Autode arvutivõrgud – CAN, VAN, MOST, LIN (2)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris

 
Autode arvutivõrgud – CAN, VAN, MOST, LIN  
 
 
 
 
Loengukonspekt 
 
 
2007  

 
 
 
1. Miks CAN-BUS? 
Mis on mootori ja jõuülekande järel 
auto kõige kallim ja kõige enam 
rikkeid põhjustav osa?  
Nendele mõlemale küsimusele on üks 
vastus - see on elektrijuhtmestik koos 
arvukate  pistikutega.  
Kui 1960 aastal oli auto elektrijuhtmete 
kogupikkus ligikaudu 200 m ja pistikuid 
oli 200 tk, siis 1995 aastal olid vastavad 
arvud juba 2000 m ja 1800 tk.  
 
 
 
Kuna üksikute juhtmete läbimõõtu ja pistikute 
suurust ei saa vähendada, nii nagu seda on 
tehtud elektrooniliste seadmetega, siis on 
juhtmete hulga vähendamiseks ainus võimalus 
juhtida mööda ühte  juhet  mitu signaali 
(Multiplex).  
Can-bus süsteemis on auto eri  paigus  asuvatele 
seadistele lisatud pisikesed juhtplokid 
( arvutid ), mis on omavahel ühendatud võrku. 
Tänu sellisele süsteemile saab suure 
juhtmepundi  asendada  mõne  juhtmega .  
Can- protokolli abil andmete edastamiseks 
(juhtplokkide omavaheliseks 
andmevahetuseks)  piisab  juhtplokkide vahel 
juba ühest juhmest kuid töökindluse 
suurendamiseks  on lisatud veel teinegi. Lisaks 
nendele juhtmetele vajab iga seadis veel 
toitevoolu juhet ja maandust.  
    
 
Süsteemi tööpõhimõtte  tundmine  vähendab hirmu, suurendab enesekindlust ja teeb asja 
huvitavaks. Autos ei ole midagi üleloomulikku – mõned probleemid vajavad ainult rohkem 
tööd kui teised.  
 
 
 


  2. Võrgu tööpõhimõte 
 
CAN-high ja CAN- low  juhtmetes  liigub 
sama info, ainult  pinged  on vastupidised. 
Näiteks, kui CAN-high  juhtmes  on 1 bit 5V, 
siis CAN-low juhtmes on 1 bit 0V.   
Pinge suurus võib olla eri tootjatel erinev. 

CAN-high juhe 
 
CAN-low juhe
 
Võrgu lõpp 
Võrgu lõpus on CAN-H 
ja CAN-L teineteisest 
takistitegaga eraldatud. 

Takistitega (näiteks 124 ) võrgu lõpud, mis 
eraldavad  CAN-high ja CAN-low  juhtmeid  
üksteisest, võivad  asuda  juhtplokis sees.  

 
 
 
Signaalide edastamise põhimõte 
 
Kui üks  juhtplokk
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #1 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #2 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #3 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #4 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #5 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #6 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #7 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #8 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #9 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #10 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #11 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #12 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #13 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #14 Autode arvutivõrgud – CAN-VAN-MOST-LIN #15
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 15 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-01-21 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 96 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor toivoluik Õppematerjali autor

Meedia

Lisainfo

Mõisted

Sisukord

  • Miks CAN-BUS?
  • Võrgu tööpõhimõte
  • Info edastamine
  • Signaalide liigid
  • Infoedastamise järjestus
  • CAN-saatja/
  • Häirete kontrollimine
  • Võrgu töökiirus
  • Keskusjuhtplokk
  • Uste juhtplokid
  • Mugavuselektroonika võrk
  • Aeglane võrk
  • Pidurite, jõuülekande
  • Kiire võrk
  • ABS-i juhtplokk
  • Automaatkäigukasti juhtplokk
  • Mootori juhtplokk
  • Biti polaarsuse määramine
  • Bit stuffing
  • Biti häire
  • Bit error
  • Kontrolli viga
  • CRC error
  • Võimenduse viga
  • ASK error
  • Kuju viga
  • Form error
  • LIN- Võrk
  • MOST- võrk
  • Signaalid
  • Kere ja mugavussüsteemi arvutivõrgud

Teemad

  • Autode arvutivõrgud – CAN, VAN, MOST, LIN
  • Loengukonspekt
  • Miks CAN-BUS?
  • Süsteemi tööpõhimõtte tundmine vähendab hirmu, suurendab enesekindlust ja teeb asja
  • huvitavaks. Autos ei ole midagi üleloomulikku – mõned probleemid vajavad ainult rohkem
  • tööd kui teised
  • Mis on mootori ja jõuülekande järel
  • auto kõige kallim ja kõige enam
  • rikkeid põhjustav osa?
  • Võrgu tööpõhimõte
  • Signaalide edastamise põhimõte
  • Kui üks juhtplokk
  • saadab andmeid, siis
  • kõik teised juhtplokid
  • loevad seda
  • Näiteks: Kui ABS-juhtplokk
  • saadab signaali, siis loeb
  • seda nii mootori kui ka
  • automaatkäigukasti
  • juhtplokk
  • CAN-high ja CAN- low juhtmetes liigub
  • sama info, ainult pinged on vastupidised
  • Näiteks, kui CAN-high juhtmes on 1 bit 5V
  • siis CAN-low juhtmes on 1 bit 0V
  • Pinge suurus võib olla eri tootjatel erinev
  • CAN-high juhe
  • CAN-low juhe
  • Võrgu lõpp
  • Võrgu lõpus on CAN-H
  • ja CAN-L teineteisest
  • takistitegaga eraldatud
  • võrgu lõpud, mis
  • eraldavad CAN-high ja CAN-low juhtmeid
  • üksteisest, võivad asuda juhtplokis sees
  • Info edastamine
  • CAN-võrk vahendab juhtplokkide vahel infot. Kõik infoplokid koosnevad seitsmest
  • osast ehk väljast
  • Iga väli koosneb bittide sarjast (bit on väikseim digitaalne ühik, kas 0 või 1). Vastavalt
  • standardile võib ühe infoploki pikkus olla maksimaalselt 130 bitti. Autovalmistajad
  • kasutavad eri standardeid, mistõttu on ka infoplokid eri pikkustega. Infoploki
  • koostumus on aga kõigil sama. CAN-võrgu kahes juhtmes liigub sama infoplokk. Teises
  • juhtmes on ainult pinge vastupidine, nn. peegelpildis
  • Juhtplokkide ühendamine võrku
  • CAN-saatja/
  • vastuvõtja
  • Saatja/vastuvõtja saab tekitada kahte eri signaali
  • Bit arvuna 1
  • Saatja/vastuvõtja on
  • avatud, signaali pinge on
  • näiteks 5V
  • Bit arvuna o
  • suletud, ühendatud
  • maandusega. Signaali
  • pinge on näiteks 0V
  • Vaatame näidiseks olukorda, kus korraga tahavad infot saata pidurite, mootori ja
  • käigukasti juhtplokid. Esimesena saab sellisel juhul infot edastada neist tähtsaim – antud
  • juhul pidurite juhtplokk. CAN-võrgus on
  • bit arvuna 0 kõrge ja arvuna 1 madal
  • Häirete kontrollimine
  • Võrgu töökiirus
  • ja mootori võrk
  • Kuna staatusvälja alguses on piduritel nulle kõige rohkem edastatakse see infoplokk
  • esimesena
  • Häirete vältimiseks kontrollitakse igat CAN- võrgus liikuvat infoplokki
  • Kontrollitakse igat välja, mistõttu füüsiliselt korras süsteemis on häirete
  • tekkimise tõenäosus
  • üks tuhande aasta kohta
  • Igas infoplokis ja –väljas saab algusvälja ja kotrollvälja vahel olla kõige
  • rohkem 5 samanimelist üksteisele järgnevat bitti (11111 või 00000). Sellest
  • suurema arvu samanimeliste bittide saatmiseks lülitatakse vahele üks
  • vastupidine bit. Juhul kui vastuvõtja registreerib häire, “teatab” ta sellest
  • infoploki saatjale kuue samanimelise biti saatmisega
  • Kahe lõpptakistiga arvutivõrgud
  • Ühe lõpptakistiga arvutivõrk
  • CAN väylän päätevastukset
  • Näide BMW jõuülekande PT CAN võrgust: (E46)
  • LIN on kohalik võrk. Tüüpiline LIN-võrk on näiteks auto ärandamisvastases süsteemis
  • sademeteanduris jne
  • Most- võrk ehk optiline võrk on kasutusel seal kus vajatakse suurte infohulkade
  • üheaegset edastamist
  • Valgussignaal kulgeb juhtplokkide vahel moodustunud ringis. Juhtplokk võtab info vastu
  • töötleb, võimendab ja saadab edasi
  • MOST BUS CONNECTOR on ”ühendusrada”, mis ühendab joonisel kujutatud süsteemid
  • ühtseks ”ringiks”
  • Juuresoleval joonisel on
  • kujutatud valguskaable
  • jätkamist
  • Signaalid
  • Arvutivõrgu üldist kontrolli saad teha ka multimeetriga. Korras võrgus on
  • CAN-L juhtme pinge u. 2,4 V ja CAN-H juhtme pinge 2,6 V. Täpsema tulemuse
  • saad loomulikult ostsilloskoobiga
  • Juhul kui need on korras, on tõenäoliselt arvutivõrk füüsiliselt töökorra
  • Seejärel võiks eemaldada ükshaaval juhtplokid arvutivõrgust ja jälgida kas
  • viga kaob ==> arvutivõrgu rike
  • Juhul kui ka see ei anna tulemust, siis tuleb mõõta juhtplokkide lõpptakistid
  • Juhtmete vahel peaks olema 60 oomi. NB! Ära unusta akut lahti ühendamast!!
  • Juhtmed ei tohi olla lühises maandusega. Juhtplokkides on tavaliselt väike
  • leke maandusesse
  • Ühejuhtmeline 3 seeria kere arvutivõrk

Kommentaarid (2)

Karelll profiilipilt
Karelll: Võib rahule jääda.
15:11 17-11-2014
kaimerkristin profiilipilt
kaimerkristin: väga abistav!
02:39 27-10-2014


Sarnased materjalid

1072
pdf
Logistika õpik
937
pdf
Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat
48
doc
Personaalarvutite riistvara ja-arhitektuur
144
docx
Arvutivõrkude eksami konspekt
46
pdf
Arvutivõrgud eksamimaterjalid
64
docx
Arvutivõrgud eksami vastused
25
docx
Eksami küsimuste põhjalikud vastused
181
doc
A Palu mootorratta raamat





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !