Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like


Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas need otsused tehakse ?
  • Missuguseid kaupu ja teenuseid peaks valitsus pakkuma ?
  • Kuidas valitsus peaks kasutama oma raha ?
  • Missugusel määral on maks aktsepteeritav avalikkuse poolt ?
 
Säutsu twitteris

1. Loeng Avaliku sektori määratlemine


Üldiselt: avalik sektor on valitsuse tegevus ja selle tagajärjed. Juriidiliselt: hõlmab valitsusasutusi ja kõiki avalik-õiguslikke organisatsioone (eelkõige poliitilised institutsioonid ). Rahanduslik: lisaks eelnevale ka need organisatsioonid , mida suures osas rahastatakse riiklikest vahenditest nt haridus - ja tervisehoiu teenust osutavad SA (poliitiline eelarve kujundamine). Funktsionaalne: avalik sektor hõlmab kõiki organisatsioone avaliku halduse, sotsiaalkindlustuse, avaliku korra tagamise, haridus-, tervishoiu-, sotsiaal- ja kultuuriteenuste valdkonnas olenemata nende rahastamisallikast ja teenuse osutaja õiguslikust vormist .
Avaliku sektori ökonoomika mõiste: ökonoomika on õpetus nappusest, ehk kuidas teha piiratud ressursside tingimustes valikuid . Avaliku sektori ökonoomika- avalikus sektoris tehtud otsused (valitsuse roll, kuidas valitsuse tegevus mõjutab otsuseid, mida tehakse erasektoris)
Majandusteadlased uurivad: kuidas toota (kas era või avalik toodab), mida toota (kui palju ressursse kasutada era-, kui palju avalikusektori jaoks), kellele toota (valitsuse otsused maksude ja toetuste jaoks kujundavad isikutarbimist), kuidas need otsused tehakse?
Riigi roll majanduses: Ressursside paigutamine : valitsus taotleb, et ressursside paigutus ühiskonnas tagaks maksimaalse majandusliku heaolu. Ümberjaotav roll: valitus taotleb õiglust ja mõjutab seda sissetulekute ümberjaotamise kaudu. Regulatiivne roll: läbi seadusloome , eriti lepingute ja tarbijate kaitse valdkonnas,tagab valitsus turumajanduse funktsioneerimise . Stabiliseeriv roll: läbi majanduspoliitiliste meetmete saab valitsus mõjutada makromajandust (inflatsioon, tööpuudus )
Oluliseimad teemad: Kulutused: missuguseid kaupu ja teenuseid peaks valitsus pakkuma? Maksud : kuidas valitsus peaks kasutama oma raha?
Millal peaks valitsus majandusee sekkuma: Tavaliselt suudavad konkureerivad eraturud kindlustada majanduse efektiivse toimimise, seljuhul ei ole võimalik õigustada valitsuse sekkumist majandusse. Valitsuse sekkumine on õigustatud kui: esinevad turutõrked ja ressursside jaotus on ebaõiglane.Turutõrked: Kaupu toodetakse liiga vähe või liiga palju. Turg on tasakaalust väljas ja nõuab valitsuse sekkumist. Ümberjaotamine: ressurss suunatakse ühelt ügrupilt teisele. Muudab isikute käitumist, ning omab kulusid maksude kogumise näol.
Kuidas sekkub valitsus: Hinnamehhanismi muutmine maksude abil. Regulatsioonide kehtestamine, mis sunnib tarbimaja tootma teatuid kaupu ja teenuseid. Valitsus pakub ise teatuid kaupu ja teenuseid või rahastab eratootjaid, et nad seda teeks. Sekkumise tagajärjed: Otsesed efketid- tegevus andis soovitud tulemuse. Kaudne- sekkumine muutis inimeste käitumist.
Ebaõnnestumise põhjused: piiratud informatsioon, kontroll eraturu reaktsioonide üle ja bürokraatia üle ning poliitilistest protsessidest tulenevad kitsendused.
Wagneri seadus: Majanduskasv toob kaasa keerukamad majandussuhted , mis tähendab uute seaduste ja õigussüsteemi arengut, mis omakorda toob kaasa avaliku sektori kulutuste kasvu. Urbaniseerumisega kaasnev välismõjude uurenemine vajab suuremat valitsuse sekkumist. Avaliku sektori poolt pakutavate kaupade ja teenuste nõudlus on suure sissetuleku elastsusega . Seega kui majanduskasvu tulemusel suurenevad sisstulekud, kasvab ka nõudlus haridus-, tervishoiu-, vaba aja veetmise teenuste järele. Wagneri seadusest tuleneb, et avaliku sektori kulutused kasvavad protprtsionaalselt isikute sissetulekutega.
Arengu mudel: Arengumudelite kohaselt kasvab avalik sektor, sest arenguga muutub majanduse struktuur ja see muudab vajadusi
Poliitiline mudel: Poliitiline mudel – mediaanhääletaja eelistab ümberjaotamist, kui keskmise sissetuleku kasv on suurem kui mediaanhääletaja sissetuleku kasv

2. Loeng Heaoluökonoomika


Heaoluökonoomika on normatiivne majandusteaduse haru, mis kasutab mikroökonoomika vahendeid ja püüab anda soovitusi : mida antud ühiskonnas tuleks toota, kuidas peaks tootmine olema organiseeritud ja sissetulek jaotatud, et heaolu oleks maksimaalne ning oleks tagatud sotsiaalne õiglus . Heaoluökonoomika on see metoodiline käsitlus, mis võimaldab hinnata ressursside paiknemist majanduses ning tuvastada kriteeriumid, millal on õigustatud valitsuse sekkumine ( interventsioon ) majandusse.
Heaolu analüüs on süstemaatiline meetod, mille abil on võimalik hinnata alternatiivseid ressursside paiknemise võimalusi majanduses. Analüüsiga otsitakse vastuseid järgmistele kü simustele : kas antud ressursside paiknemine on majanduslikult efektiivne; kes on võitjad ja kes on kaotajad alternatiivsete võimaluste puhul; kui suured on võidud ja kaotused.
Pareto – efektiivsus: Esimesena tõi mõiste majandusteooriasse A. Smith – an invisible hand. Kui leidub mingi kaup või teenus, mida isikud soovivad, siis on nad nõus selle eest maksma. Ettevõtjad soovivad kasumit ja on nõus kaupa tootma. Järelikult tekib turule vajalik hulk kaupa,
ilma et peaks sekkuma “otsustuskomitee”
Efektiivsus: Majandus suudab üldjuhul tagada efektiivsuse. Kuid on terve rida juhtumeid, millal
majandus seda ei suuda ja valitsus peab sekkuma. Efektiivsuse erinevad aspektid: kaupade ja teenuste vahetuse efektiivsus; tootmise efektiivsus; kaupade mitmekesisuse efektiivsus.
Eelarvejoon: tarbijate ostuvõimalused on alati piiratud eelarvega . Tarbija tarbib erinevaid kaupu ja teenuseid erinevates kogustes ehk valib oma eelarve piires mingi konkreetse kombinatsiooni kaupu ja teenuseid. Oluline on teada, missugune on nende kaupade optimaalne kogus.
Heaoluökonoomika uurimisprobleemid: Heaoluökonoomika ü heks keskseks uurimisprobleemiks on erinevate kaubahulkade kasulikkuse omavaheline võrdlemine. Tarbija eelarve võimaldab valida erinevaid tarbimise kombinatsioone, mis võimaldavad maksimaalselt ära kasutada sisstuleku ja on kulutuste seisukohalt samaväärsed. Kriteeriumiks, kuidas tarbija teeb valikuid, on kasulikkus.
Ükskõiksuskõverate mudel (Indifference Curves): Tarbijal on võimalik valida mingi kombinatsioon soovitud kaupadest. Teatud kaupade kombinatsioonid on tarbija
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #1 Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #2 Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #3 Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #4 Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #5 Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #6 Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #7 Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #8 Avaliku Sektori Ökonoomika Konspekt I osa #9
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 9 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-03-31 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 110 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor PinkLullaby Õppematerjali autor

Lisainfo

A. Kommeri loengu põhjal.
Hea kokkuvõte 1. kontrolltööks, kust materjali otsida.
Teemad:
Avaliku sektori määratlemine
Heaoluökonoomika
Turutõrked
Ühiskonna heaolu konseptsioon
Riigieelarve
Maksutamise alused

Avaliku sektori määratlemine , Heaoluökonoomika , Turutõrked , Ühiskonna heaolu konseptsioon , Riigieelarve , Maksutamise alused

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

66
pdf
Avaliku sektori ökonoomika
8
docx
Avaliku sektori ökonoomika
89
docx
Mikro- ja makroökonoomika konspekt
14
odt
Makroökonoomika konspekt
98
pdf
Makroökonoomika-Konspekt 2010
29
doc
Avaliku sektori ökonoomika eksami konspekt
27
doc
Keskkonnaökonoomika eksamikonspekt
11
docx
Mikro- ja makroökonoomika konspekt





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima

Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun