Eksitakse küsimuste koostamise reeglite vastu Erinevatele küsitletavatele esitatakse erinevaid küsimusi või samu küsimusi erinevas järjekorras Ei valmistata ette vastuste ülesmärkimise tehnikat ja pärast on vastused küsitlejale arusaamatud Tööintervjuu näide Intervjueeritava nimi ja amet Kas töötate üksinda või teete meeskonnatööd? Missuguseid teadmisi ja oskusi vajate oma töös? Mida teie töö teile annab? Missugused on selle töö head ja halvad küljed? Kus olete oma elu jooksul veel töötanud? Kuidas tulete oma tööülesannetega toime? Missugune on teie töökeskkond? Missuguseid ohte teie töö sisaldab? Intervjueerija: Kuupäev: Kas on küsimusi? Tänan kuulamast!
palutakse leida samalaadsed tuttavad, kes omakorda peavad kaasama veel mõned. 18. Mis on süstemaatiline valik (systematic sampling)? Uuritavad valitakse kidnla süsteemi järgi (nt. Iga kümnes nimekirjast) 19. Mis iseloomustab struktureeritud ankeeti? Struktureeritud ankeet koosneb kindlatest küsimustest ning seal on ainult suletud küsimused. 20. Mis iseloomustab poolstruktureeritud ankeeti? Koosneb nii avatud kui ka suletud küsimustest. 21. Millised on ankeetküsitluse eelised võrreldes intervjuuga? Andmeid on võimalik koguda suhteliselt kiiresti Korraga on võimalik koguda suurt andmestikku Ajakava ja kulutused on võimalik üsna täpselt ette planeerida Andmete töötlemiseks on olemas mitmesuguseid statistilisi analüüsi-ja aruandeviise, mistõttu uurijal pole vaja hakata neid ise välja mõtlema 22. Millised on intervjuu eelised võrreldes ankeetküsitlusega? Vahetu, usaldusväärsus on suurem
tõlgendatavad või hoopis vastamata jäetud. Valesti mõistmist on raske tuvastada Pole alati teada, kui tõsiselt vastajad suhtuvad kas vastavad hoolsalt ja ausalt Pole alati teada, kas vastajad on valdkonnaga, mille kohta küsitakse, kursis või kuivõrd nad on kogenud Ankeedi puudused (3) Kadu (vastamata jäänud küsimuste hulk) võib juhul, kui küsimustik on nõrgalt ettevalmistatud, jääda küllaltki suureks Hea ankeedi ja ankeetküsitluse läbiviimise ettevalmistamine võib võtta päris palju aega ning nõuab kogemusi Ankeetküsitluse õnnestumine Ankeedivastuste tagastamisprotsent üldjuhul jääb 30-70% (20-80%) peaks püüdma üle 50-60%, kui see tase pole saavutatud, siis on tegu kas objektiivsete korraldamisraskustega või on tehtud vigu ettevalmistamisel
mitterverbaalseid reaktsioone,raskem keelduda, suurendab tagasisaadud vastuste osakaalu.,annab võimaluse esitada vastastikku täpsustavaid küsimusi . puudused: - Intervjuuolukord kui sotsiaalne suhe võib vastuseid kallutada,Üldjuhul on kulukam ja töömahukam kui kirjalik küsitlus . Kirjalik küsitlus: küsimused esitatakse küsitletavale kirjalikus vormis, vastaja vastab kirjalikus vormis, otsene kontakt küsitlejaga tavaliselt puudub. Standardiseeritud kirjaliku küsitluse tugevad küljed : - küsitletul on piisavalt aega vastata - vastamist ei mõjuta intervjueerija isik - võimaldab suhteliselt väikeste kuludega viia läbi geograafiliselt hajutatud ja suuremahulist andmekogumist Standardiseeritud kirjaliku küsitluse nõrgad küljed: - madal küsimustike tagastusprotsent (soovitav saata meeldetuletus) - ei saa registreerida vastajate spontaanseid reaktsioone - pole kindel, kas vastab tõepoolest soovitud isik - pole kindel, kas küsimusi mõistetakse õigesti
ankeedis esitatud küsimusi ei saa vajadusel ( mittetäpne esitus, arusaamatus ) täpsustada. Anketeerimise üheks alaliigiks on testid, nendega soovitakse määrata oskuste ja teadmiste taset mingis ainevaldkonnas. Anketeerija on küsitleja suhtes maksimaalselt viisakas ja lugupidav. - ankeet algab selgitusega, mis on ankeedi eesmärk ja milleks saadud teavet kasutatakse. Hea on kui mingil teel saab ka küsitletu ankeetküsitluse tulemustest huiljem teada ( näiteks ajaleheartiklist, veebileheküljelt või raamatust). 12 - Seejärel kinnitatakse vastajale, et ankeet on anonüümne ja üksikisikute vastuseid eraldi ei kasutata ega levitate, et kõik andmed on seadusjärgselt kaitstud. Ankeedil ei tohi olla vastaja nime, aadressi ega isikukoodi (va. erilubadega ankeedid, nt. rahvaloendus). - Kui küsitletav ei soovi vastata kas kogu ankeedile või osale sellest, tuleb seda soovi aktsepteerida
(õpik lk 15-16) Vaba vahetuse tingimused: 1)On olemas vähemalt 2 osalist 2)Igal osalisel on midagi, mis on teise jaoks väärtuslik 3)Iga osaline saab suhelda ning väärtuse kohale toimetada 4)Iga osaline võib pakkumise vastu võtta või sellest keelduda 5)Iga osaline usub, et vahetatav kaup on teise osalise poolt soovitud või vähemalt vastuvõetav (õpik lk 19-20) 1.Tootmiskontseptsioon: olemus, kasutamine, positiivsed ja negatiivsed küljed. Üks vanemaid turunduskontseptsioone. Seisneb selles, et kaup peaks olema tarbijate jaoks odav ja kättesaadav. Eesmärgiks efektiivne tootmine, madalad kulud ning massturundus. Saavutab edu suurtel või vähe arenenud turgudel (nt Hiina arvutitug) (õpik lk 30) 2.Tootekontseptsioon: olemus, kasutamine, positiivsed ja negatiivsed küljed. Keskendub tootele ning eeldab, et tarbija hindab toote juures
Lihtsamal juhul, kui teil on andmeid vähe (antud juhul siis vaid mõne kooli kohta), piisab sellest, et vaatate kõik andmed üle, mõtlete pisut ja jõuategi otsusele st analüüs toimub ilma formaalseid meetodeid kasutamata. Kui aga andmeid on rohkem, siis on mõistlik andmetest ülevaate saamiseks neid mõne sobiva meetodi abil kokku võtma hakata. Nii võib 10 nt peale ankeetküsitluse läbiviimist hakata vastuseid kokku võtma ankeete ükshaaval (korduvalt) läbi lapates ning erinevaid vastuseid loendades. Fragment sellise analüüsi tulemustest võiks välja näha alljärgnevalt: Lapse toetamine ja järelaitamine õpetaja poolt? väga rahul IIIII IIII IIIII IIII IIIII IIII IIIII IIII 9 pigem rahul IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII 15 pigem rahulolematu IIIII I IIIII I IIIII I IIIII I 6
Lihtsamal juhul, kui teil on andmeid vähe (antud juhul siis vaid mõne kooli kohta), piisab sellest, et vaatate kõik andmed üle, mõtlete pisut ja jõuategi otsusele st analüüs toimub ilma formaalseid meetodeid kasutamata. Kui aga andmeid on rohkem, siis on mõistlik andmetest ülevaate saamiseks neid mõne sobiva meetodi abil kokku võtma hakata. Nii võib 10 nt peale ankeetküsitluse läbiviimist hakata vastuseid kokku võtma ankeete ükshaaval (korduvalt) läbi lapates ning erinevaid vastuseid loendades. Fragment sellise analüüsi tulemustest võiks välja näha alljärgnevalt: Lapse toetamine ja järelaitamine õpetaja poolt? väga rahul IIIII IIII IIIII IIII IIIII IIII IIIII IIII 9 pigem rahul IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII 15 pigem rahulolematu IIIII I IIIII I IIIII I IIIII I 6
Kõik kommentaarid