MEEDIA
žanrid
A J A L E H T UUDIS ♦ kõva uudis
♦ pehme uudis
♦ eriuudis
•
juttu on
millestki ebatavalisest ja ootamatust
• see mõjutab lugejaid kas otseselt või
kaudselt • on tegemist tuntud isikuga
• toimuv on lugejaile lähedal ja ka päevakajane
• mis juhtus?
• kellega juhtus?
• millal juhtus?
• kus juhtus?
• kuidas juhus?
• miks juhtus?
1.) juhtlõik >> tähtsaim, esitab olulusima
(kes? mis? millal? kus?)
2.) teema arendus >> sündmus
3.) lisa >> toimunu taust (mis juhtus enne sündmust, kes on kirjeldanud sündmuse, tegelased jms, kommentaarid toimunule)
keel on lihtne, selge, täpne
ARVAMUSLUGU ♦ analüüsiv kirjutis
♦ jutustav kirjutis
analüüsiv, nagu arutlev kirjand
1.) välja toodud loo tuum (millest
kirjutatakse , mida selle kohta arvatakse, kuidas lugeja asjasse
suhtuma peaks)
2.) •ära kaldu teemast kõrvale, ega keeruta
• väldi
kuulujutte ja klatši
• esita oma seisukohti kindlalt
• soovita, ära käsi
• ründa seisukohti, mitte isikuid
• enesekriitika
3.) kokkuvõte >> pole uusi põhjendusi, vaid probleemi lahendusele suunatuid ettepanekuid
jutustav, nagu tavailne lühijutt, täpne ja aus faktilugu
1.) • teada anda tekstituum
• meeleolu loov, olukorda kirjeldav lause, tsitaat vms või nimetatakse mõnd konkreetset sündmust
• kinnitab tuumalõigu kehtivust
2.) portreeritava iseloomustus:
• miks kirjutatakse just sellest inimesest
• kuidas on tema
isiksuseomadused ta elukäiku ja edu mõjutanud
• millesse ta usub, millised on tema eesmärgid ja tõekspidamised
• kes ja mis on teda mõjutanud, kuidas tema mõjutab teisi enda ümber
• kuidas temasse suhtutakse
3.) meeleolukas , teritatud, veidi eriline (meeldejääv detail, tsitaat)
R A A D I O RAADIOUUDIS • vahendab olulist äsja asetleidnud sündmust, mis puudutab kuulajat või pakub talle huvi.
• põhiliselt küsimused: mis? ja kus?,
vähem miks? ja kuidas?
• välditakse oletusi, (vähetuntud) võõrsõnu, rohkeid nimesid ja fakte, umbisikulist tegumoodi ning keelevääratusi (nt nimede valehääldus)
• mõjutus (puudutab paljusid kuulajaid)
• lähedus (mida lähem on vahendatav sündmus kuulajatele, seda suurem on mõju)
• ajakajalisus (varem
kuuldud /loetud uudis ei paku huvi)
• tähtsus (mida suuremate nimedega seotud, seda suurem uudis)
•
uudsus , erakordsus (
ebatavaline , kummaline uudis köidab tähelepanu)
•
konfliktsus (tõstab
kuulaja huvi, annab kuulajale võimaluse oma seisukoha võtmiseks)
• arengulisus (inimesi
huvitab , mis saab edasi ja kuidas miski lõpeb)
REPORTAAŽ sündmuste otsene individuaalne kirjeldamine ja kommenteerimine
tihti pole teada,
mis edasi juhtub
eeldab: •
eelnevat tööd tausttekstiga,
• kiiret reageerimist
• head kirjeldamisoskust
INTERVJUU osapoolteks on küsija ning
vastaja või kaks
(ja enam) jutustajat
• läbimõeldud ja huvitavad küsimused
• peaks pakkuma usutletavale üllatusi
• intervjueeria ei tüki ise esile, vaid loob usutletavale rääkimiseks soodsa olukorra
VESTLUS OLUKIRJELDUS-MONTAAŽ T E L E V I S I O O N TELEUUDIS aluseks avalikus elus toimunu
toetub viimase ööpäeva faktidele ja sündmustele
SARI saateid seob sarjaks sisust tulenev seos
osast
osasse korduv ülesehitus
AJAKIRI harilikult sarisaated, mida mida näidatakse kord nädalas
iga saatelõik moodustab tervikliku loo inimestest, sündmustest, probleemidest
eesmärgiks teavet pakkuda
ja
meelt lahutada
VESTLUSSAADE • tõsised, vaidlusele suunatud, päevakajalised
• ajaviitelised jutuetendused huvitavate isikute, juhtumuste ja avastustega
• meelelahutusele suunatud mitteametlikud, vabad intervjuud
• saatejuhikeskne
• olemuslik roll kuulub publikule, lisades reageeringutega innukust
TELEMÄNG meelelahutus , võisteldakse oskuste, teadmiste, vaimukuse, reaktsioonikiiruse jpm alusel
mänguvõitjad saavad
auhinna (reis, esemed vms)
telemängu edukus sõltub väga suurel määral saatejuhist
SARIFILM ♦ politseiseriaal1
♦ märulid1
♦ seiklusseriaal1
♦ seebiooperid2
• palju jagusid, samad tegelased
Briti sarjad elulähedased,
kujutatakse ka vaesemate elu
USAs politsei-, detektiivisarjad
Austraalia – tavainimesed ja kodu
Ameerika hispaaniakeelsed maad – ülepaisutatud tundelisus
1 • rõhk tegevusel, kangelased tugevad, kindlameelsed, kartmatud
• mõned
sarja sündmused järgnevad, teistes esitab iga osa uue lahendamist vajava olukorra
2 •
esiplaanil tunded ja vastastikulised suhted
• rohkelt vääritimõistmist ja arusaamatusi
• intriigi lahenduste pidev edasilükkamine
Kõik kommentaarid