AINEPROGRAMM Õppeaasta: 2008/09 Semester: sügis Aine kood: PSP6001 Aine nimetus eesti keeles: Ülevaade psühholoogiast Aine nimetus inglise keeles: Overview of Psychology Ainepunkte: 3.0 Auditoorse õppetöö maht tundides: 42 Sh loengud: 42 seminarid / praktikumid : Hindamisviis: H
Lektor Eeldusaine: Aine eesmärk ja kuuluvus: Psühholoogia ja inimeseõpetuse suunal sissejuhatavate ainete kohutsuslik aine Kujundada integreeritud teadmine psühholoogia eri suundadest ja rakendamise võimalustest. Toetada arusaamise kujunemist, inimesest kui biopsühhosotsiaalsest reaalsuste mõtestavast tervikust. Lühikirjeldus: Tänapäeva psühholoogia põhisuunad ja –ideed. Psühholoogia võimalused inimelus oluliste nähtuste mõistmisel. Psühholoogia valdkonnad, meetodid. Psüühika bioloogilised alused. Arenguteooriad . Tunnetusprotsessid . Õppimine. Individuaalsed erinevused. Isiksus. Intelligentsus . Sotsiaalpsühholoogilised teemad (atributsioonid, veendumused, hoiakud, grupp, atraktiivsus, altruism , agressiivne käitumine, konformsus ).Patopsühholoogia. Teraapiameetodid ja - eetika . Stress ja toimetulek. Õpimeetodid: Loengud, diskussioonid, rühmatööd. Hindamisviis- ja meetodid: Arvestutööks on kirjalik valikvastustega test Kohustuslik kirjandus: Bachmann , T., Maruste , R. (2003). Psühholoogia alused. Tallinn: Ilo Soovituslik kirjandus: Allik , J., Realo, A. Konstabel , K. (2003). Isiksusepsühholoogia. TÜ Kirjastus Benson, N.C. (2005). Juhatus psühholoogiasse. Tallinn, Balti Raamat Butler , G., McManus, F. (2002). Psühholoogia. Põgus sissejuhatus. Tallinn, Kupar Kalat , J.W. (1996). Introduction to psychology. 4th ed. Brooks /Cole Publishing Company. Pacific Grove, USA Tulving , E. (1994). Mälu. Tallinn, Kupar Õppetöö sisu ja ajakava : Loengud/ praktikumid Teema, sisu lühikirjeldus I Ülevaade psühholoogia valdkonda kuuluvatest teemadest . Psühholoogia kujunemine teaduslikuks distsipliiniks – psühholoogiliste teemade käsitlusi eri ajajärkudel. Erinevate perspektiivide ülevaatlik tutvustus. II Psühholoogia meetodid: eksperiment , vaatlus , intervjuu , küsimustikud. III Inimene kui biopsühhosotsiaalne tervik. Psüühika bioloogilised alused. Närvisüsteemi roll vastuste kujundamisel sotsiaalsetele stiimulitele. Närvisüsteemi struktuurid ja funktsioneerimine . IV Informatsioonitöötlussüsteem. Tunnetusprotsessid: aistingud , taju, mälu, tähelepanu. V Mõtlemine. Fantaasia , kujutlus . Keel. VI Arenguteooriad. VII Õppimine erinevate teooriate valguses. VIII Intelligentsuse erinevad mudelid. Intelligentsuse mõõtmine eri aegadel . IX Isiksuseteooriad X Psühhopatoloogia. Psüühiliste kõrvalekallete klassifikatsioonid.Teraapiate tüübid XI Sotsiaalpsühholoogia ainevaldkond: atraktiivsus, armastuse teooriad. XII Hoiakute kujunemine ja muutumine. Atributsiooniteooriad. Konformsus. XIII Altruism. Agressiivsus. Stereotüübid ja eelarvamused vägivaldse käitumise põhjustena. XIV Iseseisev töö ja valmistumine arvestuseks . Teema: emotsioonid ja motivatsioon (Allikas: Bachmann, T., Maruste R. (2003). Psühholoogia alused. Tallinn, Ilo. XV Kokkuvõtted. Arvestustöö Nõuded õppetööst osavõtu osas: Osalemine loengutes on soovituslik
ÜLEVAADE PSÜHHOLOOGIAST
I
osa
Teadmiseks
konspekti kasutajale
Kohustuslikuks kirjanduseks mõeldud raamat “Psühholoogia alused” (vt. aineprogramm) aitab oluliselt kaasa tervikuma ja detailsema pildi saamiseks teemadest.
Konspektis esitatud alateemade juures olev viide /märge “vt. lisaks” aitab kaasa kohustusliku kirjanduse läbitöötamisele
Tekstis viide “vt. lk” viitab kohustuslikule kirjandusele
Konspektis sisalduv materjal ei asenda kohustuslikku kirjandust, vaid võtab kokku loengus käsitletud materjali. Konspekti saavad tudengid kasutada arevstustööks valmistumisel.
NB: loengus demonstreeritud pildid peaajust, närvirakust, sünaptilisest kontaktist lisatakse loengukonspekti II osa juurde (lõppu).
Kujunemine
teaduslikuks distsipliiniks.
Allikad: Bachmann,
T., Maruste, R. (2003). Psühholoogia alused. Tallinn: Ilo Hergenhahn,
B.R (1992). An Introduction to The History of Psychology. 2nd Ed.
Brooks/Cole Publishing Company: California Kalat,
J.W. (1996). Introduction to psychology. 4th ed. Brooks/Cole
Publishing Company. Pacific Grove, USA Künnapas,
T. (1992). Suured mõtlejad, Tallinn: Olion
Platon (u.
427-347 e.Kr) Teadmised on seotud meenutamisega. Inimese hing on
näinud ideid ideede riigis, kus ta oli enne sündmist. Sündimise
läbi aheldatakse hing kehaga ning hing unustab, mida ta varem oli
näinud ideede riigis. Ideede jäljendid muutuvas maailmas aitavad
meenutada hingele seda, mida ta varem teadis. Aristoteles (384–322 e. Kr.) – ümbritsev maailm on see, mida tunnetatakse.
Aistingud on maailma peegeldused. Tunnetuse allikaks on meeleline
kogemus. Informatsiooni saadakse viie meele abil. A huvitus
küsimustest, mis on ka tänapäeval uurimisteemadeks psühholoogias,
nt. mälu. Hippokrates (u.
460–377 e.Kr) – moodsa meditsiini isa.
Aju on psüühika organ. Uskus, et psühholoogiliste probleemide taga
on ajupatoloogia, traumad ning põhjused võivad olla ka pärilikud
(biogeneetiline seletus). Leidis, et keskkonnal võib olla roll patoloogia kujunemisel. Häirete ravi massaazide, soojade vannide
abil. Hüsteeriat (kr.k hysteron
– emakas )
seostas emakaga. Humoraalne (kehamahlade) teooria – psüühika seostamine bioloogiliste protsessidega (kollane ja must sapp, lima, veri ). Vaatlustulemuste üleskirjutamine ja katse luua vaimsete
häirete klassifikatsiooni
Keskaeg
ja demonoloogia .
Psüühilisi
häireid seostati vaimude ja saatanaga, kes oli inimese kehasse
läinud ning seda ekspluateerima hakanud ("kurjast vaimust vaevatud"). Vastavalt sellele valiti ka meetodid, mida kasutati
inimese ravimiseks – inimese piimnamine eesmärgiga ajada saatan
kehast välja. 1660. a. esimene vaimuhaigla (Prantsusmaa). 18. sajand
- Philippe Pinel (1745 – 1826 ) vabastas hullud ahelatest.
Oli Pariisi vaimuhaiglate Salpétriére´i (naistele) ja Bisétre´i
(meestele) juhatajaks. Füsioloogilised
uurimused.
(19.sajand)
Inimese
füsioloogilise funktsioneerimise tundmaõppimine mõjutas arusaamist
psühhika ja mateeria vahelistest seostest.
Füsioloogid
uurisid närviprotsesside olemust, aju funktsioone ja refleksidel
(tingitud, tingimatud) põhinevat käitumist. Demonstreerisid maailma
tunnetamise seoseid ajutegevusega. Johannes Müller (19. saj.):
kesknärvisüsteem määrab meie aistingud. Tunnetatakse omadusi,
mille vastuvõtmiseks on retseptorid . Adekvaatse stimulatsiooni idee.
Sensoorse närvi stimuleerimisega kaasneb neile omane aisting .
Hermann von Helmholtz (19.saj) närviprotsesside kiiruse mõõtmine.
Frenoloogia (19.saj) (juhtfiguuriks Franz J. Gall ) – arusaam, et kolju kuju järgi saab kindlaks määrata võimeid ja isiksuse
omadusi. Paul Broca - kõne motoorikaga seotud ala (Broca
keskus).
Sir Francis Galton´i (19.saj) püüdlused mõõta inimese omaduste
vahelisi korrelatsioone (nt. inimese pikkus istudes ja tema
intelligentsuse näitajad jms.). Rajas 1884. a Londonisse
antropomeetria labori. Arendas ideed inimtõu aretamisest
( eugeenika ). Leidis, et populatsiooni intelligentsuse tõstmiseks
tuleks soodustada ühiskonnas intellektuaalsete omaduste poolest
silmapaistvate inimeste vahelisi abielusid. Nendes abieludes
sündivatele lastele tuleks luua eraldi õppeasutused, et loomupärast
kõrget intellektuaalset potentsiaali toetaks ka keskkond (idee
pärilikkuse ja keskkonna rollist).
Eksperimentaalpsühholoogia
teke
Katsed
mõõta ja numbriliselt väljendada psüühilisi protsesse. 1879 .
aastal
rajas Wilhelm Wundt Leipzigisse eksperimentaalpsühholoogia labori.
Ühtlasi tähistab nimetatud aasta nö. teadusliku psühholoogia
algust.
Suunad psühholoogias
(Lisaks
Bachmann, T., Maruste, R. (2003). Psühholoogia alused. Tallinn: Ilo)
Psühholoogiale
on iseloomulik mitmete paradigmaatiliste lähenemiste tekkimine eri
aegadel. Paradigma raames lähtutakse sarnastest eeldustest ja
eelistatakse samu meetodeid . Iseloomulik on mitmete suundade
samaaegne arendamine. Erinevatel aegadel on domineerinud erinevad
suunad.
Näiteks:
Wilhelm
Wundt – voluntarism *
(Saksamaa) huvitus tähelepanust.
Lisaks mentaalsest kronomeetriast, psüühika elementidest.
*Hergenhahn,
B.R (1992). An Introduction to The History of Psychology. 2nd Ed.
Nimetab
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui
laed faili alla
10 punkti
Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
~ 14 lehte
Lehekülgede arv dokumendis
2008-12-01
Kuupäev, millal dokument üles laeti
668 laadimist
Kokku alla laetud
11 arvamust
Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Kõik kommentaarid