat taga. Teatud kehaosasid kasutatakse tähtsateks maagilisteks toiminguteks, teisi aga mitte. Organitest on tähtis kindlasti süda. Kehaosadest jooksevad läbi küüned, karvad, hambad (kihvade kandmine amuletina). Veel on olulised veri, higi ja sülg. Taimede puhul korjatakse tavaliselt rohkem õisi ja juuri, mis omavad suuremat väge ning aitavad igasuguste haiguste vastu. Vägi avaldub ka vaimolendite kaudu, religioossete kogemuste läbi. Ruum ja aeg mõjutavad samuti väe avaldumist. Vägi on tugevam pühade ajal ning on olemas teatud kohad, mis on pühad. Teatud esemed nagu amuletid, mälestusesemed, kingitused, ehted võivad endas samuti väga kanda. Väega võivad olla seotud ka mõned arvud (nt 3), märgid ja sümbolid

Kultuur
29 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Maasotsioloogia kordamisküsimuste vastuseid

Praegu veel käiakse haudu hooldamas ja küünlaid süütamas kuid noorte seas on see kujunenud kohustuseks. Nt, paljudes kohtades Euroopas ja USAs on haudade hooldamine kellegi palgatöö. 6. Surnutele omistatavad funktsioonid nn esivanematekultuse perioodil Surnutega seostati vilja- ja karjaõnne, inimeste sigivust, haigusi, õnnetusi, õigluse jaluleseadmist, haiguste ravi, moraali jne. Sellel perioodil usuti, et surnute hinged ohustavad paljusid objekte (müüriti näiteks kiriku seina sisse inimesi jne). Halbadel aegadel loodeti surnute abile. Surnuid kardeti ja austati. Külastati erinevatel aegadel matmispaiku ja käidi haudasid hooldamas. Lähedus esivanematega väljendus ka selles, et lapsed jätkasid oma esivanemate elutööd. 7. Suhted inimeste vahel, kaubaliste ja mittekaubaliste suhete olulisemad indikaatortunnused

Maasotsioloogia
391 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Eesti rahvausundi maailmavaade

elavad edasi, luud hoigavad. Ürginimlik on olnud laiba elusõilitamisinstinkt. Põletamisega puhastati laip kurjusest ja nõnda sälivat laip kauem. Laiba matmise koht on püha paik, tavaliselt hiis, kivivared. Kuni ulatub laiba lehk, sinnamaani ulatub ka toone jõud (mädaneva laiba lehk - toon). 4. Vari. Elujõu asupaigaks on vari. Varjupaik ehk pelgupika minek tähendas kellegi kaitse alla minemist, puutumatust. Varjupuud ehk varjusalud, tegelikult siis ka muistsed matusepaigad. Surnud hinged elavad edasi varjudena, kes on lahkunud laibast. Sellest tulevad ka mummitelud, nägemuste nägemised surnud hingedest ehk varjudest. Nõrgad vaimult näevad kummitusi, sest ei suuda neid eemale tõrjuda. Vilbus oli haigust tekitav, paha. Lumb on võõra hingejõu kallaletung. Võõra hingejõu kätte sattumine järeldab peamiselt kas haigestumist või äraeksimist. Hing sisaldub vastupeegelduses, peeglist tulenev ennustamine pärineb juba saksast tulnus, peeglisse vaatamine viib hinge ära,

Üldine usundilugu
93 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Maailma rahvaste usundid

Kaksikud – osades kultuurides tapetakse üks, araabias mõlemad 9. Kahesoolisus - Šamaanihaiguse sümptomid ja nende tõlgendamine: Minevik – arktiline hullus; Wikito psühhoos – vähene liikumine, toitu pole, kõik tahavad teda ära müüa. Sümptomid – depressioon; ihkab üksildust; luuvalud, sügelus, nukrameelne, unehäired. - Kuidas määratleda teadvusseisundit: 1. Sisedialoog 2. Aju energiavarustus (hapnik, veri, temp, veresuhkur, hormoonid, uni) 3. Ärritajate hulk (visuaalsed, akustilised) 4. Motoorne aktiivsus (liikumatus, üliaktiivsus) 5. Üksindus 6. Keel, kõne 7. Monotoonsus 8. Võõrad, tuttavad 9. Eksimine 10. Ajalise orientatsiooni kaudu 11. Hingamise rütm, silmade asend, geogr. asendite mõju, kehaasend, ruumiline paigutus

Maailma usundid
15 allalaadimist
thumbnail
19
docx

Müüt ja mütoloogia kordamisküsimused

siin maailmas on katki, on seal maailmas terve · Oluline, et surnud jääks teispoolsusse ega tuleks sealt tagasi (tõrjemaagilised toimingud) · Arusaam kaugel asuvast teispoolsusest on arhailisem kui arusaam lähedal (maa all/kalmistul asuvast teispoolsusest) 30. Missugused arusaamad teispoolsuse ja selle asukate kohta tulevad esile eesti regilauludes ja setu itkudes? Teispoolsuse valitsejad: Äijo, Tooni, Mana, Koolu Teispoolsuse nimetused: Toonela, Manala, ka Hiiela Teispoolsuse asukate üldnimi: äijolane, manalane Kirjeldavad teispoolsust sarnasena maisele elule, kus on ka loomad, Toonide pere hoiavad surnut hauas kinni, kole koht. 31. Kes on Äio? Missugune tähendus on tal vanemates folkloorijäädvustuses ja missugused on selle "jumaluse" uustõlgendused? Vanema mütoloogia uustõlgendusi: Äio · Äio taarausu mütoloogia järgi: Vikipeedia: "Äio on taarausu unejumalus, Taari abiline. Vanasõna ütleb, et uni on surma vend

Kirjandus
21 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Oskar Loorits - Eesti rahvausundi maailmavaade

keeleliselt surnu ja haua nimetused on alatasa segunenud: kalm- kalmuline, kääp-kääbas, tooni-toonela, manalane ­ manala, hiis (surnu) ­ hiiela. Vari Elujõud peitub ka varjus: võidab see või saab jõudu juurde, kes vastase oma varju alla saab. Seepärast tuleb hoiduda kuu või päikese poole vastasega heideldes. Varjates teist oma varjuga saadakse ta oma hingejõu võimusesse, vahel ka selleks, et kedagi hoopis kaitsta ja aidata. Usuti ka, et surnute hinged võivad võtta varjude kuju. Nemadki võisid heita elavatele varju, tavaliselt põhjustas see haigestumist ja häda elavale. Surnute hinged kollitavad, ilmutavad, kummitavad ebamäärase varjuna tavaliselt oma laiba ligidal. Usuti ka, et vaimud võtavad just nõrga vaimuga inimese kergemini oma mõju alla. Tugeva vaimuga inimesed aga ,nagu nõiad, suudavad neid tõrjuda ja koguni sõnakuulmisele alistada. Mitte ainult surnute hinged vaid ka elavate hinged näiteks nõidade omad

Religioon
256 allalaadimist
thumbnail
15
rtf

Läänemeresoome mütoloogia eksamiküsimused - vastused

kaitsevaimu tähenduse,10 unustatakse eesti muinasusu iseloomustamisel tihtipeale ära, ilmselt just seetõttu, et ta on samastunud ristiusu jumalaga. Mõningat huvi pakub ka eesti kirikukeeles jumala kohta eeskätt kõnetussõnana kasutatav issand, mis selgesti on tunderõhuline variant sõnast isand `peremees, härra'. Ent ei tohi unustada, et "isand" on läänemeresoome keeltes oma põhitähenduse kõrval üsna laialdaselt käibel ka haldja tähenduses. Kogu läänemeresoome alal ei tulnud ju mütoloogilise terminina peamiselt vaid Eestis tuntud vaim jumala võistlejana üldse arvesse. Nii olemegi jõudnud vaimu juurde. Loorits rõhutab samas, et vaim sobiks kõrgema jumala idee tõlgendamiseks eriti selle poolest, et tema mõistes sisaldusid elujõu ja vaimse elemendid. Ja tõepoolest, küllap just siin peitub põhjus, miks see sõna eestikeelse ristiusu terminoloogia loomisel kasutati ära keskaja

Ökoloogia
69 allalaadimist
thumbnail
22
docx

Müüt ja mütoloogia kordamisküsimused

• Wilhelm Schwartz: rahvapärimus kui hilisema polüteismi lähtekoht Vt netist 37. Mida tähistab mõiste demonoloogia? Missuguste arusaamade ja missuguse ajastuga on selle mõiste kasutuselevõtt seotud? Demonoloogia on uskumussüsteem vaimolenditest ja nende seostumisest maapealse eluga, st kummitused jne. Kesksel kohal elavad surnud ja saatan. Religiooni ja rahvausundi kokkupuuteala. Seostub üleloomulike olenditega kes ei ole jumalad, pahaendelised hinged, sh ka taevast langenud inglid. Deemonid olid tähtsal kohal keskajal ristiusus. Ususti et deemoneid sai välja kutsuda ja nendega lepinguid sõlmida ning koostööd teha, nõidu mõisteti süüdi deemonitega suhtlemise eest. Seotud monoteismi ja eetilise dualismiga, usuti et saatan veenab inimesi kuritegusid sooritama ja et jumala abiga saab seda vältida. 38. Nimeta suundumusi kummituste uurimisel. Too esile neid suundusi esindavaid autoreid ja uurimusi.

Kultuur
117 allalaadimist
thumbnail
18
rtf

Eestlaste muinasusund ja vabadusvõitlus

,,hingeloomi" nagu mardikad, ämblikud, sipelgad jne. o Teine ning levinum arvamus oli see, et hing jätkas elu lihtsalt oma uues ,,kodus" ­ hiies või kalmistul. · Tähtsal kohal oli usk hauatagusesse ellu, millega seoses tekkis ka matmiskombestik o Surnule pandi kaasa peale ehete veel töö- ja tarberiistu, relvi ning toitu. · Käidi ka haudade peal nö. Mälestussööminguid pidamas. · Surnute hinged jäid edaspidi mõjutama perekonna elu ja käekäiku. · Hingede ajal jäeti hingedele laua peale parimaid toite-jooke, et hinge kostitada. · Hingede ärasaatmisel köeti neile ka saun ning pandi neile valmis vesi, seep ja viht. SUHTUMINE LOODUSESSE · Muinaseestlaste elu oli tihedalt seotud loodusega · Inimesed pidid ennast üheks osaks loodusest ja arvasid, et kõikidel asjadel looduses on ka oma hing.

Ajalugu
59 allalaadimist
thumbnail
83
docx

Üldine usundilugu konspekt

USUNDILOO KONSPEKT ÜLDINE ÜLEVAADE: USUNDITE JAGUNEMINE: 1) Aabrahmlikud usundid: - Juutlus - Kristlus - Islam 2) Veedausundid: - Hinduism - Budism - Dzainism · Taustaks on muistse India veedakultuur. · Nende kolme usundi puhul usutakse, et igasugune olemine on tsükliline: universum tekib, püsib, mandub () ja kaob, et saada asendadtud teiste univerumitega. 3) Teised suured usundid: - Sinotoism (jaapanis) - Taoism (hiinas) - Sikhism - Bahai · Sinotism ja taoism on traditsioonilised rahvuslikud usundid, milles on keerukad rituaalid ning kirjapandud pühad tekstid. · Sikhism ja bahai on mõjutusi saanud aabrahmlikest usunditest aga ka veedausunditest. KALENDER: · Igal usundil ja kultuuril on oma kalender aastate määratlemiseks ning aastate

Üldine usundilugu
82 allalaadimist
thumbnail
82
pdf

Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel

Elusolendi edasikestmine on mõeldav vaid järglastes ja liigina, ülekantud tähenduses ka mälestusena järelpõlvede mälus (Ermakov 2008: 21). Usundiliselt on surm hinge lõplik lahkumine kehast ja siirdumine teispoolsusse, ümbersünd uude kehasse või olekusse. Eestlaste esivanemate uskumuste kohaselt läks surnu hing Surnute Ilma Toonelasse (Tolles Ilmas, Virmaliste maal), jäi kinni Manalas (manatud) või jäi keha kahes (kolmes) kohas: veres (kui veri ära läks, läks ka hing); südames (kui süda ei töötanud); peas (kui pea otsast ära löödi) (Heintalu 2001: 237-243). Slaavlaste uskumuste kohaselt asus hingede maailm maise maailma lõpus: ookeani keskel asuvas saarel, suurte mägede või horisondi taga. Tee surnute riiki oli raske ja pikk. Paradiisi ja põrgut ei eristatud, mõisted tulid koos ristiusu vastuvõtmisega. Patustaja polnud see, kes oli Jumala eest

Humanitaarteadused
142 allalaadimist
thumbnail
74
doc

Omakultuur konspekt eksamiteemad

jakand välja tulema, ei saa Nülitud hobusekere olnud ukse taga. (Sõrve) 24.03.11 Hing ja hingus  Üldine tõdemus hing elustab keha, on arvatud talle väljaspoolt ja on kehast suuremal või vähemal määral sültumatu.  Hingefenomenoloogia, mille allikateks folkloristika, keeleteadus ja arheoloogia. Mõisted  Animatism kui kõiksuse hingestatus ebaisikulise impersonaalse ürgjõu poolt “Elava laiba” usk ja kartus  Animism kui kõiksuse personaalne hingestatus, mille kontseptuaalseks keskmeks hing E.Tylori järgi animistlik hing monistlik, ainuline W.Wundti järgi aga pluralistlik – kehahing; vabahing; hingushing ja varihing Kehahing, elundhing – asub organites jõukeskustes (südames, kopsudes, neerudes). Avaused inimkehas kui kõige ohtlikumad ja ohustatumad kohad seetõttu (menstrutasioon, suudlemine, seksuaalelu)  kops läks üle maksa  süda vajus, saapasäärde

Kultuur
28 allalaadimist
thumbnail
34
doc

Omakultuur-konspekt, eksamiteemad

Pärast jakand välja tulema, ei saa Nülitud hobusekere olnud ukse taga. (Sõrve) 24.03.11 Hing ja hingus · Üldine tõdemus hing elustab keha, on arvatud talle väljaspoolt ja on kehast suuremal või vähemal määral sültumatu. · Hingefenomenoloogia, mille allikateks folkloristika, keeleteadus ja arheoloogia. Mõisted · Animatism kui kõiksuse hingestatus ebaisikulise impersonaalse ürgjõu poolt "Elava laiba" usk ja kartus · Animism kui kõiksuse personaalne hingestatus, mille kontseptuaalseks keskmeks hing E.Tylori järgi animistlik hing monistlik, ainuline W.Wundti järgi aga pluralistlik ­ kehahing; vabahing; hingushing ja varihing Kehahing, elundhing ­ asub organites jõukeskustes (südames, kopsudes, neerudes). Avaused inimkehas kui kõige ohtlikumad ja ohustatumad kohad seetõttu (menstrutasioon, suudlemine, seksuaalelu) · kops läks üle maksa · süda vajus, saapasäärde

Raamatukogundus ja...
98 allalaadimist
thumbnail
14
doc

Müüt ja mütoloogia eksam

E. Goldstein "Haunting experiences", E. Tucker "Haunted halls", K. Koski "Kuoleman voimat" 39. Iseloomusta surnutega seotud ettekujutuste muutumist Euroopas. Jälle selle Ülo slaid, mis eriti midagi asjalikku ei ütle. Kirikuisad: surnu kannatab seal, kus patustas Kodukäijad ­ unenäoline viirastuskuju Esivanemad on olulisemad kui pühakud Purgatoorium ehk puhastustuli Kurat surnu kujul Paulo Einhorn (1627) - pühakud taevas hinged puhastustules - äraneetud surnud < kõik kuradist 40. Kirjelda [nt F. Oinase artikli põhjal], kuidas sai 15. sajandi Valahhia vürst Draculast kirjanduse ja filmide vahendusel tänapäeva tuntuim verejanuline vampiir. Algupärase Dracula juurde ei kuulunud mingeid vampiirilikke jooni. T a valitses XV sajandi keskpaiku ja oli Euroopa üks Verisemaid türanne, Ivan Julma teisik. Juba ta nimigi on tähenduslik ­ Dracula, "kurat"

Ajalugu
22 allalaadimist
thumbnail
19
docx

Psühhosomaatika

(5) soolsus (organismis väga täpne soola kontsentratsioon), 9 (6) suhkru sisaldus (hommikul 3,5-5,5; öösel ärkvel olevatel sagedamini suhkruhaigus-> insuliini jaoks vaja 10-11 ajal magama minna, sest kella 5 paiku see on laes; I-tüüpi diabeet ­ kõhunääre üldse ei tooda insuliini -> glükoosi rikas veri -> üks varvas amputeeritakse, siis teine, kogu jalg jne; aju ja süda vajavad suhkrut), (7)vere näitajad (hemoglobiin ­ ühineb hapnikuga, punane verelible, sisaldab rauda ­ hemoglobiini tase oleneb lihasmassist, M rohkem kui N, kuid N lihasmass puhtam M on rohkem rasva lihaste vahel; leukotsüüdid ­ kaitsevad organismi, depressiooni korral väheneb, valged verelibled), (8) pH (happe-leelise tase arteriaarses veres, 7 383, puhver reaktsioon ­ hingeldamine) jne. Psüühikahäired:

Psühhosomaatika
13 allalaadimist
thumbnail
8
doc

müüt ja mütoloogia eksam

aga müütide kogum või uskumussüsteem, mille keskmeks on vaimolendid, kes elavad inimeste kõrval kuid ei ole kehalised olendid. Vaimolendid on inimestest erinevad (keatud, kurjad, otlikud, pole varju, ei jäta jälgi, punased silmad, mustad ambad, võõras keel). Seos maise maailmaga – kuidas deemonid saavad kehad. Kultuuriline kontekst. Demonoloogia kui kõrgreligiooni ja rahvausundi kokkupuuteala nt Piiblis. Seostub üleloomulike olenditega kes ei ole jumalad,pahaendelised hinged, sh ka taevast langenud inglid. Deemonid olid tähtsal kohal keskajal ristiusus. 13. Millised on demonoloogia põhilised žanrid? Too mõni näide tänapäeva demonoloogilistest uskumustest? Demonoloogia põhilised zanrid on piibel, muistend, eksempel, traktaat jne. Tuntuim tänapäevane demonoloogiline uskumus, et Lucifer on taevast langenud ingel, kes nüüd on saatan. 14. Kirjelda, missugused arusaamad ka motiivid avalduvad eesti kodukäija uskumustes.

müüt ja mütoloogia
7 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Eesti muinasaeg - EESTI AJALOO PERIODISEERING

- juustes (abiellumisel naiste juuste pügamine; orjade pügamine). - suguelundis (mida suurem selle omanik oli, seda suurem vägi tal oli). - küüntes ja hammastes (looma küünte ja kihvade kandmine kaelas). - süljes (sülitamise keeld, et oma väge säilitada). - Südames (suure väega looma või inimese südame söömine, näiteks 1223 sõid sakslaste vastu ülestõusnud Sakala mehed ära Järva foogt Hebbe südame). · Väge võib omandada, kaotada; suurendada, vähendada; siirdada ühelt kehalt teisele: - küünte lõikamisel tuli hoolega jälgida, et need võõra kätte ei sattuks (ristimärgi tegemine; küünte põletamine; muinasjuttude kuradi küüntest kübar).

Ajalugu
132 allalaadimist
thumbnail
44
rtf

Müüt ja mütoloogia eksam

nt arusaam, mis siin maailmas on katki, on seal maailmas terve Oluline, et surnud jääks teispoolsusse ega tuleks sealt tagasi (tõrjemaagilised toimingud) Arusaam kaugel asuvast teispoolsusest on arhailisem kui arusaam lähedal (maa all/kalmistul asuvast teispoolsusest) 30. Missugused arusaamad teispoolsuse ja selle asukate kohta tulevad esile eesti regilauludes ja setu itkudes? Teispoolsuse valitsejad: Äijo, Tooni, Mana, Koolu; teispoolsuse nimetustena tuntud Toonela, Manala, ka Hiiela (teispoolsuse asukate üldnimi: äijolane, manalane). 31. Kes on Äio? Missugune tähendus on tal vanemates folkloorijäädvustuses ja missugused on selle “jumaluse” uustõlgendused? Äio on taarausu unejumalus, kes viib väsinud hinge jalutama mööda põnevat ja vaheldusrikast unemaastikku. Äio on unevägi. Uni on surma vend. Äio annab inimestele une puhkuseks päevastest muredest, laseb hinge vabaks ja lubab tal lennata

Kirjandus
52 allalaadimist
thumbnail
17
doc

Antiikmütoloogia sisukokkuvõtted

pilet ALLMAAILM Hades ja tema naine Persephone valitsejad. Ilias: Allilm on maa salapaikades, Odüsseia: tee sinna üle maa serva teisel pool Okeanost. Allilma osad Tartaros ja Erebos. Tartaros: kõige sügavam osa, Maa poegade vangla; Erebos: paik, kuhu saabuvad surnud peale hingeheitmist. Homeros: hämar, varjuline paik, sarnaneb unenäole. Hilisemad poeedid: surnute riik, kus halbu karistatakse ja head saavad hüvitust. Vergilius (Rooma poeet) kirjeldab allilma Charon (paadimees) viib hinged üle jõe, kus asub allilma värav. Hingedel peab olema hammaste vahel teeraha ja keha peab olema korralikult maetud, siis saab üle vee. Väravas on Kerberos (kolm pea, draakonisabaga koer), laseb sisse aga välja mitte. Pärast Kerberost 3 kohtunikku, kellest kaks on Zeusi ja Europe pojad (Minos ja Rhadamanthys). Head saadetakse Elysioni väljadele, halvad igavesse piina. Allilma maast lahutavad 5 jõge:

Kirjandus
157 allalaadimist
thumbnail
26
doc

''Antiikmütoloogia'' sisukokkuvõte

mingit osa. ALLMAAILM Hades ja tema naine Persephone valitsejad. Ilias: Allilm on maa salapaikades, Odüsseia: tee sinna üle maa serva teisel pool Okeanost. Allilma osad Tartaros ja Erebos. Tartaros: kõige sügavam osa, Maa poegade vangla; Erebos: paik, kuhu saabuvad surnud peale hingeheitmist. Homeros: hämar, varjuline paik, sarnaneb unenäole. Hilisemad poeedid: surnute riik, kus halbu karistatakse ja head saavad hüvitust. Vergilius (Rooma poeet) kirjeldab allilma - Charon (paadimees) viib hinged üle jõe, kus asub allilma värav. Hingedel peab olema hammaste vahel teeraha ja keha peab olema korralikult maetud, siis saab üle vee. Väravas on Kerberos (kolm pea, draakonisabaga koer), laseb sisse aga välja mitte. Pärast Kerberost 3 kohtunikku, kellest kaks on Zeusi ja Europe pojad (Minos ja Rhadamanthys). Head saadetakse Elysioni väljadele, halvad igavesse piina. Allilma maast lahutavad 5 jõge: Acheron (hädade

Antiikmütoloogia
35 allalaadimist
thumbnail
24
docx

Vana-Kreeka Antiikkirjandus

· ta andis inimestele kõige uhkema kuju: käib kahel jalal, kasutab tuld(käis Päikese juures tuld toomas) · Variant 2 · jumalad lõid ise inimese · kõigepealt lõid nad kuldse tõu · nad olid surelikud, kuid nad elasid nagu jumald(muretu elu, ei harinud põldu) · jumalad eksperimenteerisid metallidega edasi (peale kulda võeti hõbe) · hõbedat tõugu inimesed olid halvad, nende hinged ei jäänud elama; olid halvad, võitlesid üksteisega · pronksi tõugu inimesed oid hirmuäratavad, tugevad, sõja ja vägivalla pooldajad · hävitasid üksteist · jumalasarnaste kangelaste hiilgav tõug: pidasid sõdu, seiklused · lõpuks asusid nad elama õndsate saarele · 5 tõug: raudne tõug: elavad kurjal ajal, loomuses on palju kurjust, mured, probleemid; mida rohkem aeg edasi, seda hullemaks läheb

Kirjandus
89 allalaadimist
thumbnail
26
pdf

Maailma usundid

jumalatele viidi loomi-kitsed, lambad, veised, sead(palju loomi). 2. Ohverdamine- pidustuse kulminatsioon; ümber altari võeti poolsõõri; siis loodi loomad maha-veri, mis voolas, koguti kokku ja altar tehti veriseks; iga pidustuse jaoks olid kindlald organid, mida ohverdati ja söödi. *ohverdamisele eelnes palve jumala poole, mille viis läbi preester. 3. Üldine pidusöök- ohverdatud loomade söömine ja küpsetamine ning kogu linnriik sai söödud. 02.11 Jaan Lahe 4. Võistlused- olümpiamängud on tuntumad; kooride laulmised, tantsud, etlemised, spordivõistlused jne. - Ohvriloom pidi tahtma saada ohverdatud, siseorganid pidid olema perfeksed. Kui asjad ei läinud nii nagu vaja, siis ohverdamist korrati. Preestrid olid riigiametnikud, kes igal aastal ametisse nimetati. Iga pühamu juurde kuulusid

Usundiõpetus
115 allalaadimist
thumbnail
48
docx

Müüt kordamisküsimused

müristamise algul uksed ja aknad hoolega kinni, et kurat tuppa ei roomaks ja pikne sisse ei lööks. Vadja kõnekäänd: kui vihma sajab ja päike paistab, siis vanajumal riidlevat kuradiga. Liivi muistendi kohaselt võtvat vanakuri omale koera kuju. Müristamise ja välgu ajal ei tohtivat ühtegi koera enda ligi lasta, ka mitte oma koera, kuna ei olnud teada kas see pole mitte vanakuri ise. Vadja metshaldja memoraat räägib kuidas kuri võtab endale haldja kuju ja otsib äikese ajal varju inimeste läheduses. Pikset peeti heaks. Eesti muistend musta härjana pagevast vanakurjast. Piksenool ajab alati vanakurja taga, kuna see tahtvat taevast päikest, tähti ja kuud varastada. Liivi muistend kuradist veehauas. Vanakuri peitis end veehauda ja õrritas pikset ajades paljast tagumikku veest välja. Pikne palus külamehe abi vanakurja tabamiseks andes taadile kuuli, mille viimane pidi vanakuradile tagumikku viskama,

Kirjandus
26 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Müüt ja mütoloogia - eksami küsimused

Alam mütoloogia mõiste võeti kasutusele 19.sajandil seoses loodusmütoloogia (nt veedade) käsitlemisega. Seotud mitmetesse jumalatesse usukumisega. Arhailine rahvapärimus. Muistend ? alam mütoloogia liik? Demonoloogia – deemonite uurimine; kõrgreligiooni ja rahvausundi kokkupuuteala. Võeti kasutusele 15.saj ?? 28. Kirjelda, missugused arusaamad ja motiivid avalduvad eesti kodukäija uskumustes. Kodukäijad jagunevad süüdlasteks ja süütuteks; Süütud hinged võivad olla: murelikud, rahuldamata, kättemaksjad(oma tapjale nt), kummitused. Kodukäijad võivad olla näiteks(kellena me neid ette kujutame).. elavad laibad, vaimud, seestunud laibad(possessed), kuradi poolt võetud surnu kuju. 29. Too (J. Lotmani artiklile toetudes) välja Euroopa 16.-17. sajandi nõiajahile (“nõia kompleksile”) iseloomulikud tunnusjooned. Mille alusel nõia kuvand loodi ja milles nõidu süüdistati?

Kultuurid ja tavad
50 allalaadimist
thumbnail
9
rtf

Vanad matusekombed ja surmaended eestis

........... VANAD MATUSEKOMBED JA SURMAENDED EESTIS Referaat Koostaja: ...... Klass: .... Juhendaja: .... ........ 2011 SISUKORD 1. SISSEJUHATUS .......................................................................................... 3 2. MATUSEKOMBED ...................................................................................... 4 3. SURMAENDED ........................................................................................... 5 4. UNENÄOD ................................................................................................. 6 4.1 Koer .................................................................................................... 6 4.2 Mutt ....................................................................

Inimese õpetus
23 allalaadimist
thumbnail
36
docx

Arengupsühholoogia konspekt

emaka suunas. Raku kiire jagunemine kestab 10-12 päeva, kuni moodustub õõnes rakkude kera blastula, mis kinnitub emaka seinale implantatsiooni tulemusena. 2. Embrüonaalne periood:2 nädalat kuni 2 kuud. Selle jooksul kujunevad embrüo struktuurid ja koed. Embrüo areneb amniootilises (vee) kotikeses, saades hapnikku ja toitaineid läbi platsenta. Embrüo koosneb 3 rakukihist: ektoderm- moodustub nahk ja NS mesoderm- kujunevad lihased, veri endoderm- seedesüsteem, kopsud, näärmed STRUKTUURID AEG ARENG Toitumis- 1.-4. nädal Kujuneb nabaväät struktuurid Rakulised strukt. 1.-4. Nädal Ektoderm, mesoderm, endoterm Süda ja NS 3.-4. Nädal Hakkavad kujunema ja toimima Pea 3.-4

Üldaine Arengupsühholoogia
327 allalaadimist
thumbnail
76
docx

Psühhosomaatika

 30% trombolüüsime  30-93 insulti Eestis aastas Antikoagulant – Ravimid mis takistavad vere hüübimist ja seeläbi trombide teket. Kui antikoagulante kasutada, siis ei tohiks tekkida trombe. Kui antikoagulandid ei ole piisavalt efektiivsed ning ei toimi piisavalt hästi, siis esineb ikkagi trombi tekkimise oht ja vajalik on trombolüüs. Trombolüüs – Trombi lõhustamine. Kardioversioon – Südame rütmi taastamine. Hemorraagiline insult – Veri on liiga vedel, tekib ajuverejooks. Isheemiline insult – Aju ei saa trombi tekkimise tõttu piisavalt verd. INR (International Normalized Ratio) – Vere hüübimise tase. 2.0-3.0 on normaalne vahemik (kasutatakse vaid varfariini puhul). NOAC (Noval Oral Anticoagulants) – Uued suukaudsed antikoagulandid. Antikoagulandid toimeainete järgi:  Varfariin (vana, üldine kasutamine väheneb)  Dabigatran  Rivararoksabaan  Apiksabaan

Psühhosomaatika
27 allalaadimist
thumbnail
36
pdf

Neid linde me tunneme

A V E N Õ M M E · K A D R I J O O S T NEID LINDE ME TUNNEME Õ P P E M A T E R J A L L I N D U D E S T L E E V I K E R A S V A T I H A N E S I N I T I H A N E K Ü N N I V A R E S H A L L V A R E S H A R A K A S L I N A V Ä S T R I K S U U R - K I R J U R Ä H N P Õ L D L Õ O K E K O D U V A R B L A N E P Õ L D V A R B L A N E S U I T S U P Ä Ä S U K E K U L D N O K K K Ä G U VALGE-TOONEKURG A V E N Õ M M E · K A D R I J O O S T NEID LINDE ME TUNNEME Õ P P E M A T E R J A L L I N D U D E S T E E S T I M A A LO O D U S E FOND ­ TARTU 2006 Õppe

Bioloogia
9 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun