Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Andekas laps- probleeme ja lahendusi (6)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas lapses andekust ära tunda?
  • Mida lapsevanemad peavad tegema?
  • Mis kooli laps panna?
  • Kuidas tunneb ennast andekas õpilane koolis?
  • Kuidas lapses andekust ära tunda?
  • Mida lapsevanemad peavad tegema?
  • Mida teha annete tundmaõppimiseks?
  • Mida saavad vanemad ise teha laste annete toetamiseks ja arendamiseks?
  • Mis kooli laps panna?
  • Kuidas tunneb ennast andekas õpilane koolis?

Lõik failist

TALLINNA ÜLIKOOL
Kasvatusteaduste instituut
Õpetajahariduse osakond

ANDEKAS LAPS- PROBLEEME JA LAHENDUSI

Tallinn 2007
Sisukord
1. Andekuse mõiste 3
2. Andeka lapse tunnused 5
3. Kuidas lapses andekust ära tunda? 6
4. Mida lapsevanemad peavad tegema? 8
5. Kerge või habras laps? 9
6. Mis kooli laps panna? 10
7. Andekusega seostuvad kooliprobleemid 11
8. Andekas vajab tunnustust 13
9. Kuidas tunneb ennast andekas õpilane koolis? 14

1. Andekuse mõiste


Andekuse definitsioone võib jaotada tinglikult kahte rühma: ühed rõhutavad inimese algeid, potentse, teised aga juba olemasolevaid võimeid, mis on aluseks silmapaistvate tulemuste saavutamisele. Andekus on psüühiliste omaduste kompleks , mis avaldub võime või võimete kogumi kõrges arengutasemes ning realiseerub inimese eriti edukas tegevuses mingil alal.
Andekad on need lapsed, kes väljapaistvate võimete tõttu suudavad saavutada silmapaistvaid tulemusi. Need lapsed vajavad selleks, et realiseerida oma potentsiaali iseenda ja ühiskonna heaks, diferentseeritud kasvatusprogramme ja/ või kohtlemist, mida ei suuda neile pakkuda traditsioonilised kooliprogrammid. Silmapaistvateks tulemusteks võimeliste laste hulka kuuluvad need, kes on näidanud mõnda järgmistest võimetest kas eraldi või kombineeritult:
  • üldist intellektuaalset võimekust
  • spetsiifilist akadeemilist võimekust
  • loomingulist mõtlemist
  • liidrivõimeid
  • võimekust tegeleda kujutava või näitekunstiga
  • psühhomotoorset võimekust.
    Igapäevases kõnepruugis võime kohata mõiste andekus kaht vägagi erinevat käsitlust. Ühel juhul mõistetakse selle all midagi äärmiselt ebatavalist, väga harva esinevat , mida tuleb otsida kui kullatera. Teisel juhul ei peeta aga andekust eriliseks harulduseks, vaid üsna tihti esinevaks nähtuseks, mille määr on isikuti erinev; ühtlasi peetakse silmas iseäranis seda, et lastel ilmnevad anded paljudel aladel – üks on andekas ühel, teine teisel alal.
    Eristatakse andekuse erinevaid tasemeid, st. kas on tegemist eriti silmapaistva andekusega või tavalisest üksnes mõnevõrra suurema võimekusega. Silmapaistva andekuse korral kasutatakse mõistet üliandekas, inglise keeles high ability, saksa keeles Hochbegabung.
    Geniaalsuse mõistet on peetud andekuse kõrgeimaks astmeks . Mõne autori arvates on see lihtsalt intelligentsuse eriti kõrge tase, mida mõõdetakse vastavate testidega. Enamasti on aga geniaalsuse kriteeriumidena tunnustatud eriti suurt loomevõimet ja
  • Vasakule Paremale
    Andekas laps- probleeme ja lahendusi #1 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #2 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #3 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #4 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #5 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #6 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #7 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #8 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #9 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #10 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #11 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #12 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #13 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #14 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #15 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #16 Andekas laps- probleeme ja lahendusi #17
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 17 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2009-10-07 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 218 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 6 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Annika P Õppematerjali autor
    Koostatud 2007

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    45
    doc

    Andekas laps

    sissejuhatus.....................................................................................................................2 1.Andekuse mõiste......................................................................................................... 4 Andeka lapse tunnused...............................................................................................7 1.2 Andekuse diagnoosimine.................................................................................. 11 1.21 Andekuse diagnoosimise meetodite liigid....................................................12 2.Andeka lapse arendamine..........................................................................................15

    Sotsiaalpedagoogika
    thumbnail
    24
    doc

    "Andekus kui erivajadus"

    ) Urban ja Cropley on 2002. aastal sõnastanud pedagoogilises praktikas enim kasutatava andekuse definitsiooni: andekus on individuaalne potentsiaal saavutada silmapaisvat edu ühel või mitmel alal (Sepp, 2010, 12-13). Selline sõnastus tähtsutab potentsiaali ehk andekuse algeid, mis vajavad ellu äratamiseks sobivat keskkonda, sh inimesi, kes on valmis ning oskavad lapse annet märgata ja arendada. Marika Veisson (2008) kirjeldab andekaid lapsi järgmiste sõnadega: ,,Andekas laps vajab teistest oluliselt erinevat kohtlemist. Andekad lapsed on need, kes oma väljapaistvate võimete tõttu suudavad saavutada teistest lastest tunduvalt paremaid tulemusi. Neid iseloomustab kiire intellektuaalne areng, püüe tõstatada probleeme ja neid loovalt lahendada." Seega võib öelda, et andekus hõlmab endas keskmiselt kõrgemaid võimeid ühes või mitmes valdkonnas, kõrget loovuse taset, tahtejõudu ja pühendumust. Kõige selle avaldumiseks vajab

    Lastekaitse
    thumbnail
    6
    docx

    ERIVAJADUSEGA LAPS JA TEMA ABISTAMINE

    LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Sotsiaaltöö õppetool ST13 KÕ1 ERIVAJADUSEGA LAPS JA TEMA ABISTAMINE ANDEKAS LAPS Referaat Õppejõud: Reet Rääk, MA Mõdriku 2014 SISSEJUHATUS REFERAATI Kui mõelda erivajaduse peale siis esimese asjana mis pähe tuleb on puue e lapsel on küljes mingi viga ja ta vajab abi. Kuid tänapäeval mõeldakse erivajaduse all ka neid lapsi mis kohe silma ei hakka nt hüperaktiivsus, andekad lapsed, kahekeelsus, lapsed kes kannatavad düsleksia all jt

    Eripedagoogika
    thumbnail
    352
    pdf

    Andekusest ja andekatest lastest

    Kuidas suunata lapsi jõupingutusele 52 Andekate isiksuslikud eripärad 55 Kuidas andekat last ära tunda 60 Andekate sotsiaalsed ja emotsionaalsed vajadused 70 Miks terased lapsed saavad halbu hindeid? 79 Andekate arengut toetavad hariduslikud meetmed 89 Võistlused andeka lapse elus 100 Kuidas aidata andekal lapsel saada õnnelikuks täiskasvanuks 108 Järelsõna 115 4 Sisukord Kasutatud kirjandus 117 Lisad 1. Valik eesti keeles ilmunud raamatuid 123 2. Võimete hindamise lehe näidis 125 3. Enesekohane multiintelligentsuse küsimustik 131 4. Multiintelligentsuse tüpoloogia 139 5

    Psühholoogia
    thumbnail
    16
    docx

    Konspekt raamatu „Andekusest ja andekatest lastest” (Viire Sepp) kohta

    kohta. Mõned lapsed on edukad vaid teatavates valdkondades. Esineb ka õpiraskustega andekaid lapsi. Andekate laste võimete tase, erivõimed, iseloomujooned ja probleemid on väga erinevad. Seetõttu vajavad andekad lapsed individuaalset lähenemist. Andekus on individuaalne potentsiaal saavutada silmapaistvat edu õhel või mitmel alal. Intelligentsus ja erivõimed Intelligentsusena mõistetakse „võimet asjadest aru saada, arutleda, lahendada probleeme, planeerida, näha toimuva mõtet ja taibata sündmuste põhjuslikkuse seoseid” ehk üldist suutlikkust mõista ümbritsevat maailma ja seal toime tulla. Üldise vaimse võimekuse taseme mõõtmiseks on kasutusel intelligentsuskvoot IQ. Pärilikkus, hoolitsus ja aktiivne tegelemine mõjutavad laste intellektuaalset arengut. Võrreldes eekäijatega pole tänapäeva Eesti lapsed targemad, küll on agamuutunud arukuse sisu.

    Pedagoogika
    thumbnail
    6
    docx

    Andekad õpilased

    ruumi ja esemete korratus, mõtete kaos. · Interpersonaalne ­ võime tajuda teiste mõtteid ja tundeid, oskus adekvaatselt neile reageerida, juhtimisoskused; puudumisel ei suuda kiirelt reageerida kriitilistes olukordades, kardab esineda. · Intrapersonaalne ­ eneseanalüüsivõime, oskus mõista oma tundeid, lapsel on huvitav olla ka üksinda iseendaga, süveneb sisekõnelustesse; puudumisel ei suuda laps üksinda oma elu sisustada, igavleb, ei suuda üksinda tegutseda ega süveneda mõttetegevusse. · Eksistentsialistlik (hüpoteetiline, seetõttu Gardner nimetab oma MI teooriat Fellini filmi järgi 8 ½ teooriaks) ­ spirituaalsus, eriline nn suurte küsimuste esitamise, filosofeerimise võime (miks me elame; mis on õnn; mis on surm), ka hea intuitiivse mõtlemise võime. Praktilist õpetajale: kuidas rakendada multiintelligentsuse teooriat tunnis

    Arengupsühholoogia
    thumbnail
    5
    docx

    Andekate laste ja noorukite sotsiaalsed probleemid

    turvalisus, vajadus hoolituse ja armastuse järgi, lähedaste sõprade vajalikkus, kellega saaks ennast mugavalt tunda, heakskiit, ühised huvid teistega, võimalusi arendamaks oma talenti ja tegeleda oma huvidega. Spetsiaalselt andekate sotsiaalsed vajadused Andekate laste ja noorukite üheks suuremaks probleemiks on sotsiaalne piiratus. Meie ühiskonnas on üsna tavaline, et andekad on jäänud välja sõprusgruppidest ­ näiteks koolis, kodu naabruskonnas, lasteaias jne. Mida noorem laps on, seda piiratum on tema sotsiaalne raadius ja seda väiksem on tõenäosus, et tal on usaldusväärne ja kindel sõpruskond. Mida vanemaks laps saab, seda olulisemaks ja vajalikumaks peab ta sõpruskonna olemasolu. Negatiivne suhtumine andekatesse võib tulla ka perekonna poolt. Võib juhtuda, et vanemad ja teised perekonnas olevad lapsed ei jaga oma huvisid ja mõtteid andekatega. Andekatele võib mõjuda ka vanemate oskamatus nendega toime tulla.

    Eripedagoogika
    thumbnail
    10
    doc

    ANDEKA LAPSE TUNNUSED

    eksperdihinnang Andekust on liigitatud nii üksikute psüühiliste protsesside (mälu, mõtlemine), üldvõimete (intelligentsus, loovus) kui ka ainevaldkondade (matemaatika, muusika, keeled) järgi (Häidkind, Kuusik 2009). F. Gagne jaotab loomupärased anded nelja gruppi: intellektuaalsed (vaatlusvõime, mälu, mõtlemine, verbaalsed võimed jm.), loovad (võime lahendada probleeme, originaalsus jm.), sotsioafektiivsed (kaasaelamise võime, taktitunne, juhtimisvõime jm.), sensomotoorsed (meelte, koordinatsiooni jm. alal) (Häidkind 2009). Andekaid iseloomustab kiire intellektuaalne areng, püüe tõstada probleeme ning neid loovalt lahendada (Veisson 2008). Intellektuaalse andekusega lastel näiteks on täheldatud kõrgemat tundlikkust välismaailma uute ärritajate suhtes, tähelepanu head keskendamist, eakohasest vähesemat unevajadust,

    Pedagoogika




    Kommentaarid (6)

    19taurus91 profiilipilt
    19taurus91: Väga hea materjal. Sellest oli õpimapi koostamisel palju abi. Aitäh :)
    12:09 04-03-2011
    annel11s profiilipilt
    annel11s: teoreetiline sisukas materjal. viited olemas, kust võetud.
    22:49 08-03-2010
    llilajo profiilipilt
    Jaagup Ojalill: Mulle väga meeldisid materjalid, kasu oli neist väga palju
    20:59 23-02-2013



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun