ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris

TALLINNA ÜLIKOOL
RIIGITEADUSTE INSTITUUT
ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS
Põhiseaduslikkuse järelevalve
Tallinn 2014

Õiguskantsleri pädevus ja funktsioonid

Õiguskantsleri seadus ütleb, et õiguskantsler on oma tegevuses sõltumatu ametiisik , kes teostab järelevalvet nii seadusandliku ja täidesaatva kui ka riigivõimu ja kohalike omavalitsuste õigustloovate aktide Eesti Vabariigi põhiseadusele ja seadustele vastavuse üle.1 Ajalooliselt on õiguskantslerit peetud nii täitevvõimu institutsiooniks kui ka seadusandliku võimu osaks. Tänapäeval peetakse õiguskantslerit sõltumatuks institutsiooniks, kuigi tema tegevuses võib leida sarnasusi nii seadusandliku-, täidesaatva- kui ka kohtuvõimuga. Seadusandliku võimu funktsioonidest on tal kontrollifunktsioon, täidesaatvast võimust on talle omistatud järelevalve haldustegevuse üle ning kohtuvõimuga sarnaselt on õiguskantsler täiesti sõltumatu oma tegevuses.2
Õiguskantsleri institutsioon on loodud Eesti Vabariigi põhiseadusega (edaspidi “PS”), kuid institutsiooni täpsem funktsiooni ja pädevust reguleerib õiguskantsleri seadus3. Õiguskantsleri seadus annab ka detailse loetelu õiguskantsleri mitmekülgsetest funktsioonidest, milleks on: 1) seaduste muutmise, uute seaduste vastuvõtmise ja riigiasutuste töö kohta ettepanekute tegemine ning ettepanekute Riigikogule ettekandmine; 2) Riigikogule ettepanekute tegemine Riigikogu liikme, Vabariigi Presidendi, Vabariigi Valitsuse liikme, riigikontrolöri, Riigikohtu esimehe ja Riigikohtu liikme kriminaalvastutusele võtmiseks; 3) Euroopa Parlamendi presidendile ettepaneku tegemine Eestist valitud Euroopa Parlamendi liikmelt immuniteedi võtmiseks; 4) Riigikohtu üldkogule taotluse tegemine, tunnistamaks Vabariigi President kestvalt võimetuks oma ülesandeid täitma; 5) eraõiguslike isikute vahel diskrimineerimise üle tekkinud vaidluste lahendamine; 6) järelevalve õigusaktide välislepingutele vastavuse üle; 7) funktsioon piinamise ning muu julma , ebainimliku või inimväärikust alandava kohtlemise ja karistamise ennetusasutusena; 8) lapse õiguste konventsiooni alusel lapse õiguste kaitse ja edendamise ülesannete täitmine.
Nimetatud pikast loetelust on vaieldamatult õiguskantsleri olulisemad rollid järelevalve õigustloovate aktide põhiseaduslikkuse ja seaduslikkuse üle ning järelevalve põhiõiguste ja –vabaduste järgimise üle.
Õiguskantsleri põhiseaduslikkuse järelevalve alla kuuluvad järgmised õigustloovad aktid : 1) seadused; 2) seadlused; 3) Vabariigi Valitsuse määrused; 4) ministrite määrused; 5) kohalike omavalitsuste volikogude ning valla- ja linnavalitsuste määrused; 6) avalik-õiguslike juriidiliste isikute õigustloovad aktid.4
Õigustloova akti põhiseadusele ja seadusele vastavuse menetluse algatamine võib toimuda kas õiguskantsleri omal algatusel (kui ta näeb, et õigustloov akt ei ole tema arvates kooskõlas põhiseaduse või seadusega) või isiku avalduse alusel. Juhul kui menetlus algatatakse avalduse alusel, peab avaldaja esitama avalduses põhjendused, milles seisneb tema hinnangul õigusakti vastuolu põhiseadusega või seadusega. Õiguskantsler võib temale esitatud avalduse jätta ka läbi vaatamata, kui ta leiab, et selle osas puudub avalik huvi või eksisteerib mõni alternatiivne õiguskantsleri seaduses nimetatud alus.
Juhul kui õiguskantsler leiab, et õigustloov akt on kas täielikult või osaliselt põhiseaduse või teiste seadustega vastuolus , teeb ta akti vastuvõtnud organile ettepaneku see akt või selle säte 20 päeva jooksul seadusega kooskõlla viia. Kui õigustloova akti vastuvõtnud organ ei vii akti või selle sätet õiguskantsleri poolt antud tähtaja jooksul seadusega kooskõlla, pöördub õiguskantsler Riigikohtu poole, taotlusega õigustloov akt või selle säte kehtetuks tunnistada.
Teine olulisim õiguskantsleri funktsioon on, nagu varem mainitud , järelevalve põhiõiguste ja –vabaduste järgimise üle. Õiguskantsleri seaduse § 19 sätestab, et õigus pöörduda õiguskantsleri poole on igaühel, kes pöördub tema poole taotlusega kontrollida, kas riigiasutus , kohaliku omavalitsuse asutus või organ, avalik-õiguslik juriidiline isik või avalikke ülesandeid täitev füüsiline või eraõiguslik juriidiline isik järgib põhiõiguste ja -vabaduste tagamise põhimõtet ning hea halduse tava. Samuti on õigus pöörduda ka igaühel kes leiab, et füüsiline või juriidiline isik on teda diskrimineerinud ning nõuda, et õiguskantsler viiks läbi lepitusmenetluse. Põhiõiguste ja -vabaduste järelevalve menetluses kuuluvad õiguskantsleri kontrolli alla riigiasutused ja nende hallatavad asutused, kohalikud omavalitsused ning nende hallatavad asutused, avalikke ülesandeid täitvad füüsilised isikud (nt. notarid ja kohtutäiturid), avalik-õiguslikud juriidilised isikud ning avalikke ülesandeid täitvad eraõiguslikud juriidilised isikud.5
Põhiõiguste ja –vabaduste järgmise järelevalve menetluse saab algatada ainult läbi õiguskantslerile avalduse esitamise. Juhul kui õiguskantsler leiab analüüsi tulemusena, et haldusasutuse tegevus rikub õigusnorme, pöördub ta oma seisukohaga vastava asutuse poole, tuues lisaks tema poolt tuvastatud rikkumisele välja ka soovitused tegevuse õigusaktide ja hea halduse tavaga kooskõlla viimiseks või tehes konkreetse ettepaneku rikkumise kõrvaldamiseks. Õiguskantsleri seisukoht põhiõiguste rikkumise osas on lõplik ning seda seisukohta vaidlustada võimalik ei ole (mis ei välista inimese õigust iseseisvalt oma õiguste kaitseks kohtusse pöörduda).
Õiguskantsleri töö tulemuslikkuse tagamiseks on oluline, et õiguskantsleril on õigus nõuda asutustel, kelle tegevuse osas menetlusi läbi viiakse, teavet seisukohtade arvestamise ning tehtud paranduste osas. Samuti on õiguskantsleril õigus pöörduda ettekandega järelvalveasutuse, Vabariigi Valitsuse või
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #1 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #2 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #3 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #4 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #5 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #6 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #7 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #8 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #9 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #10 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #11 ÕIGUSKANTSLERI MENETLUSE ANALÜÜS #12
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 12 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-02-05 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 52 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor ketukas94 Õppematerjali autor

Lisainfo

Mõisted

Sisukord

Teemad

  • Õiguskantsleri tegevus praktikas läbi viidud menetluse näitel
  • Asjaolud ja menetluse käik
  • Ibid
  • Õiguskantsleri argumentatsioon
  • Riigikohtu seisukoht
  • Akadeemiline kirjandus
  • Kohtuotsused
  • Muud materjalid

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

125
docx
Kriminaalmenetluse loengud ja seminarid
28
pdf
Õiguskantsler
269
docx
Õiguse alused eksami kordamisküsimused
117
docx
Haldusõiguseõpik
75
doc
Kohaliku omavalitsuse õigus
20
pdf
Teenistuslik järelevalve kohtunike üle
20
pdf
Eesti valitsemissüsteemid
80
doc
Haldusõigus





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !