Kirjanduse KT Eesti
kirjandus
Kristjan Jaak Peterson (1801-1822)
Tema
luuletused nägid trükivalgust alles 20 sajandil. Peterson oli-
romantiline ja traagiline, rahvuslik ja mässumeelne
noormees .
Luule
Ta
üritas luua eesti keeles nõudlikku kunsti selle traditsiooni
alusel. Seda iseloomustasid antiikkirjanduse eeskujude järgimine ja
tärkav
romantism .
Tema luulepärand polnud suur: säilinud on 21
eestikeelset luuletust, nende hulgas 10 oodi ja 5 pastoraali.
Oodid :
„Laulja“, „Kuu“, „Inimene“, „Jumalale“, „Päeva
loomine“.
Päevaraamat
„Kristjan
Jaak Peterson ehk see, mida ta mõtles ja tegi ja kuidas ta elas ja
mis ta teada sai oma elu sees. Iseeneselt üles pandud 17-nda
eluaasta seest eluotsani.“- filosoofiliste mõttekäikude kogu. See
on eestikeelne, kuid sisaldab võõrkeeles tsitaate.
Petersoni
pärand
Saksa
eeskujul
rangelt siple ja rõhke loendav korrapärane luule. Tema
rahvuslik enesemääratlus, tema eestlus oli „haritud, mõtleva,
filosofeeriva isiksuse teadlik valik“.
Friedrich Robert Faehlmann (1798-1850)
Üks
Õpetatud Eesti Seltsi (1838) algatajaid. Eesti kirjanduses oli F
esimene, kes hakkas rahvaluulet kasutama kirjandusteoste
algmaterjalina kindlatel rahvuspoliitilistel eesmärkidel. Ta oli
arst, eesti keele uurija ja kauaaegne ÕES-i
esimees.
Looming
Luuletused,
jutud ja kunstimuistendid. F rõhutas eesti keele paindlikkust,
rikkust ja selle kõnelejate kultuurivõimelisust. F on loonud kaks
pikemat eestikeelset luuletust- oodi „Suur on, Jumal, su ramm“ ja
värssdialoogi „Piibu jutt“- ning kümmekond epigrammi. Kõik F
luuletused on kirjutatud antiiksetes värsimõõtudes.
ÕESi
kalendri lisadesse
jutte kirjutades pidas F silmas valgustuslikke
eesmärke.
F loomingu tähtteosed on müütilised muistendid
„Emajõe sünd“, „Vanemuise laul“, „Keelte
keetmine “,
„Koit ja Hämarik“, „Loomine“, „Vanemuise kosjaskäik“,
„Vanemuise
lahkumine “ ning „Endla järv ja
Juta “.
Kangelaslugude olemasolu pidi tema meelest tõendama
eestlaste kunagise muinaskultuuri kõrget taset.
Eesti keelde
hakati F muistendeid tõlkima rahvusliku liikumise perioodil.
Muistendite kaudu toetas F eestlaste tõusvat rahvuslikku
iseteadvust.
Kalevipoja muistendite loomisel on F kasutanud
pärimusteateid, kohamuistendeid jms. Just F arendas
rahvamuistendite metsikust
hiiust Kalevipojast oma rahva ja maa hüvanguks tegutseva
kangelase. F Kalevipoja muistenfites on juba visandatud tulevase
eepose põhisündmustik.
1840.a keskpaiku värsistas F saksa
keeles paar episoodi muistendist „Vanemuise lahkumine“ ja
pöördumise laulujumal Vanemuise poole.
F suri 22.04.1850 Tartus,
maetud Raadi kalmistule.
Friedrich Reinhold Kreutzwald( 1803 -1882)
K
sai eesti rahvuseepose looja,
Kõik kommentaarid