Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

"Mis on inimene?" Cassireri põhjal (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis kujutlusvõime ?
 
Säutsu twitteris
12
„Mis on inimene?” Ernst Cassirer ’i essee „Uurimus inimesest” põhjal
Mainori Kõrgkool
Psühholoogia Instituut, III KPS





Referaat
Mis on inimene?” Ernst Cassirer’i essee „Uurimus inimesest” põhjal



Töö autor: Signe Valsberg
Õppejõud: Peeter Selg






Tallinn, 2007
Sisukord
Eessõna 3
Sissejuhatus 3
Keel 5
Ruum 7
Aeg 8
Lõppsõna 10
Kasutatud kirjandus 12

Eessõna


Referaadis on käsitletud kolme põhilist „asja”: keelt, aega ja ruumi. Kuna Cassireri rõhuasetus on sümbolil ja sümboliseerimisel, oli algselt planeeritud ka peatükk „Sümbol”. Aga selle kreekakeelse sõna etümoloogia uurimine oli raske ja ka töö maht oli piiratud, siis jäeti selle üksikasjaline käsitlus tööst välja.
Selleks väljajätmiseks andis ka lisatõuke üsna kogemata internetist leitud André Trinity tekst: „Kui me malemängu reegleid ei tea, siis jääb see sümboolne maailm meile täiesti arusaamatuks. Kui me aga teame reegleid, siis muutub igasugune mäng omaette reaalsuseks ja hiljem on täiesti võimatu sellele teisiti vaadata. Tegelikkuse ja eksistentsiga on mõnes mõttes samamoodi. Me juba teame ( olemis )viise ning reegleid ja seetõttu on üsna raske sellele vaadata teistmoodi, kui me harjunud oleme. Erinevus on vahest selles, et male on inimese looming, aga reaalsus ja olemine on kellegi teise oma. Male puhul me teame reegleid, võimalusi, põhjusi ja tagajärgi, eristame partiisid ja mis kõige peamine, me teame, et see on mäng. Abstraktne reaalsus! Aga olemine on natuke suurem „male” ja inimese positsiooniks on olla vaid „üks nupp ”. Mitte pealtvaataja, kuhu näiteks spekuleeriv metafüüsika mõtleja asetab! Reegleid teame, põhjus-tagajärg seoseid samuti, ainult me ei tea mis see on. Ja siis hakkamegi reaalsust konstrueerima ja sümboliseerima.” [Trinity, A. 2007]

Sissejuhatus


Juba referaadi pealkiri on intrigeeriv, eriti just selles mõttes intrigeeriv, et see viiks justkui kimbatusse. Teatud määral viibki, aga püüame sellest kimbatusest jagu saada. Selleks ongi see töö koostatud.
Probleemid algavad juba raamatu pealkirja tõlkimisest, sest originaalpealkiri „Essee inimesest” tundub soblikum kui „Uurimus inimesest”. Keegi on kunagi öelnud, et inimene on uurimatu. Samuti nagu Jumalgi on uurimatu.
Ja teine probleem sisaldub käesoleva referaadi pealkirja esimeses pooles : kumba varianti ikka eelistada – „Mis on inimene?” või siiski „Kes on inimene?”
Mis? ja kes? küsimustega jäävad tänapäeva Eesti algklasside lapsed väga tihti jänni, kui loodusõpetuse tunnis tuleb liigitada „tuli”, „kivi”, „taim”, „puu”, „vesi” jne. elusasse või elutusse lahtrisse (kategooriasse). Ja jänni ei jää mitte ainult lapsed, vaid ka nende kasvatajad ja õpetajad – seega ka täiskasvanud. Asi meie ühiskonna hariduspoliitikas pöördub veel hullemale rajale, kui loodusõpetuse tund ainekavast üldse välja jäetakse ja asendatakse veelgi abstraktsema ainega. Juba on kuulda, ja ajalehtedest lugeda, et vihmauss kuulub putukate hulka. Siiani on olnud konkreetne putukate määramise tunnus see, et neil on 6 jalga. Sedasi pannakse varsti ka inimene näiteks kaheksajalgsete, roomajate , kahepaiksete vms. klassi.
Inimese määratlemisega on probleeme nii eesti keeles kui ilmselt ka paljudes teistes keeltes. Edasi ei aita meid eriti ka see, kui sätime inimese lihtsalt kahejalgsete hulka... Ja vaatamata sellele tuleb au anda Yale’i ülikooli professorile Ernst Cassirer’ile, kes on siiski julgenud ette võtta sellise raske ja mahuka käsitluse inimesest. Midagi pole ette heita ka raamatu tõlkijale Toivo Pillile, kes on saanud tõlkimisega suurepäraselt hakkama, sest raamat on hästi loetav , selges keeles ja kindlalt vormis. Aga Inimese kui sellise võiks ju ka vabalt määratlemata jätta. Kas ei piisa teadmisest, et Inimene on loodud Jumalanäoliseks?
Kogu eespool toodud problemaatika leevenduseks on raamatul juba kaanel ära toodud ka alternatiivpealkiri „Sissejuhatus inimkultuuri filosoofiasse ”, mis paistab sobivat hästi, kuigi inimestel on sageli ka kultuurist üsnagi erisugune arusaam.
Ernst Cassirer’i (1874-1945) kohta võiks lühidalt öelda, et Teda loetakse Saksa uus-kantiaaniks, kes astus tagasi Hamburgi ülikooli rektori kohalt ja seejärel õpetas mitmetes Inglise ja Ühendriikide ülikoolides. Ta on tegelenud ja püüdnud arendada Kanti tööde põhjal üldist kultuuriteooriat, mis hõlmaks omakorda sümboliseerimisteooriat. Tema peateos ongi „Sümboolsete vormide filosoofia”. [Blackburn, S., 2002, lk. 69] Siiski on kerkinud ka Cassirer’i osas
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Mis on inimene- Cassireri põhjal #1 Mis on inimene- Cassireri põhjal #2 Mis on inimene- Cassireri põhjal #3 Mis on inimene- Cassireri põhjal #4 Mis on inimene- Cassireri põhjal #5 Mis on inimene- Cassireri põhjal #6 Mis on inimene- Cassireri põhjal #7 Mis on inimene- Cassireri põhjal #8 Mis on inimene- Cassireri põhjal #9 Mis on inimene- Cassireri põhjal #10 Mis on inimene- Cassireri põhjal #11 Mis on inimene- Cassireri põhjal #12 Mis on inimene- Cassireri põhjal #13
Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
Leheküljed ~ 13 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2008-11-19 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 98 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Anti Sõlg Õppematerjali autor

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

87
doc
Filosoofia materjale
20
docx
Filosoofia p eriood
990
pdf
Maailmataju ehk maailmapilt 2015
32
doc
Keskaja filosoofia
343
pdf
Maailmataju uusversioon
477
pdf
Maailmataju
60
doc
Filosoofia SH
59
pdf
Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun