· kahju, mis tekkis maksumaksjaga seotud isikult turuhinnast kõrgema hinnaga ostetud vara võõrandamisest; · pistis ja altkäemaks; Eestis või välisriigis tasutud sotsiaalkindlustuse maksud ega maksed, mille tasumise eesmärk oli isikule pensioni-, ravi-, emadus-, töötus-, tööõnnetus- või kutsehaiguskindlustuse tagamine. 8. Erikonto avamine ja kasutamine. FIE ettevõtluse aastakasum paistab kujunevat suuremaks kui isiklike kulude katmiseks tarvis, ning ettevõtluse arendamiseks oleks järgnevatel aastatel tarvis suuremaid väljaminekuid teha, on õige aeg paigutada osa raha FIE erikontole. FIE erikonto avamise ja kasutamise eesmärgiks on ettevõtlustulude kogumine investeeringute tarbeks ning maksukohustuste edasilükkamine. Tulumaksuseaduse kohaselt võib FIE avada ühe erikonto, millel oleva summa kasv maksustamisperioodil arvatakse maha sama perioodi ettevõtlustulust ja kahanemine
Maksuplaneeringu käigus püütakse leida soodsaim variant soovitava arengu realiseerimiseks. Tulu maksustemise positiivseks küljeks peetakse nn. sotsiaalse õigluse loomist, aga ka seda, et maksu suurus sõltub maksu maksmise võimest. Tulumaksus nähakse efektiivset vahendit ühiskondlike eesmärkide teostamiseks s.o. rikkuste ümberjagamiseks vastavalt võimulolevale ideoloogiale ja nägemusele. Tulumaksu halvaks mõjuks peetakse tema negatiivset mõju tööjõu pakkumisele ja säästmisele. Tulumaksu läbi väheneb müüdud tööjõu eest saadav tasu, mis ei stimuleeri lisapingutusi täiendava tulu tootmiseks ja pidurdab seeläbi täiendava tööjõu pakkumist. Suurenev palganõudlus aga võimendab inflatsiooni kasvu. Kõrge tulumaksumäär suurendab teenuste pakkumist väljaspool maksubaasi, põhjustades professionaalsete teenuste asendumise asjaarmastajate juhuteenustega ja viib varimajanduse kasvule
põhjendatud, samuti kui see tuleneb töötervishoiu ja tööohutuse seaduse § 13 lõikest 1. Füüsilisest isikust ettevõtja võib omatoodetud töötlemata põllumajandussaaduste, samuti talle kuuluvalt kinnisasjalt saadud metsamaterjali võõrandamisest saadud tulust, millest on tehtud lõikes 1 nimetatud mahaarvamised, maksustamisperioodil täiendavalt maha arvata kuni 2877 eurot. 31. Milliseid piiranguid rakendatakse kulude mahaarvamisel? §33 Külaliste või äripartnerite vastuvõtmisel tehtud toitlustamise, majutamise, transpordi või kultuurilise teenindamisega seotud dokumentaalselt tõendatud kulusid võib maksustamisperioodi ettevõtlustulust maha arvata mitte rohkem kui 2% ettevõtlustulust, millest on tehtud § 32 lõigetes 1 ja 4 lubatud mahaarvamised. Erisoodustuste andmisele tehtud kulusid võib ettevõtlustulust maha arvata alles
asja, väärtpaberi, varalise õiguse või teenuse ostmine turuhinnast kõrgema hinnaga; loobumine rahalise nõude sissenõudmisest, välja arvatud, kui prognoositavad mõistlikud kulud seoses rahalise nõude sissenõudmisega ületavad nõude suurust; täiskasvanute koolituse seaduse § 1 tähenduses tasemeõppe ja täienduskoolituse kulude katmine, välja arvatud töö- ja otseselt seotud tasemeõppe või täienduskoolituse kulude katmine; erisoodustuseks loetakse ka need soodustused, mida tööandja annab töötaja abikaasale, elukaaslasele või otse- või külgjoones sugulasele või mida annab tööandjaga samasse kontserni kuuluv isik.
mahaarvamised, maksustamisperioodil täiendavalt maha arvata kuni 2877 eurot. 30. Millised kulud on seotud ettevõtlusega? Kulu on ettevõtlusega seotud, kui see on tehtud maksustamisele kuuluva ettevõtlustulu saamise eesmärgil või on vajalik või kohane sellise ettevõtluse säilitamiseks või arendamiseks ning kulu seos ettevõtlusega on selgelt põhjendatud, samuti kui see tuleneb töötervishoiu ja tööohutuse seadusest. 31. Milliseid piiranguid rakendatakse kulude mahaarvamisel? Külaliste või koostööpartnerite vastuvõtmisel tehtud toitlustamise, majutamise, transpordi või meelelahutusega seotud dokumentaalselt tõendatud kulusid võib maksustamisperioodi ettevõtlustulust maha arvata mitte rohkem kui 2% ettevõtlustulust, millest on tehtud lubatud mahaarvamised. Erisoodustuste andmisele tehtud kulusid võib ettevõtlustulust maha arvata alles pärast seda, kui on tasutud ettenähtud tulumaks. 32
netoväljaminekute suhtes. Kasumit on võimalik jaotada kahel moel kas varjatult või otse. Otseseks kasumijaotuseks on dividendid ja kasumieraldised. Neid väljamakseid teostades tuleb arvestada maksu tasumise kohustusega väljamakse tegemise kuule järgneva kuu 10- ndaks kuupäevaks. Varjatud kasumijaotused on kingitused-annetused, erisoodustused ning ettevõtlusega mitteseotud kulud ja väljamaksed. Samuti võib kasumi varjatud jaotamiseks pidada normaalsest väiksema tulu või suuremate kulude tekkimist juhul, kui tehakse tehinguid seotud inimestega turutingimustest erinevatel tingimustel. Erisoodustus on töötajale osaliselt või täielikult tasu maksmine naturaalvormis asjade, teenuste või hüvedena. Töötajaks võib olla töölepingu alusel töötav isik, avalik teenistuja, juhtimis- või kontrollorgani liige, samuti füüsilisest isikust ettevõtja, kes müüb tööandjale kaupu või osutab teenuseid pikema aja jooksul kui kuus kuud. Töötajaks loetakse ka töövõtu-,
juhul, kui võõrandamistehingule eelnevalt olid täidetud kinnisasja sundvõõrandamise seaduse § 3 lg-s 4 sätestatud nõuded; (TuMS § 31 lg 1 p 3) 14 - tulu isiklikus tarbimises oleva vallasasja müügist; (TuMS § 31 lg 1 p 4) - kasu kinnisasja võõrandamisest § 15 lg-tes 5 ja 6 sätestatud tingimustel; (TuMS § 31 lg 1 p 41) - TuMS § 13 lg 3 p-des 1–14 nimetatud kulude hüvitisi ja välislähetuse päevaraha samades p-des nimetatud tingimustel ja piirmäärades; (TuMS § 31 lg 1 p 7) - TuMS § 13 lg 3 p-des 2 ja 21 nimetatud hüvitisi samades p-des nimetatud tingimustel ja piirmäärades; (TuMS § 31 lg 1 p 8) - TuMS § 15 lg 4 p-des 9–11 nimetatud tulu. (TuMS § 31 lg 1 p 9) 29. Milliseid kulusid võib füüsilise isiku ettevõtluse tuludest maha arvata?
RP089 (2009/2010) MAKSUDE ARVESTUS Õppejõud Janek Keskküla KODUS: otsida mingi maksuvaidlus MA ja juriidilise isiku vahel. Lahti rääkida probleemi asjaolud, probleemi algus, lahenduskäik (kohtus käimised), tulemus, seaduse vastavad §§-d, oma kommentaarid. NB! Kooskõlastada õpetajaga teema! 1b (b 2250 0,0286) * 0,21 0,0286 = n Maksud Eesti Vabariigis Redaktsiooni jõustumise kpv. : 01.01.2010
Kõik kommentaarid