Budism (0)

5 Hindamata
 
Budism
Budismi kolm kalliskivi
· Triratna ­ Kolmikaare
Buddha, õpetaja/virgunu
Dharma ­ õpetus/Seadmus
Shangha kogukond
Buddha/Buda
· Gautma Siddhartha/Gotama Siddhatha
624544/ 566486
kõik er inevad arvestused arvestavad, et buddha elas 80 aastat.S ündis
Indias, tänapäeva Nepaalis. Kui ta s ündis, siis sellega seoses on mitmeid
imelisi lugusid: tema ema olevat n äinud valget elevanti, kellel oli seitse
mõhna ja siis sündis poeg ema küljepealt, maandus koheselt jalgadele jne..
91% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Budism #1 Budism #2 Budism #3 Budism #4 Budism #5
50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
~ 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis
2011-12-20 Kuupäev, millal dokument üles laeti
24 laadimist Kokku alla laetud
0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Stjuupit Õppematerjali autor

Lisainfo

Konspekt budismi loengu põhjal. Kindlasti abiks eksamiks.
budism , usundilugu

Mõisted

Sisukord

  • Budism
  • Sangha
  • Theravaada
  • Mahajaana

Teemad

  • Budismi kolm kalliskivi
  • Triratna – Kolmikaare
  • ­ Buddha, õpetaja/virgunu
  • ­Dharma – õpetus/Seadmus
  • ­Shangha ­ kogukond
  • Buddha/Buda
  • Gautma Siddhartha/Gotama Siddhatha
  • ­ 624­544/ 566­486
  • kõik   erinevad   arvestused   arvestavad,   et   buddha   elas   80   aastat.S ündis 
  • Indias,   tänapäeva   Nepaalis.   Kui   ta   sündis,   siis   sellega   seoses   on   mitmeid 
  • imelisi   lugusid:   tema   ema   olevat   näinud   valget   elevanti,   kellel   oli   seitse  
  • mõhna ja siis sündis poeg ema küljepealt, maandus koheselt jalgadele jne.. 
  • Usutakse, et buddha on siia maailma sündinud korduvalt. 
  • Neli elumärki, mida ta näeb, siis saab temast suur usujuht, kui aga ei n äe, 
  • siis ei saa. Haige­vanur­pühameest
  • Üks   vanimaid   buda   sümboleid   on   jalg,   kus   on   kharma   tšakrad,   tema   käed 
  • ulatasid   allapoole   põlvi,   nahk   kuldne,   ripsmed   lopsakad,   suus   40   hammast.  
  • Vastas kõigile tingimustele, et tegu on suure tähtsa isikuga
  • ­Teda tuntakse šaakjamunina. Olles näinud nelja elumärki, otsustas loobuda  
  • oma   mainsest   varast   ja   lahkuda   ängitsusest   ja   kannatustest.   Lahkub   pere 
  • juurest   öövarjus,   praktiseerib   lihasuretamist­  koosneb   aind   luust   ja   nahast.  
  • Ta   jõudis   arusaamile,   et   see   on   ühe   valu   vahetamine   teise   vastu.   Kohtab  
  • deemonit,   kellel   ei   lase   end   eksitada   ja   siis   saavutab   virgumise.  
  • Virgunu=Buddha (35.a)
  • Kogus   endale   tuhandeid   liikmeid   ja   liikus   nendega   m ööda   maailma   ringi   ja 
  • valitsejad   hakkasid   ringi   saatma   kirju,et   kui   tuleb   buda   siis   andke   neile  
  • süüa   ja   hoolitsege   nende   vajaduste   eest.   See   oli   enamasti   suur   koorem  
  • linnadele, kui ta saabus oma 500 jüngriga. 
  • Buddha   mõiste   on   paljutähenduslik.   Need   kes   õpetavad   teisi   inimesi   ka 
  • virgumisele   ja   vabanemisele.   On   olemas   õpilasbudad,   kes   järgivad   eelmiste 
  • budade õpetusi.  Lisaks  on  erakbudad,  kes jõuavad virgumiseni  aga  kellelegi  
  • sellest ei räägi. On ka taevased budad, teatud vägede kehastused, millel pole  
  • ajalooliste isikutega mingit pistmist. 
  • Kui buddha oli virgunud, hakkas ta jutlustama: 
  • ­ Dharmaratta pöörlema­/veeremapanek
  • õpetas   nö   kesktee   õpetust.   Ohjeldamatu   elu   nautimise   ja   liha   suretamise  
  • vaheline tee. Oma kogemuse virgumisest sõnastas ta nelja õilsa tõena
  • Õilis tõde kannatusest
  • viis   isiksuse   moodustajat   valmistavad   kannatusi.   Inimine  
  • koosneb   viiest   elemendist   ja   moodustub   tunnetest,   teadmistest,  
  • soovidest jne ja need põhjustavadki kannatusi
  • Õilis tõde kannatuse põhjusest
  • Kannatuse põhjus on janunemised, soovid, tahtmine, ihkamine
  • Õilis tõde kannatuse vaibumisest
  • janu jäägitu kiretu kadumine
  • Õilis tõde teest kannatuse vaibumisele
  • Õilis kaheksaosaline tee, mis viib kannatuse vaibumisele
  • õige vaade
  • õige kavatsus
  • õige jutt
  • õige tegu
  • õige eluviis
  • õige püüdlus
  • õige järelemõtlemine
  • õige keskendumine
  • Dharma
  • Oleva kolm tunnust, mis iseloomustavad igasugust olemist
  • ­püsitus, kõik muutub ajas ja ei kesta
  • ­kannatus   (duhkha/dukkha),   põhiliselt   põhjustab   kannatust 
  • ebakindlus
  • ­Minatus/Isetus(   anatman/anatta),   püsivat   mina   pole   olemas,   see   on 
  • pidevas   muutuses   olenevalt   olukordadest   jne.   Mina   pole   olemas.   Midagi   p üsivat 
  • pole olemas, ka mitte inimese juures. 
  • Bhavachakra
  • ­Sõltuvuslik tekkimine, kõigel on põhjus. 
  • Kuus   sansaaravalda,   usk   taaskehastumisse.   Kuus   valdkonda   milleks  
  • võib   kehastuda.   Inimeseks   kehastumine:   midagi   erilist.   Jumalaks  
  • kehastumine: see pole pääsemine. Kehastumine deemonitekst,hiidudeks.  
  • Kehastumine   loomaks,   näljaseks   vaimuks   või   põrguasukaks. 
  • Kehastumine   oleneb   tegudest.   Ahelast   on   võimalik   vabaneda­   kuu   on 
  • vabanemise sümbol
  • Teovilja   seadus,   kuidas   te   oma   elu   elate­   peksate   loomi­   s ünnite 
  • loomana jne. Aga ainult inimeseks olemine on eriline privileeg. 
  • Sansaara ahel
  • Nirvaana,   vaibumine/kustumine,   kui   inimene   sinna   j õuab   siis   ei   teagi   mis 
  • saab,   sest   keegi   pole   sealt   tagasi   tulnud   ja   see   on   midagi   s õnadega 
  • seletamatut. Kannatuse vaibumisel on palju takistusi: 
  • meeleplekid (sõgedus, himu, viha, uhkus, kadedus, iha);
  • Hüvelised   teod   ja   ületavad   tegevused   (heldus,   kõlblus,   kannatlikkus, 
  • tarmukus, mõtlus, mõistmine);
  • Tripitaka – Kolmikkorv
  • kasutakse buda õpetuse kirjapandud osakohta. 
  • ­Vinajapitaka
  • ­Suutrapitaka, munga ja kogukonna elu puudutavad õpetused
  • Dhammapada, suulised laused budalt eneselt. Tähtsaim tekst
  • ­Abidharmapitaka, filosoofilised põhitekstid. 
  • Üks eripära on see, et kolmikkorv on säilinud tervikuna Paali kaanonina.Budismi  
  • puhul   võime   rääkida   avatud   kaanonist,   igaltpoolt   liitus   juurde   uusi   tekste.  
  • Kolmikkorv on aga budismi skeletiks. 
  • *Mungad & nunnad. 
  • Ei tohi olla oma omandit. 
  • Sangha laiemas tähendab kõiki budiste, kitsamas aga munki ja nunni. 
  • *Kolmekordne pühendumistõotus. 
  • Võtan varjupaigas Buddhas, võtan varjupaiga dharmas jne.. 
  • *Viis käitumisjuhist
  • ­hoiduda elusolenditele kahjutegemast
  • ­hoidu selle võtmisest, mida pole antud
  • ­hoidu sugulisest kõlvatusest
  • ­hoidu valelikust kõnest
  • ­hoidu teadvust ähmastavatest ainetest
  • Lisaks viiele lisandub veel käitumisjuhiseid munkadele ja nunnadele
  • ­hoidu söömast valel ajal
  • ­hoidu tantsust, laulust, muusika­ ja teatrietendusest
  • ­hoidu lillevanikust, lõhnaõlidest, iluvahenditest, ehetest
  • ­hoidu kõrgest ja uhkest voodist
  • ­hoidu kulla ja hõbeda vastuvõtust, e hoidu rahast. Vastu tohib võtta aind 
  • toitu
  • ­lisaks 227 pathimokha reeglit kordamiseks  üheskoos, mida tegema peab v ei  
  • tohi
  • *Asoka (273­236)
  • ­Mahinda
  • Vanemate munkade õpetus, kõige ürgsem
  • ­Hinajaana?Lõuna­Budism?
  • ­Buddha – õpetaja.. kes on jätnud selged juhised kuidas elada maal
  • ­Arhat,   ideaalne   inimene,   kes   võtab   enda   rajaks   buddha   jalajäljed.Inimese 
  • esmane eesmärk on jõuda virgumiseni
  • ­Anatman­   minatus,   oluline,   et   inimesel   pole   püsivat   mina.   Kõik   on 
  • muutumises
  • ­Tipitaka, pühakiri
  • ­Levinud   see   Sri   Lankas,   Kagu­Aasias.   Põhiterritoorium.   Selles   piirkonnas  
  • on   oluline   olnud   tava,   et   lapsed   teatud   vanuses   astuvad   kloostrisse,   et   saada  
  • täiskasvanuks. 
  • ­Vipassana – analüüsiv vaatlus. Hingamise kontroll, teadmine olekust. 
  • Sündis   üks   sajand   peale   meie   aja   arvamist.   Sündis   kloostrites.   “Suursõiduk” 
  • õpetab seda, et nirvaanasse jõudmine pole piiratud vaid ,et iga inimene v õib jõuda 
  • virgumisse, mitte aind mungad. 
  • Buddhale   lisaks   tekkisid   taevased   budad,   valguse   kehastused   jne.   Ideaaliks   pole  
  • enam   pühamees,   vaid   virgumise   olek   sai   ideaaliks,   olendid,   kes   on   j õudnud 
  • nirvaana   ukseni.   Taassündimise   ahelast   vabanemine.   Aga   kuna   neil   on   nii   suur  
  • kaastunne,   siis   nad   sünnivad   aina   uuesti..   Kannatus   üks   tähtis   omadus 
  • Mahajaanas.   Šunjata­   kõik   on   tühi,   mitte   miski   maailmas   pole   olemas,   kõik   on 
  • olemas teatud põhjusel ja mitte miski pole ise tekkinud. Ainult t ühjus on ise. 
  • Kohalikud   pühakirjakaanonid­   tõlgiti   tekste   teistesse   keeltesse.   Jagunenud  
  • paljudeks algharudeks. Siin sündis ka arusaam, et buddha on mingi kvaliteet, mis  
  • sündis   siiamaailma.   Kõikides   inimestes   on   olemas   buddha   loomus,   see   tuleb   vaid  
  • endas üles leida. Igaühest võib saada Buddha. 
  • *Teemantsõiduk , 
  • ­Shingon (Jaapanis)
  • ­Tiibeti budism
  • ­Laamad
  • tülkud, tulkud, rinpotšed

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

226
doc
990
pdf
83
docx
343
pdf
477
pdf
937
pdf
152
docx
1072
pdf





30 päevane VIP +50% ROHKEM

Telli VIP ja ole 30+14 päeva mureta

5.85€

3.9€

Oled juba kasutaja? Logi sisse

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto