Budism (0)

5 Hindamata
 
Säutsu twitteris
Budism
Budismi kolm kalliskivi
· Triratna ­ Kolmikaare
Buddha, õpetaja/virgunu
Dharma ­ õpetus/Seadmus
Shangha kogukond
Buddha/Buda
· Gautma Siddhartha/Gotama Siddhatha
624544/ 566486
kõik er inevad arvestused arvestavad, et buddha elas 80 aastat.S ündis
Indias, tänapäeva Nepaalis. Kui ta s ündis, siis sellega seoses on mitmeid
imelisi lugusid: tema ema olevat n äinud valget elevanti, kellel oli seitse
mõhna ja siis sündis poeg ema küljepealt, maandus koheselt jalgadele jne..
91% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Budism #1 Budism #2 Budism #3 Budism #4 Budism #5
50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
~ 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis
2011-12-20 Kuupäev, millal dokument üles laeti
24 laadimist Kokku alla laetud
0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Stjuupit Õppematerjali autor

Lisainfo

Konspekt budismi loengu põhjal. Kindlasti abiks eksamiks.
budism , usundilugu

Mõisted

Sisukord

  • Budism
  • Sangha
  • Theravaada
  • Mahajaana

Teemad

  • Budismi kolm kalliskivi
  • Triratna – Kolmikaare
  • ­ Buddha, õpetaja/virgunu
  • ­Dharma – õpetus/Seadmus
  • ­Shangha ­ kogukond
  • Buddha/Buda
  • Gautma Siddhartha/Gotama Siddhatha
  • ­ 624­544/ 566­486
  • kõik   erinevad   arvestused   arvestavad,   et   buddha   elas   80   aastat.S ündis 
  • Indias,   tänapäeva   Nepaalis.   Kui   ta   sündis,   siis   sellega   seoses   on   mitmeid 
  • imelisi   lugusid:   tema   ema   olevat   näinud   valget   elevanti,   kellel   oli   seitse  
  • mõhna ja siis sündis poeg ema küljepealt, maandus koheselt jalgadele jne.. 
  • Usutakse, et buddha on siia maailma sündinud korduvalt. 
  • Neli elumärki, mida ta näeb, siis saab temast suur usujuht, kui aga ei n äe, 
  • siis ei saa. Haige­vanur­pühameest
  • Üks   vanimaid   buda   sümboleid   on   jalg,   kus   on   kharma   tšakrad,   tema   käed 
  • ulatasid   allapoole   põlvi,   nahk   kuldne,   ripsmed   lopsakad,   suus   40   hammast.  
  • Vastas kõigile tingimustele, et tegu on suure tähtsa isikuga
  • ­Teda tuntakse šaakjamunina. Olles näinud nelja elumärki, otsustas loobuda  
  • oma   mainsest   varast   ja   lahkuda   ängitsusest   ja   kannatustest.   Lahkub   pere 
  • juurest   öövarjus,   praktiseerib   lihasuretamist­  koosneb   aind   luust   ja   nahast.  
  • Ta   jõudis   arusaamile,   et   see   on   ühe   valu   vahetamine   teise   vastu.   Kohtab  
  • deemonit,   kellel   ei   lase   end   eksitada   ja   siis   saavutab   virgumise.  
  • Virgunu=Buddha (35.a)
  • Kogus   endale   tuhandeid   liikmeid   ja   liikus   nendega   m ööda   maailma   ringi   ja 
  • valitsejad   hakkasid   ringi   saatma   kirju,et   kui   tuleb   buda   siis   andke   neile  
  • süüa   ja   hoolitsege   nende   vajaduste   eest.   See   oli   enamasti   suur   koorem  
  • linnadele, kui ta saabus oma 500 jüngriga. 
  • Buddha   mõiste   on   paljutähenduslik.   Need   kes   õpetavad   teisi   inimesi   ka 
  • virgumisele   ja   vabanemisele.   On   olemas   õpilasbudad,   kes   järgivad   eelmiste 
  • budade õpetusi.  Lisaks  on  erakbudad,  kes jõuavad virgumiseni  aga  kellelegi  
  • sellest ei räägi. On ka taevased budad, teatud vägede kehastused, millel pole  
  • ajalooliste isikutega mingit pistmist. 
  • Kui buddha oli virgunud, hakkas ta jutlustama: 
  • ­ Dharmaratta pöörlema­/veeremapanek
  • õpetas   nö   kesktee   õpetust.   Ohjeldamatu   elu   nautimise   ja   liha   suretamise  
  • vaheline tee. Oma kogemuse virgumisest sõnastas ta nelja õilsa tõena
  • Õilis tõde kannatusest
  • viis   isiksuse   moodustajat   valmistavad   kannatusi.   Inimine  
  • koosneb   viiest   elemendist   ja   moodustub   tunnetest,   teadmistest,  
  • soovidest jne ja need põhjustavadki kannatusi
  • Õilis tõde kannatuse põhjusest
  • Kannatuse põhjus on janunemised, soovid, tahtmine, ihkamine
  • Õilis tõde kannatuse vaibumisest
  • janu jäägitu kiretu kadumine
  • Õilis tõde teest kannatuse vaibumisele
  • Õilis kaheksaosaline tee, mis viib kannatuse vaibumisele
  • õige vaade
  • õige kavatsus
  • õige jutt
  • õige tegu
  • õige eluviis
  • õige püüdlus
  • õige järelemõtlemine
  • õige keskendumine
  • Dharma
  • Oleva kolm tunnust, mis iseloomustavad igasugust olemist
  • ­püsitus, kõik muutub ajas ja ei kesta
  • ­kannatus   (duhkha/dukkha),   põhiliselt   põhjustab   kannatust 
  • ebakindlus
  • ­Minatus/Isetus(   anatman/anatta),   püsivat   mina   pole   olemas,   see   on 
  • pidevas   muutuses   olenevalt   olukordadest   jne.   Mina   pole   olemas.   Midagi   p üsivat 
  • pole olemas, ka mitte inimese juures. 
  • Bhavachakra
  • ­Sõltuvuslik tekkimine, kõigel on põhjus. 
  • Kuus   sansaaravalda,   usk   taaskehastumisse.   Kuus   valdkonda   milleks  
  • võib   kehastuda.   Inimeseks   kehastumine:   midagi   erilist.   Jumalaks  
  • kehastumine: see pole pääsemine. Kehastumine deemonitekst,hiidudeks.  
  • Kehastumine   loomaks,   näljaseks   vaimuks   või   põrguasukaks. 
  • Kehastumine   oleneb   tegudest.   Ahelast   on   võimalik   vabaneda­   kuu   on 
  • vabanemise sümbol
  • Teovilja   seadus,   kuidas   te   oma   elu   elate­   peksate   loomi­   s ünnite 
  • loomana jne. Aga ainult inimeseks olemine on eriline privileeg. 
  • Sansaara ahel
  • Nirvaana,   vaibumine/kustumine,   kui   inimene   sinna   j õuab   siis   ei   teagi   mis 
  • saab,   sest   keegi   pole   sealt   tagasi   tulnud   ja   see   on   midagi   s õnadega 
  • seletamatut. Kannatuse vaibumisel on palju takistusi: 
  • meeleplekid (sõgedus, himu, viha, uhkus, kadedus, iha);
  • Hüvelised   teod   ja   ületavad   tegevused   (heldus,   kõlblus,   kannatlikkus, 
  • tarmukus, mõtlus, mõistmine);
  • Tripitaka – Kolmikkorv
  • kasutakse buda õpetuse kirjapandud osakohta. 
  • ­Vinajapitaka
  • ­Suutrapitaka, munga ja kogukonna elu puudutavad õpetused
  • Dhammapada, suulised laused budalt eneselt. Tähtsaim tekst
  • ­Abidharmapitaka, filosoofilised põhitekstid. 
  • Üks eripära on see, et kolmikkorv on säilinud tervikuna Paali kaanonina.Budismi  
  • puhul   võime   rääkida   avatud   kaanonist,   igaltpoolt   liitus   juurde   uusi   tekste.  
  • Kolmikkorv on aga budismi skeletiks. 
  • *Mungad & nunnad. 
  • Ei tohi olla oma omandit. 
  • Sangha laiemas tähendab kõiki budiste, kitsamas aga munki ja nunni. 
  • *Kolmekordne pühendumistõotus. 
  • Võtan varjupaigas Buddhas, võtan varjupaiga dharmas jne.. 
  • *Viis käitumisjuhist
  • ­hoiduda elusolenditele kahjutegemast
  • ­hoidu selle võtmisest, mida pole antud
  • ­hoidu sugulisest kõlvatusest
  • ­hoidu valelikust kõnest
  • ­hoidu teadvust ähmastavatest ainetest
  • Lisaks viiele lisandub veel käitumisjuhiseid munkadele ja nunnadele
  • ­hoidu söömast valel ajal
  • ­hoidu tantsust, laulust, muusika­ ja teatrietendusest
  • ­hoidu lillevanikust, lõhnaõlidest, iluvahenditest, ehetest
  • ­hoidu kõrgest ja uhkest voodist
  • ­hoidu kulla ja hõbeda vastuvõtust, e hoidu rahast. Vastu tohib võtta aind 
  • toitu
  • ­lisaks 227 pathimokha reeglit kordamiseks  üheskoos, mida tegema peab v ei  
  • tohi
  • *Asoka (273­236)
  • ­Mahinda
  • Vanemate munkade õpetus, kõige ürgsem
  • ­Hinajaana?Lõuna­Budism?
  • ­Buddha – õpetaja.. kes on jätnud selged juhised kuidas elada maal
  • ­Arhat,   ideaalne   inimene,   kes   võtab   enda   rajaks   buddha   jalajäljed.Inimese 
  • esmane eesmärk on jõuda virgumiseni
  • ­Anatman­   minatus,   oluline,   et   inimesel   pole   püsivat   mina.   Kõik   on 
  • muutumises
  • ­Tipitaka, pühakiri
  • ­Levinud   see   Sri   Lankas,   Kagu­Aasias.   Põhiterritoorium.   Selles   piirkonnas  
  • on   oluline   olnud   tava,   et   lapsed   teatud   vanuses   astuvad   kloostrisse,   et   saada  
  • täiskasvanuks. 
  • ­Vipassana – analüüsiv vaatlus. Hingamise kontroll, teadmine olekust. 
  • Sündis   üks   sajand   peale   meie   aja   arvamist.   Sündis   kloostrites.   “Suursõiduk” 
  • õpetab seda, et nirvaanasse jõudmine pole piiratud vaid ,et iga inimene v õib jõuda 
  • virgumisse, mitte aind mungad. 
  • Buddhale   lisaks   tekkisid   taevased   budad,   valguse   kehastused   jne.   Ideaaliks   pole  
  • enam   pühamees,   vaid   virgumise   olek   sai   ideaaliks,   olendid,   kes   on   j õudnud 
  • nirvaana   ukseni.   Taassündimise   ahelast   vabanemine.   Aga   kuna   neil   on   nii   suur  
  • kaastunne,   siis   nad   sünnivad   aina   uuesti..   Kannatus   üks   tähtis   omadus 
  • Mahajaanas.   Šunjata­   kõik   on   tühi,   mitte   miski   maailmas   pole   olemas,   kõik   on 
  • olemas teatud põhjusel ja mitte miski pole ise tekkinud. Ainult t ühjus on ise. 
  • Kohalikud   pühakirjakaanonid­   tõlgiti   tekste   teistesse   keeltesse.   Jagunenud  
  • paljudeks algharudeks. Siin sündis ka arusaam, et buddha on mingi kvaliteet, mis  
  • sündis   siiamaailma.   Kõikides   inimestes   on   olemas   buddha   loomus,   see   tuleb   vaid  
  • endas üles leida. Igaühest võib saada Buddha. 
  • *Teemantsõiduk , 
  • ­Shingon (Jaapanis)
  • ­Tiibeti budism
  • ­Laamad
  • tülkud, tulkud, rinpotšed

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

4
doc
19
ppt
9
doc
4
doc
2
doc
20
ppt
34
ppt
29
ppt





30 päevane VIP +50% ROHKEM

Telli VIP ja ole 30+14 päeva mureta

5.85€

3.9€

Oled juba kasutaja? Logi sisse

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto