Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

20. sajandi I poole muusika (2)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Kordamisküsimused: 20. sajandi I poole muusika .
  • 20. sajandil kehtib märksõna stiilide paljusus. Iseloomulik on ka geograafiliste piiride avardumine. Kunstmuusikat hakati ühendama rahvamuusikaga. 20. sajandi I poolel valitsesid hilisromantism, impressionism , ekspressionism, neoklassitsism .
  • Neoklassitsismile iseloomulikeks joonteks on lihtsustatud vorm, orkestratsioon , meloodia ja harmoonia .
  • Igor Stravinski muusika iseloomustus: olulisel kohal on tämbri ja rütmi dramaturgia . Iseloomulik on erinevate žanrite ühendamine. Suur hulk muusikat on lavamuusika , samas kirjutas muusikat pea kõikides žanrites. Muusika jaguneb kaheks erinevaks perioodiks : Vene periood (balletid „Petruska“ ja „Kevadpühitsus“) ning neoklassitsistlik periood (muusikaline etendus „Sõdurilugu“ ja ooper - oratoorium „Kuningas Oidipus “).
  • Carl Orffi peateos on „Triumfid“. Selle teose esimene osa kannab nimetustCarmina burana“, mille aluseks on 13. sajandil kirjutatud käsikiri, mis sisaldab rändnäitlejate, üliõpilaste ja linnakodanike luulet.
  • Benjamin Britteni tuntuimad teosed onVariatsioonid ja fuuga Purcelli teemale“, „Peter Grimes“ ja „Lihtne sümfoonia“. Brittenit on võrreldud Henry Purcelliga, kuna mõlemad olid väga mitmekülgsed natuurid- komponistid, dirigendid ja heliloojad .
  • Venemaa kultuurpoliitiline olukord pärast 1917. aastat:Kunst kuulub rahvale“ – muusika teenib kommunistliku propagandat. Kultuuri ja muusikat tabas arengupeetus ning paljud väljapaistvad heliloojad siirdusid eksiili. Kuntsi valdkondades tekkis proletaarset ühiskonda ülistav sotsialistlik realism. Tekkis terve plejaad heliloojaid, kes kirjutasid oode Leninile, Stalinile ja Kommunistlikule parteile. Oluline märksõna on „ raudne eesriie“. Kõik, mis tuli Läänest keelati ära. Nii ei teatud raudse eesriide taga midagi nt rock muusikast.
  • Sergei Prokofjevi olulisemad klaverile loodud teosed: I ja II klaverikontsert, klaveritsüklid „Sarkasmid“ ja „Põgusad hetked “. Prokofjevi uudne klaverimängustiil kandis nimetust löökpianism ja seda seepärast, et oli kiire tempoga, novaatorlik, rütmilise aktiivsusega ja energeetilise motoorikaga.
  • Sergei Prokofjevi loomingu tähtsamad žanrid on sümfooniad (7), balletid (7) ja ooperid (7).
  • Dmitri Šoštakovitši tähtsaim žanr on sümfoonia. Tema sümfooniad on dramaatilised ja monumentaalsed.
  • Dmitri Šoštakovitši tähtsamad sümfooniad: 5. sümfoonia (märgib üleminekut varasemast loomeperioodist keskmisse), 7. sümfoonia „ Leningradi sümfoonia“ (kirjutas Leningradi blokaadi tingimustest), 10. sümfoonia (Šoštakovitši sümfoonilise muusika kõrgpunkt; kasutab muusikalt monogrammi), 13. sümfoonia „Babi jar“ (kasutab bassi ja muskoori; hilisperioodi tuntuim meloodia; sõjavastane sõnum).
  • George Gershwini tähtsamad teosed:Rhapsody in Blue“ (tõi talle maailmakuulsuse), „ Lady be Good“ ( igihaljad hitid, nagu nt „The Man I Love“), „Ameeriklane Pariisis“ (orkestriteos, programmiline teos), „Porgy ja Bess“ (ooper jalutu mustanahalise Porgy ja kauni Bessi armastusest; seda ooperit võivad ette kanda vaid mustanahalised).
  • George Gershwini helikeelele on iseloomulikuks jooneks sümfoonia ja jazzi ühendamine. Ta esindab sümfoonilist jazzi.
  • 20-sajandi I poole muusika #1
    Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
    Leheküljed ~ 1 leht Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2010-11-13 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 94 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Merit Vislapu Õppematerjali autor
    20. sajandi I poole muusika konspekt

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    2
    doc

    Euroopa muusikaelu 20. saj. 1. poolel

    Paljudel 20. saj põhivooludel olid ka mitmeid kõrvalharud. Mõnda heliloojat ei saa paigutada mittemingisugusese ­ismi alla. Neokl: hoiduti emotsioonidest; tehti lühikesi, lihtsaid meloodiajooniseid; lihtsustati harmooniat ja orkestratsiooni, peeti kinni klassikaliselt selgest vormist; kirj lakoonilisi helitöid. Heliloojad lähtusid mistahes varem eksisteerinud muusikastiilidest (nt antiik, renessanss, barokk, kl). Levis kogu Eur. I. Stravinski muusika isel: kirjutas muusikat kõikdes zanrites, sakraalmuusikast dzässini. Talle on isel eri zanrite ühendamine (ooper, ballet, pantomiim, oratoorium). Kirjutas rohkelt lavateoseid (üle 20). Tema olemuslikuks uuenduseks peetakse tämbri-ja rütmidramaturgiat. Ootamatud ans ja orkestrite koosseisud. Stravinski teosed loomeperioodidest: 1)Vene periood ­ Lähtus oma muusikast Vene trad. Balletid: ,,Kevadpühitsus", ,,Tulilind", ,,Petruska"; muus etendus: ,,Sõduri lugu"; 2

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    6
    doc

    Muusikaajalugu - alates romantismist kuni postmodernismini

    1. Iseloomusta romantismiajastu muusikat. Nimeta uusi zanre, mis tekkisid romantismi ajastul. a. Heliloojal rõhuasetus tunnetel, vormiosade piirid avardusid ja meloodiad pikenesid. Tempode ja dünaamika puhul armastati äärmusi. Lemmikpilliks klaver, tähelepanu keskmesse programmiline muusika, süvenes huvi rahvamuusika vastu. b. Põhizanriks ooper. Soololaul ­ Klaveri saatel häälele ja instrumentidele; need ühendati programmilisteks tsükliteks. Kammerlikud väiketeosed klaverile ­ Poeem, karakterpala, sõnadeta laul, eksprompt, prelüüd, ballaad, tantsud(valss, polka), nokturn. Sümfooniline poeem - Emotsionaalselt pingestatud üheosaline programmiline teos sümfooniaorkestrile.

    Muusika
    thumbnail
    13
    doc

    XX sajandi muusika

    .................................................... 11 John Cage.................................................................................................................. 12 Pierre Boulez.............................................................................................................. 12 Karlheinz Stockhausen............................................................................................... 12 Impressionism Impressionismi mõiste pärineb prantsuse 19. sajandi lõpu maalikunstist. Sõna ,,impressioon" tähendab muljet. Eelistatakse pastelseid toone, peeni nüansse, värvivarjundeid ning valguse ja varju mängu. Monet ,,Impressioon. Tõusev päike". Impressionistlik muusika pööras erilist tähelepanu instrumentide ja orkestri kõlavärvidele. Nii nagu maalikunstis muutus värvilaikude poeesi omaette eesmärgiks, nii tõi ka impressionistlik orkestrikäsitlus endaga kaasa süvenenud tähelepanu peenetele

    Muusika
    thumbnail
    10
    docx

    Muusika 20. sajandi alguses

    kokkusaamine ühes teoses 2) Seob polüstilistika kollaazitehnikaga ­ erinevate stiilielementide ja tantsurütmide popurriitaoline järjestamine või ka teise helilooja motiivide põimimine oma originaalloomingusse. 3) Polümeetria ­ keelpillide partiid kõlavad korraga eri meetrumis · Klaverimuusika: Kõige tuntum teos on 2. klaverisonaat ,,Concord". Kogu teose osi ühendab motiiv Beethoveni 5. sümfooniast (saatuse koputuse teema) Vene muusika 20. sajandil · Kommunistid alustasid intelligentsi vastu suunatud repressioone. Suur osa mineviku kultuuripärandist kuulutati kodanlikuks igandiks ning selle pidi välja tõrjuma proletaarne kunst. · Kõik kunstiliigid sh. muusika pidid teenima kommunistlikku propagandat. · Isolatsioon muust maailmast katkestas Vene helikunsti loomulik arengu. · Muusika pidi olema lihtne, meloodiline ning kuulajais optimistlikke

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    9
    docx

    Muusika pärast II maailmasõda

    Võeti kasutusele elektroonilised väljendusvahendid. Lõplikult hüljati klassikalised muusikavormid. Selle kõige tõttu nimetati seda ajajärku avangardismiks. USA-s eelistati sõna eksperimentaalmuusika või ka modernism. Eeldused: Tehnika kiire areng. Elektronmuusikastuudiote tekkimine Euroopas ja Ameerikas. Darmstadi suvekursuste toimumine. JOHN CAGE (1912-1992) USA helilooja, pianist ja publitsist. 20. sajandi muusikalise avangardismi tähtsaim esindaja. Looming: 1938 organiseeris oma esimese löökpilliorkestri. Selle tarbeks kirjutas loo "First Construction". Sellest kujunes hiljem sari ( "Second Construction"...) Sellest perioodist pärineb tema enam tähelepanu pävlinud leiutis ­ ettevalmistatud klaver ( prepareeritud klaviir). Pilli kõlavõimaluste muutmine klaveri keeltele või keelte vahele asetatud esemete abil. ....

    Muusika
    thumbnail
    414
    pdf

    Tiit Lauk humanitaar

    2 TALLINNA ÜLIKOOL HUMANITAARTEADUSTE DISSERTATSIOONID TIIT LAUK Džäss Eestis 1918–1945 Muusika osakond, Kunstide Instituut, Tallinna Ülikool, Tallinn, Eesti. Doktoriväitekiri on lubatud kaitsmisele filosoofiadoktori kraadi taotlemiseks kultuuriajaloo alal 13. oktoobril 2008. aastal Tallinna Ülikooli humanitaarteaduste doktorinõukogu poolt. Juhendajad: Ea Jansen, PhD Maris Kirme, kunstiteaduste kandidaat, TLÜ Kunstide Instituudi muusika osakonna dotsent Oponendid: Olavi Kasemaa, ajalookandidaat, EMTA puhkpilliosakonna professor Ingrid Rüütel, PhD, Eesti Kirjandusmuuseumi etnomusikoloogia osakonna vanemteadur Konsultant: Kalervo Hovi, PhD, Turu Ülikooli ajaloo õppetooli professor Autoriõigus: Tiit Lauk, 2008 Autoriõigus: Tallinna Ülikool, 2008 ISSN 1736-5031 (doktoriväitekiri, online PDF) ISBN 978-9985-58-594-8 (doktoriväitekiri, online PDF) ISSN 1736-3667 (analüütiline ülevaade, online PDF)

    Muusika ajalugu



    Kommentaarid (2)

    word profiilipilt
    word: Materjal aitas mind, natuke liiga palju ilmselget ja googeldatavat teksti (nt heliloojate teoste nimed), aga muidu sain infot, mida vaja (muidu poleks alla laadinud ju).
    01:45 04-02-2013
    anni2001 profiilipilt
    anni2001: mitte eriti aga muidu väga info rohke
    21:28 15-12-2012



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun